The collectibles: Yamaha XJ650 Turbo

Begin jaren ’80 kon ook Yamaha niet voorbij aan een Turbo. Japans tweede grootste merk zou de zaken echter net iets anders aanpakken dan de concurrentie. Dat maakte dat de XJ650 Turbo toch wel een beetje het zwakke broertje onder de turbo’s was.

 

Uitgangspunt voor Yamaha’s turbomotor was de XJ650 van weleer.  De machine was een middenklasse toermotor. Leg  technische gegevens van de standaard XJ650 en de Turbo-versie naast mekaar en je zal niet zoveel verschillen opmerken. Logisch, want die zijn er ook niet. Yamaha vijsde eigenlijk een turbo-kit op de XJ650. Al was het ook weer niet zo eenvoudig.

 

Maar toch. In tegenstelling tot de machines van de overige drie Japanse constructeurs moest de XJ650 Turbo het mét carburatoren en dus zonder injectie-systeem stellen. Ook vloeistofkoeling vond Yamaha niet nodig. Ademde de XJ 650 Turbo in via vier carburatoren, dan ademde hij uit langs een enkele uitlaatdemper. Dat klinkt vreemd want de machine was nochtans langs beide zijden van een uitlaatlijn voorzien. Een van de twee diende dus om emissiegassen weg te leiden, de andere enkel en alleen om overdruk van de turbocompressor te laten ontsnappen.

 

Ondanks het minder gesofisticeerde blok produceerde de XJ650 Turbo toch nog 90 pk. Best krachtig dus en dat imago wilde Yamaha ook uitdragen in de TV-spot voor de machine waarmee men in de Verenigde Staten reclame maakte. In die spot verslaat de XJ650 Turbo. Of dat in werkelijkheid ook gebeurde is weinig waarschijnlijk. En we kunnen ons voorstellen dat de toenmalige Franse Yamaha-importeur Sonauto (die ook Porsche importeerde) allesbehalve blij was toen ze het filmpje onder ogen kregen.

 

Het bleef niet bij die TV-spot want Yamaha ‘plugde’ de XJ650 Turbo ook in de James Bond-film ‘Never Say Never Again’. James Bond (gespeeld door) Sean Connery gebruikt de XJ650 Turbo in een spectaculaire achtervolging.  Wellicht had de machine dat aan z’n futuristische uiterlijk te danken. Naast de stroomlijn leek de tank ook een stuk met de achtersteven van de machine te vormen. Veel plastic dus. Maar in de realiteit moest de motorfiets de duimen leggen voor de 150cc minder tellende Honda CX500 Turbo. Dat opmerkelijk verschil had wellicht alles te maken met het rijwielgedeelte van de XJ 650 Turbo. Dat was namelijk identiek – stereovering achteraan inbegrepen – aan dat van de standaardversie.

 

Net als de andere turbo’s werd ook de XJ650 Turbo geen succes. In Amerika moest Yamaha vanaf 1984 fors braderen om uiteindelijk eind 1985 toch alle machines ‘buiten te krijgen’.

 

Technische gegevens Yamaha XJ650 Turbo

Motor: Luchtgekoelde, vier-in-lijn viertakt,

Brandstoftoevoer: Carburatoren

Cilinderinhoud: 643 cc

Boring x slag: 63 x  52,4 mm

Maximum koppel: 81,7 Nm aan 7.500 opm.

Maximum vermogen: 90 pk aan 9.000 opm

Versnellingsbak: vijfbak

Secundaire transmissie: cardan

Frame: stalen buizenframe

Vering vooraan: luchtgeveerde conventionele 36 mm Showa voorvork, 140 mm veerweg

Vering achteraan:  Twee luchtgeveerde Showa schokbrekers, 79 mm veerweg

Voorband:  3,25/ 19

Achterband: 120/90 18

Wielbasis: 1435 mm

Drooggewicht: 225 kg

 

Facebook comments