In de pijplijn: Honda Supernaked

Anders dan de andere Japanse constructeurs heeft Honda momenteel geen supernaked in het gamma zitten. Van de CB1000R, die deze rol tot vorig jaar vervulde, bestaat er immers geen Euro 4-versie. En zo werd de viercilinder naked, eind vorig jaar stilletjes afgevoerd uit de Honda-catalogus. Omdat het naked-segment nog steeds aan belang wint, moet er wel een nieuwe Honda Supernaked komen.

 

Die machine zou naar de naam CB1000RR kunnen luisteren en volgend modeljaar z’n opwachting maken. Verwacht een machine die een aantal aspecten (én onderdelen) van de CBR1000RR overneemt. Dat is waarschijnlijk het geval voor het aluminium kokerbalkframe en componenten als wielen en vering. Ook de elektronische rijhulpmiddelen van de nieuwe CB1000RR zouden gelijk kunnen zijn aan die van de Fireblade. Een ride-by-wire-systeem, verschillende rijmodi en een tractiecontrole-systeem moeten ervoor zorgen dat de CB1000RR tot de ‘cutting edge’ van het naked-segment gaat behoren. 

 

Ook het motorblok van Honda’s toekomstige naked zal overeenkomsten met de krachtbron van de Fireblade vertonen. Maar is de motorarchitectuur nagenoeg gelijk, dan zal het vermogen van de supernaked zich waarschijnlijk tussen de 150 à 160 pk situeren.Tegelijkertijd valt het niet uit te sluiten dat Honda ook een ‘SP-tje’ zal doen. Die SP-versie - als ze al zo zou heten - krijgt dan een beter uitrusting dan de basisversies. Denk daarbij aan Öhlins veringcomponenten (eventueel elektronisch gestuurd., Brembo remmen én een quickshifter-systeem. 

Facebook comments