Dossier: rijden in regenweer

De andere beleving

 

Het land met de grootste weersdiversiteit is ongetwijfeld Schotland. De Schotten zelf zeggen dat ze op een dag vijf seizoenen hebben, daarmee bedoelen ze uiteraard dat ze zowel prachtig zomerweer krijgen als guur winterweer op een en dezelfde dag. Wanneer je in een land rondrijdt waar neerslag een regelmatig voorkomend weerfenomeen is, moet je daar als motorrijder op voorbereid zijn. Voor ons Belgen en Nederlanders is dat niks nieuws, maar toch blijkt het voor velen een reden om de motor op stal te laten staan. Dat terwijl rijden in de regen juist een heel andere en vooral zeer intense rijervaring kan zijn...

 

 

 

Droog blijven is de boodschap.

Laat ons beginnen bij het begin: je wilt uiteraard niet kletsnat op de motor zitten – en al helemaal niet wanneer de temperaturen naar de frisse kant neigen. De juiste uitrusting maakt dan ook een groot deel uit van het aangenaam rijden in de regen. Ben je verknocht aan je lederen pak, dan is een nylon regenoverall de oplossing. Zo ’n ééndelige overall kan wel eens flink tegenwerken bij het aantrekken boven het gewone pak en aan hogere snelheden bestaat het risico dat het teveel aan kunststof gaat flapperen. Je motorlaarzen door de niet altijd voldoende brede broekspijpen krijgen blijkt meestal de moeilijkste klus. Zorg er dus voor dat je het regenpak al aantrekt voor je de eerste druppels voelt of maak dat je ergens droog kan staan om je erin te wurmen. Waterdichte textielpakken zijn over het algemeen echt goed waterdicht. Zeker de pakken met meerdere lagen en/of voorzien zijn van de zogenaamde Gore Tex-laag. Een laag die eenzijdig vocht doorlaat of met andere woorden de regen tegenhoudt en het lichaamsvocht kan afvoeren. Droge voeten en vooral handen maken het motorrijden in de regen veiliger. Natte voeten en koude voeten bepalen het gevoel van je ganse lichaam. Net zoals de handen moeten ook de voeten een zekere bewegingsvrijheid hebben binnen het schoeisel en dat kan enkel wanneer de huid voldoende droog is. Je stopt de schacht van de laarzen in de broekspijpen en die van de handschoenen in de mouwen van de jas, wil je niet dat het afdruppende water naar binnen loopt. Waarom je de laarzen onder de broek stopt, klinkt vrij logisch, waarom je de handschoenen in de mouwen dient te steken is minder vanzelfsprekend. De handen en armen zitten meer in de rijwind en je zou dan denken dat de regen toch langs de armen omhoog geblazen wordt door de rijwind. Dat is zo aan de voorzijde van de armen, maar aan de achterzijde is er geen opgaande rijwind en druppelt het water na enige tijd gegarandeerd de handschoenen binnen als ze niet in de mouwen gestopt zijn. Ook wanneer je even moet stilstaan aan verkeerslichten, kan je er donder op zeggen dat het waterniveau in de handschoenen en laarzen stijgt wanneer ze niet onder de mouwen van de jas of broek zitten. 

 

Je leest dit volledige dossier in het oktobernummer van Motoren & Toerisme.

 

Tekst: Wim Depraetere

Foto’s: Archief

Facebook comments