Een nieuw geluid: Ducati V4

De lancering van de 1299 Panigale R Final Edition, begin vorige maand, was een eerste indicatie van het (definitieve) einde van een tijdperk. De machine wordt immers de laatste V-twin superbike die uit de fabriek in Borgo Panigale rolt. Betekent dit het definitieve einde van sportieve V-twins met desmodromische klepbediening? Voorlopig niet want Ducati heeft nog steeds de 959 Panigale en de SuperSport in het gamma zitten. Aangezien dit laatste model pas voor dit modeljaar opnieuw gelanceerd werd, zit het wellicht nog maar aan het begin van z'n levenscyclus.

 

Voor de 'dikke superbikes' van Ducati staat de toekomst voortaan wel synoniem met V4. Daarmee breekt het merk uit Bologna met een lang en rijk verleden maar maakt het tegelijkertijd een logische keuze. Sinds Ducati in 2003 z'n intrede in de MotoGP deed,  gebruikt het V4-blokken als krachtbronnen. Dat  15 jaar van onderzoek & ontwikkeling inzake V4-motorblokken uiteindelijk ook naar productiemotoren wordt vertaald is daar een logisch gevolg van.

 

Ducati kondigde vorige week aan dat het een belangrijke mededeling zal doen aan de vooravond van de GP van San Marino (8-10 september). Op donderdag 7 september doet het merk uit Bologna een belangrijke onthulling op het Marco Simoncelli Misano World Circuit. Ducati heeft het daarbij uitdrukkelijk over een 'new sound'. Een aangezien een V4 toch nét iets anders als een V-twin klinkt lijkt het ons daarbij over de onthulling van de nieuwe V4 superbike te gaan. Hoe die machine zal gaan heten? Geen idee maar wij gokken dat ook inzake de type-aanduiding voor een radicale stijlbreuk met het verleden gekozen wordt.

 

Superbike-homologatie of niet?

Heeft de huidige ‘grote’ Panigale, een cilinderinhoud van 1285cc, dan zal die van de toekomstige V4 superbike gereduceerd worden tot maximaal 999cc. Op die manier komt de machine in aanmerking voor homologatie in het WK Superbike en nationale kampioenschappen. Vraag is echter of Ducati’s toekomstige eigenaren- mocht het merk de komende maanden verkocht worden - brood zien in een aanwezigheid in dat wereldkampioenschap. Ducati mag dan een rijk verleden hebben in het WK Superbike toch is een aanwezigheid in twee wereldkampioenschappen met een soortgelijke motorconfiguratie een erg dure zaak voor een relatief kleine constructeur als Ducati. Het zou ons niet verbazen mochten de nieuwe eigenaren de deelname aan het WK Superbikeschrappen om alle beschikbare middelen - zowel financiële als menselijke - in te zetten op het MotoGP-programma. MotoGP is nu eenmaal veel populairder en meer gemediatiseerd dan het WK Superbike.

 

Ducati gaf eerder al aan dat we de V4 superbike in ieder geval volgend jaar (nog) niet in actie zullen zien in het WK Superbike. Voorlopig zullen Chaz Davies en Marco Melandri het met de oude vertrouwde desmodromische V-twin blokken moeten blijven opnemen tegen de Kawasaki’s van Rea en Sykes. 

 

Foto: Ducati Press

Facebook comments