EICMA-Primeurs: KTM

'Ready to Race' is niet enkel de slogan van KTM, het is ook de manier waarop het merk zijn machines ontwikkelt: ervaring opdoen in de racerij en die dan implementeren in wegwaardige machines. Niet verwonderlijk dus dat racehelden als Pol Espargaro (MotoGP), Sam Sunderland (Winnaar Dakar 2017) en Antonio Cairoli (MX GP) mee op 't podium mochten om de nieuwe machines te ontsluieren.

Brachten we jullie in het novembernummer van M&T reeds een absolute primeur door de KTM 790 Duke te testen in z'n prototype-jasje, dan kregen we 'm op de EICMA eindelijk in volle glorie te zien. Weg met de maskeertape, enter oranje striping, bochten-ABS, een quickshifter, launch control, tractiecontrole en bar-end spiegels. De Scalpel, zoals de nieuwkomer heet, beschikt verder ookover een knap TFT-display, ledverlichting rondom, en WP-vering voor en achter. Om nog te zwijgen over het krachtige LC8c-blok: 105 pk bij 9.000 toeren en 169 kilo rijklaargewicht bezorgen de 790 de beste power-to-weight ratio van het middensegment. Tel daar nog een forse 86 Nm aan koppel bij en je weet: dat wordt knallen! Ideaal voer voor wie de 1290 Super Duke toch net dat tikkeltje té vindt...

Eentje bleek niet volledig opgeblonken toen het doek ervan getrokken werd: de 790 Adventure R conceptmotor. Die is nog niet productie- maar wel al testrijp, zo blijkt uit de adrenalinerush die KTM als 'kort filmpje' placht te omschrijven. Een hoogtoerige, schel ronkende 799 paralleltwin stuift over zanderige en modderige singletracks valt vooral op door z'n ranke uiterlijk, bliksemsnelle acceleratie en op Dakar-machines geïnspireerde looks. Waar u met uw spaargeld heen moet? Voorlopig terug richting bank - de 790 Adventure R gaat pas in 2019 in serieproductie... 

Facebook comments