EICMA-primeurs: Royal Enfield

Het Indiase merk, met Britse roots, Royal Enfield had heel groot nieuws in Milaan. Het lanceerde er immers twee compleet nieuwe modellen: de Continental GT 650 en de Interceptor INT 650. Beide modellen zijn van hetzelfde paralleltwin motorblok voorzien.

 

De Continental GT 650 is een café racer, en de grote broer van de bestaande, Continental GT 535.

De Interceptor INT 650 is een klassieke naked.

 

Het gloednieuwe paralleltwin blok, dat beide Royal Enfield-machines delen, meet 648cc en is luchtgekoeld. Beide cilinders delen één nokkenas en het blok is voorzien van brandstofinjectie. Dat levert een maximaal vermogen van 47 pk (aan 7.100 opm) en een koppel van 52 Nm (aan 4.000 opm) op.Naast het motorblok delen de Interceptor en de Continental GT ook hetzelfde rijwielgedeelte. Concreet betekent dat een dubbel wiegframe van stalen buizen met een 41mm voorvork en 110mm veerweg, gekoppeld aan dubbele achterschokbrekers met 88mm veerweg. Beide modellen zijn voorzien van 18-duims wielen (voor- en achteraan) die gestopt worden door respectievelijk één remschijf van 320mm en een remschijf van 240mm. De Royal Enfields hebben ABS op beide wielen.

 

De Interceptor komt in drie verschillende kleurstellingen: Orange Crush, Ravishing Red en Silver Spectre. Voor de Continental GT zijn dat: Ice Queen (wit), Sea Nymph (lichtblauw) en Black Magic.

 

Dat Royal Enfield met de nieuwe twinmodellen in de eerste plaats op de Europese markt mikt blijkt uit het feit dat ze daar eerst op de markt zullen komen, in april van volgend jaar. Royal Enfield heeft trouwens in Europa geïnvesteerd door een nieuw ontwikkelingscentrum neer te poten op de Bruntingthorpe Proving Grounds (een immense testbaan) in Leicestershire

Facebook comments