EICMA-primeurs: Yamaha

Zoals ze dat al jaren doen, had Yamaha zijn persconferentie alweer op de avond voor de officiële persdag ingepland. Na een hele rits conceptmodellen van mountainbikes, drie- en vierwielers en hun motorracende MotoBot, had het merk met de gekruiste stemvorken uiteraard nog enkele nieuwe motoren voor ons in petto. De eerste nieuwigheid mogen we ontdekken onder de vlag 'Dark Side of Japan': de MT-09 SP. Enter de grijs/blauwe kleurstelling die we al kennen van de MT-10 SP, met volledig instelbare goudgeanodiseerde voorvork en Öhlins monoshock, 'blacked-out' controls, in combinatie met de gekende 850cc dikke driepitter, quickshifter, tractiecontrole en assist-en slipperkoppeling van de 'normale' versie.

Nog steeds aan de 'Dark Side' kreeg ook de MT-07 een welgekomen update. De familiebanden werden stevig aangehaald met de lik grijze verf en fluogele velgen die we kennen van de MT-10 en de vorig jaar bijgespijkerde MT-09. Maar daar bleef het niet bij: ook het bodywork werd aardig bijgespijkerd, met een heel nieuw arsenaal kunststofonderdelen, nieuwe luchthappers, een nieuw zadel voor een betere zithouding, een hertekende kop- en achterlamp en een sportievere afstelling van de voorvork. 

Liefhebbers van sporttoering kwamen enkele minuten later al aan hun trekken, bij de nieuwigheden in het 'Roads of Life'-gamma. Eerst aan de beurt is daarbij de nieuwe Tracer 900 en de Tracer 900 GT: beide modellen hebben nieuw, smaller bodywork, een nieuw zadel, een knap two-tone kuipwerk een bijgewerkte swingarm. Op de in SP-kleurstelling gepresenteerd GT zelfs een standaard full colour TFT, volledig instelbare voorvork, veervoorspanning met remote instelbare achtervering, quickshifter, cruisecontrol, verwarmde handvaten én harde kofferset.

Maar de grote opwinding bij het publiek kwam er pas bij de voorstelling van 'Next Horizon', het nieuwe adventure-gamma van Yamaha. En dan hebben we het uiteraard over de langverwachte T7: een schitterend concept op basis van de Dakar-genen van het merk, dat vorig jaar al voorgesteld werd en werkelijk overal op een open doekje onthaald werd. Het resultaat van nog 12 extra maanden doorontwikkeling mag meer dan gezien worden en kreeg uiteindelijk het naamplaatje Ténéré 700 World Raid opgespeld. Het hart van de nieuwkomer is zoals verwacht de gerenommeerde 699cc paralleltwin CP2 uit de 700-reeks, dat van de nieuwkomer eerder een grote zus voor de WRF450 maakt dan een grote zus voor de meer baangerichte Tracer 700. De offroadgenen zijn echt duidelijker: lichtgewicht spaakwielen, dat heerlijke Dakar-geïnspireerde viervoudig koplamppaneeltje, een dikke 43mm UPSD, hoge uitlaat, hoge zit, ranke verschijning. Kwijl.

Maar ook voor de avonturiers met grotere longen was er nieuws, met de XT 1200 Super Ténéré Raid Edition. Al wie op een Yamaha de wereld wil rondrijden kan vanaf 2018 rekenen op de gekende 1199 cc tweecilinder in lijn, die ondersteund wordt door een elektronisch veringpakket, carbon zijpanelen, mistlampen, een hoog windscherm en windafleiders, een vernieuwde carterbescherming en vernieuwde 37 liter grote aluminium zijkoffers. 

En nog was het niet afgelopen. Want net zoals het afgelopen decennium kwam Valentino Rossi het podium opgewandeld om - zoals ie in Tokio al was aangekondigd - ook Europa te verblijden met de komst van de Niken, een gewaagd driewielig concept op basis van de MT-09. 

 

Facebook comments