Future Metal: Honda V4 superbike

Twee jaar na de introductie van de RC213V-S werkt Honda volop aan een nieuwe sportieve machine met V4-motor. Onze Australische collega’s van Australian Motorcycle News vonden patent-tekeningen van Honda’s nieuwe V4 superbike. Daarop is te zien hoe de machine een uitlaatlijn krijgt die sterke gelijkenissen vertoont met die van de RC213V MotoGP-machine. Zeker is dat de cilinderinhoud van de V4 niet meer dan 1000cc zal meten. Honda zou de toekomstige machine namelijk in het WK Superbike willen inzetten. Een type-aanduiding voor de V4 Superbike is er nog niet maar wij denken alvast dat het weleens om 'VFR1000R' zou kunnen gaan. 

Omdat het de bedoeling is dat de nieuwe V4 superbike een betaalbare machine wordt - ten opzichte van de exotische RC213V-S - zou Honda gebruiken maken van een semi-monocoque frame, net zoals Ducati dat doet voor de 1299 Panigale. Het V4 blok wordt dan een dragend element, waarop het aluminium subframe gemonteerd wordt. 

 

Superbike-ambities

 

Het blok van de nieuwe V4 superbike mag dan al afgeleid zijn van dat van de RC213V MotoGP-machine, toch wil Honda de machine inzetten in het WK Superbike.  Honda behaalde z’n grootste successen in dat WK Superbike met de legendarische RC30 en RC45 V4-modellen. Het is een publiek geheim dat ‘Big Red’ al een tijdje naar een terugkeer van dat gouden tijdperk hunkert. Met de huidige CBR1000RR Fireblade lijken de successen vooralsnog uit te blijven en daarom zou een switch naar een machine met V4-motorconcept - ipv de 4-in-lijn krachtbron van de Fireblade - wenselijk zijn. Verwacht wordt dat Honda de V4 superbike in de loop van volgend jaar zal lanceren en dat zou betekenen dat de machine nog op tijd gehomologeerd zou raken voor het WK Superbike van 2019. Als tegen dan Ducati z’n nieuwe V4 superbike ook al gehomologeerd zou zijn, staan er ons prachtige V4-duels te wachten in het WK Superbike!

 

Foto: Honda News

 

Facebook comments