Getest: Ducati Monster 821

Op 24 oktober was het exact 25 jaar geleden dat de allereerste Ducati Monster werd voorgesteld op de IFMA in Keulen. Een erg belangrijke datum voor Ducati, zo zou later blijken: tot en met eind augustus van dit jaar werden er liefst 323.000 exemplaren van de Monster verkocht en dat in tal van configuraties en cilinderinhouden die de iconische machine door de jaren heen aannam. Het was de Argentijnse ontwerper Miguel Angel Galluzzi die de oorspronkelijk grondlegger was van het iconisch model dat de Ducati Monster nu al een kwarteeuw lang is.

 

Tekst: Alan Cathcart / BJ

Foto’s: Milagro

 

Galluzzi's concept was destijds een regelrechte innovatie. Hij ontdeed een sportmotor van al z'n franjes om zo een gebruiksvriendelijke en toch opwindende motorfiets te creëeren. De Monster bleek een regelrechte hit te zijn. Duizenden motorrijders onderschreven de filosofie die stelt dat alles wat je op een motorfiets nodig hebt een zadel, een tank, een motor, twee wielen en een stuur is…

Het was net deze filosofie die ten grondslag lag aan een nieuw belangrijk segment van de motormarkt dat jaar na jaar blijft groeien omdat ook andere constructeurs die Monster-mantra hebben gekopieerd. Maar voor Ducati zelf is de Monster vooral een nooit eindigende saga. Bovendien blijkt de Monster een geschenk van Galluzzi te zijn geweest waarvan men, nu 25 jaar later, nog steeds de vruchten plukt. De moderne tegenhanger van die allereerste M900 is de in 2014 gelanceerde Monster 821 met z'n vloeistofgekoelde Testastretta 11° motor. Een motorfiets die, om in 2018 de 25e verjaardag van het model te vieren, een Euro 4-update kreeg en ook esthetisch opgefrist werd.

 

Geel en goed

Het belang van de Monster voor Ducati's bedrijfsresultaten kan niet genoeg benadrukt worden. Immers, de enige reden waarom het Italiaanse premiummerk zich lang genoeg staande wist te houden tot dat het in 2012 in de de VW/Audi-groep opging waren de winsten die de honderduizendden Monsters genereerden. Deze motorfiets heeft er mede voor gezorgd dat Ducati 14 wereldtitels in het WK Superbike - samen met 17 constructeurstitels - en één MotoGP-titel kon winnen. In totaal vertegenwoordigde het model in de voorbije 25 jaar meer dan 50% van Ducati's totaal aantal geproduceerde motorfietsen. Bovendien zou er zonder de Monster niet alleen geen sprake geweest zijn van racesuccessen maar zou Ducati ook de iconische 916 en diens opvolgers, tot en met de Panigale V4, niet hebben kunnen creeëren.

De nieuwe middenklasse Monster is de enige versie van de huidige line-up die in een gele kleurstelling verkrijgbaar is. Dat geel is een verwijzing naar Galluzi's originele prototype van de M900 en werd naar aanleiding van de 25e verjaardag van de Monster weer bovengehaald. Dat was meteen ook de reden waarom de gehele testvloot van de Monster 821 uit gele exemplaren bestond tijdens de persintroductie in Rimini aan de Adriatische kust. Vandaar begonnen we aan een 170 kilometer lange route die ons doorheen de heuvels van de Marche voerde. Wegen die ik als m'n broekzak ken vanwege de vele malen dat ik er een nieuwe Bimota aan de tand voelde. Toch was ik geschokeerd door de lamentabele toestand van het eens zo biljartgladde wegdek van deze wegen. De oorzaak daarvan? Een gebrek aan onderhoud vanwege de precaire staat waarin de Italiaanse economie zich nog steeds bevindt, gecombineerd met een aantal strenge winters en natte zomers. Het eindresultaat van dit alles is meer dan 60 kilometer aan pokdalige wegen die een ware beproeving bleken voor de Monsters ietwat bescheiden ophanging. Toch kwamen de niet instelbare 43mm KYB voorvork en de Sachs monoshock achteraan met vlag en wimpel door deze test. Het rijcomfort bleek indrukwekkend goed en hetzelfde geldt voor de afwerking, want nergens waren er rammeltjes, kraakjes of piepjes. Dat verantwoordt meteen ook de relatief hoge prijs van de 821 waarvan alsnog verwacht wordt dat het de bestverkopende Monster-variant zal blijven.

 

Conclusie:

Met de nieuwe Monster 821 zijn Ducati-ingenieurs met vliegende kleuren in hun opdracht geslaagd. Niet gemakkelijk, want zo’n Monster is een motorfiets die je maar beter niet verknoeit. Ducati-dealers mogen gerust zijn: zij zullen in het komende motorjaar heelder rijen van deze motorfiets blijven verkopen en zo voor de nodige fondsen zorgen voor Ducati's deelname in het WK Superbike en MotoGP. Als dat geen happy end is?

 

De volledige versie van deze test lees je in het decembernummer van Motoren & Toerisme. Nog geen abonnee?  Neem dan een abonnement via deze link of koop het decembernummer in onze online-tijdschriftenwinkel

Facebook comments