Getest: KTM 790 Duke

KTM is momenteel veruit de grootste Europese motorconstructeur, vorig jaar verkochten ze onder de merknamen KTM en Husqvarna iets meer dan 200.000 motorfietsen, een kwart meer dan BMW dus. Totnogtoe waren de multicilinders die het Oostenrijkse merk produceerde - inclusief de dikke 1290 die de Super Duke en Super Adventure aandrijft - allemaal 75° V-twins op basis van de LC8 motor. Daar komt binnenkort verandering in, meer bepaald wanneer op 7 november de KTM 790 Duke zal worden voorgesteld op de EICMA in Milaan.

 

Tekst: Alan Cathcart / JS

Foto’s: Heiko Mandi

De motor die deze nieuwe middenklasser van de nodige power zal voorzien is een paralleltwin die L8c zal heten, waarin de ‘c’ staat voor ‘compact’. Een team ingenieurs, heeft de voorbije drie jaar voltijds aan deze nieuwe krachtbron gewerkt. Initieel zal de motor worden gebruikt in de straatgerichte Duke en in de multi-inzetbare 790 Adventure. Op termijn wordt er echter een veel uitgebreider scala aan modellen verwacht die gebruik zullen maken van deze paralleltwin. Gerald Kiska, de designgoeroe van KTM, verwacht alvast dat de bestverkopende modellen in dit gamma zullen terug te vinden zijn.

 

Het ongelakt, zwart exemplaar dat me op staat te wachten is duidelijk nog niet de definitieve, afgewerkte motorfiets . Er is dus ook nog niet geweten hoeveel de motorfiets zal wegen, maar naar goede KTM-traditie zal de 790 Duke bij de lichtste motorfietsen in zijn klasse zijn. Product marketing manager van de LC8c, Adriaan Sinke zegt het als volgt:”Alle onderdelen op de motorfiets worden tot het strikt essentiële gereduceerd, om zo te voldoen aan de ‘puurheid’ die KTM hoog in het vaandel draagt. Klanten kunnen er echter wel zeker van zijn dat de motorfiets tot de best uitgeruste in zijn klasse zal behoren. We noemen de 790 Duke ‘The scalpel’, een vlijmscherpe, lichte motorfiets die één doel heeft: door de straat snijden terwijl hij de anderen achter zich houdt. De paralleltwin doet dienst als volledig dragend component in een stalen vakwerkframe dat stijf genoeg is om een scherpe, precieze wendbaarheid te garanderen met een sportief karakter. De hoofdbetrachting was om een goede balans te vinden tussen wendbaarheid en stabiliteit in de bochten, in combinatie met een strak aanvoelen bij hogere snelheden”, aldus nog Jürgen Hager.

 

 

Afwerking op niveau

Voor de afwerking van de Duke werd gekozen om gebruik te maken van hoogwaardige componenten. Radiale vierzuiger remklauwen, een volledig instelbare WP UPSD voorvork, een cantilever achterveer en een WP-stuurdemper. Standaard wordt de Duke voorzien van tienspaaks gegoten aluminium wielen. Voor- en achterlichten bestaan volledig uit led’s, maar een foto van het voorlicht laat nog even op zich wachten. Op het prototype was het namelijk volledig omwikkeld met zwarte tape om nog niets van het ontwerp prijs te geven. Het dashboard is een full colour tft-scherm zoals we dat kennen van ondermeer de 690 Duke.

 

Het arsenaal aan hulpmiddelen voor de piloot is bij de 790 Duke zeer uitgebreid. Er kan gekozen worden voor drie rijmodi – Sport, Street en Rain – en er is een instelbare MTC traction controle aanwezig. Het ABS-systeem van Bosch doet ook op hellingshoek zijn werk en het in eigen beheer ontwikkelde MSR-systeem (Motor Slip Regulation) zorgt er voor dat het effect van de motorrem op het achterwiel wordt geminimaliseerd. Naast een powershifter (zowel voor op- en afschakelen) is de Duke uitgerust ook nog met ‘launch-control’ en een ‘anti-wheelie-programma. Dat kan ook worden uitgeschakeld voor zij die zich enkel op het achterwiel naar het volgende stoplicht willen begeven. Dit elektronisch pakket wordt wellicht de maatstaf in het segment. De 790 Duke zal verder ook verkrijgbaar zijn in een 35kW-versie.

 

Een verbeterde TRX 850?

Ik kreeg de kans om een kort ritje te maken met het prototype, op een private weg die uitkijkt op het adelaarsnest, Hitler’s voormalig zomerverblijf in Berchtesgaden. Dat laatste is eigenlijk bijzaak, hoofdbedoeling was om zoveel mogelijk uit het zicht van de motorfietspaparazzi te blijven die de voorbije jaren af en toe een embryonaal prototype van de Duke konden fotograferen.

 

Na wat opzoekwerk hoopte ik dat de 790 Duke een moderne versie zou zijn van de motorfiets waarmee ik 20 jaar geleden drie seizoenen lang met succes heb gekoerst, de Yamaha TRX 850. De motor van de 790 Duke heeft namelijk veel gemeen met de overontwikkelde paralleltwin uit de ‘TriXie’. Het kloppend hart van de Duke 790 is immers een compacte,  vloeistofgekoelde dohc achtkleps paralleltwin met 270° krukas die voorzien is van twee balansassen om trillingen te elimineren. De nokkenassen worden aangedreven door een ketting rechts van de cilinders, de zesbak is gekoppeld aan een kabelbediende natte meervoudige plaatskoppeling. Benieuwd of hij m’n hooggespannen verwachtingen inlost.

 

Het moment dat ik op de motor stap weet ik het meteen; TRiXie leeft terug. De Japanse Kimono heeft ze ingeruild voor een Oostenrijkse dirndl, maar eens je de motor start speelt de 270° krukas hetzelfde, diepe, eigenwijze deuntje dan zijn voorganger, de TRX 850, waarvoor de 270° krukas werd ontwikkeld. De tractiecontrole, en alle andere elektronische hulpmiddelen waarover de Yamaha destijds niet kon beschikken, zorgen ervoor dat de KTM zich, zelfs in de gladde omstandigheden waarin ik hem moest testen, perfect laat mennen. Enige voorzichtigheid drong zich op omdat de Duke was uitgerust met Maxxis Supermaxx ST sloffen, waarmee ik nog nooit had gereden. Al snel blijkt dat dit rubber, zelfs in mistige en vochtige omstandigheden, snel opwarmt. Door de goed gekozen WP-voorvork kreeg ik ook van de voorkant voldoende feedback.

 

Op de Duke zit je meer rechtop dan je zou verwachten bij een sportieve naked. Dit komt omdat de 790 Duke geen supersport is die werd gestript van zijn kuipwerk, maar een motorfiets die specifiek ontwikkeld is als scherpsturend, comfotabel pakket.De prijs van de KTM is uiteraard nog niet bekend, maar de bedoeling is om de fiets over de toonbank te laten gaan voor minder dan 9.000 euro. Dat lijkt alvast niet verkeerd als je ziet wat je ervoor in de plaats krijgt.

 

De volledige versie van deze rij-indruk lees je in het novembernummer van Motoren & Toerisme. Nog geen abonnee? Dan kan je het novembernummer na bestellen via tijdschriftenwinkel.be

 

Facebook comments