Getest: Suzuki GSX-S750

In de vijver waarin de goed presterende, betaalbare nakeds rondzwemmen wordt het met de maand drukker en die populatie zal in de komende maanden nog toenemen. Er was al de onderlaag met 650 en 700 cc-modellen en daar zijn ondertussen nog een aantal 800 en 900 cc machines bijgekomen. Ook qua motorisatie is de verscheidenheid enorm, met V-twins, staande twins, driecilinders en met de komst van de Suzuki GSX-S 750 nu ook een extra vier-in-lijn. Slim gezien van de mannen uit Hamamatsu, zo zou al na één dagje rijden blijken…

 

Tekst: Dirk Gossye

Foto’s: Suzuki

 

Wanneer we arriveren aan het hotel waar de motoren netjes op een rij staan te wachten op de volgende lichting testrijders krijgen we meteen te horen dat we dikke gelukzakken zijn. Het is namelijk de eerste dag dat het geen oude Spanjaarden regent en dat zal morgen nog beter worden. Echt goede testconclusies zal je in de Britse, Duitse en Franse bladen ergens tussen de regels moeten gaan zoeken, wel wist de voorrijder van Suzuki al te melden dat de uitgeregende collega’s in de wolken waren over de wet grip van de Bridgestone S21’s en over de werking van de tractiecontrole. Nou leuk, moeten we daar al niet meer naar op zoek gaan…

 

750: slim?

Suzuki scoorde medio 2015 hoog in de teveredenheidspolls met de GSX-S 1000 en keek meteen even achteruit naar de rest van het gamma. Daar reed nog ergens een GSR 750 rond die echt wel eens een opsmukbeurt kon gebruiken, dus werd beslist het kunstje van de 1000 nog eens te vertonen met behulp van de 750 krachtbron. Suzuki springt ronduit fetisjistisch om met die cilinderinhoud, en gelijk hebben ze: sedert meer dan 30 jaar klinkt de combinatie ‘Suzuki’ en ‘750’ als een klok. Wetend dat de vier-in-lijn in de recentste GSX-R 750 goed is voor 150 pk rond is het zonneklaar dat hier mits wat hertunen een dijk van een krachtbron voor een power-naked in schuilt. Suzuki koos evenwel voor de motor uit de GSX-R van 2005 omdat die zo goed als vertikaal in het frame kan gemonteerd worden waardoor de beoogde korte wielbasis voor een agiele naked bekomen werd. Een andere airbox, andere injectoren en een herwerkt carter om pompverliezen tegen te gaan, zorgen voor een vermogenstoename van 8 pk ten opzichte van de GSR terwijl het blok moeiteloos de EU4 norm haalt en een verbruik van net geen 5 l./100 km zou laten optekenen. Maar het is niet de grootte van de paardenstal die bewondering afdwingt, wel de ongekende souplesse waarmee al die hengsten aan het galopperen slaan. De kabelbediende gasklephuizen reageren boterzacht op elke input van je rechterpols en het was absoluut zalig om nog eens rond te kunnen karren met een pittige bike die geen greintje last heeft van on/off.

Counteren

De bedoeling was een kleiner maar even agressief ogend broertje te bouwen van de GSX-S 1000 en tegelijkertijd komaf te maken met enkele vervelende kritieken die de GSR zich moest laten welgevallen. Te zwakke remmen, een goedkoop ogende achterbrug, een minder gesmaakte styling,… het zijn allemaal zaken die Suzuki gepast gecounterd heeft met deze driekwartliter GSX-S. De Nissin vierzuigerremklauwen zijn voortaan radiaal gemonteerd en de remkracht die ze bieden is superieur aan die van zijn voorganger. Het eerste aangrijpen kon nog beter – het zijn dan ook geen eendelige remklauwen – maar de eerste indruk van deze stoppers vooraan was ronduit positief. Achteraan is dat allemaal wat minder, daar moet je geforceerd hard duwen om een beetje extra stopkracht te genereren. Eén ding staat echter als een paal boven water: de KYB vering is zowel voor- als achteraan piekfijn op het karakter van de GSX-S afgesteld. Hard remmen brengt de voorzijde niet van de wijs en snelle links/rechtswissels worden fluitend verteerd, ook als er oneffenheden moeten worden genomen. De algemene indruk na een dagje raggen rond Alicante was er één van: streng maar rechtvaardig, zonder dat je evenwel aan comfort moet inboeten. Tel daarbij ook nog eens de goed functionerende tractiecontrole en de geslaagde bandenkeuze (Battlax S21) en je komt uit bij een potente middenklasser die zich uitzonderlijk kwiek laat besturen en bovengemiddeld veel vertrouwen schenkt aan de rijder. Insteken van de bocht verloopt licht, precies en intuïtief, net als de hellingshoek aanpassen en snel terug op het gas gaan. Op een paar zebrapaden net voorbij de meestal verraderlijk vettige Spaanse rotondes voelde ik de tractiecontrole gepast ingrijpen, op stand 1 bijna onmerkbaar, op stand 2 wel voelbaar maar niet te houterig, op stand 3 wat aan de gekunstelde kant. 

 

Doseren

Rijden met een +100 pk naked heeft alles vandoen met kicks en branie en die heeft deze Suzuki volop in de aanbieding. Het leuke aan de GSX-S 750 is dat je de mate waarin je daarmee uitpakt perfect kunt doseren. Vanaf 3.500 toeren kan je alles doen wat je maar wil, het blok pakt vanaf daar sterk op en leidt je lineair en fors naar hogere sferen. Tot 7.000 toeren verloopt dat nog enigszins beschaafd, dus dat is de zone waarin je stevig maar beheerst lol kunt trappen. Wil je er nog een ferme schep bovenop doen, dan volstaat het om de toerenteller op te hitsen tot voorbij de 7.500 toeren. Daar krijg je nog een extra schop onder de kont die je blijft voelen tot de begrenzer aan 11.500 toeren ingrijpt. Het volledig digitale dashboard bevat rijkelijk veel informatie, maar het is best wel even zoeken om telkens weer uit te vlooien in welk hoekje je die nu exact moet terugvinden. Vooral de toerenteller speelt graag verstoppertje, je ogen blijven net iets te lang dwalen over het lcd-scherm wat zeker bij een sportieve rijstijl een nadeel is. Ondertussen is het volop genieten geblazen dankzij de begeesterende grol uit de airbox en uitlaat, maar vooral dankzij het trefzekere, lichte en vertrouwenwekkende stuurkarakter van de S. Met een introductieprijs van net geen 9.100 euro (ook in Nl.) positioneert Suzuki zijn nieuwkomer netjes onder de gedoodverfde concurrenten als de MT-09, de Monster 821 en de Street Triple 675 R en naast de Z900. Gelet op het erg homogeen aanvoelen en de puike afwerking lijkt dit ons een bijzonder slimme zet… 

 

Facebook comments