Guy Martin neemt afscheid van de topsport

Real Road Racing-icoon kondigt in Motorcycle News van vandaag z’n beslissing om te stoppen met stratenraces aan. Na een zeer moeilijk verlopen eerste seizoenshelft, waarbij problemen met de nieuwe Honda CBR1000RR Fireblade SP2 centraal stonden en een ronduit teleurstellende Isle of Man TT, is het welletjes geweest voor Martin.

 

Verlies voor de discipline

 

Guy Martin mag dan tot één van de iconen van de Real Road Racing-scene zijn uitgegroeid, een veelwinner was de Lincolnshireman nooit. Dat evenementen als de Isle of Man TT, de North West 200 en de Ulster GP zonder hem aan aantrekkingskracht zullen inboeten, lijkt ons onvermijdelijk. Ondanks het matige palmares was Guy toch één van de groten namen - zoniet de grootste - op de affiches. Door z’n bekendheid bracht Martin zeker nieuwe fans naar de belangrijkste Real Road Races. 

Definitief afscheid?

 

Toch bekruipt er ons een sterk déià vu-gevoel. Hebben we dit al niet allemaal eens eerder meegemaakt in Guys Tyco BMW-tijdperk?  Ook toen verliet Guy de Road Race-paddock langs de kleine poort. Door nu een z’n carrière (al dan niet) tijdelijk te stoppen, verbreekt Martin z’n contract met Honda Racing UK. Op die manier wordt een overeenkomst met een andere constructeur, om alsnog de editie 2018 van de Isle of Man TT te betwisten op z’n minst theoretisch mogelijk. Maar we kunnen ons ook schromelijk vergissen. Het valt immers niet uit te sluiten dat de zware crash tijdens de afgelopen Superbike TT, waarbij Martin toch aan verwondingen wist te ontsnappen, Martins besluit om definitief afscheid te nemen versneld heeft.

 

Hoe dan ook, dat we Guy Martin nog op een motorfiets zullen terugzien is wel al duidelijk. Ondanks de GP-zeges van Cal Crutchlow en de Jonnie Rea’s dominantie in het WK Superbike, is het toch Guy Martin die Groot-Brittannië’s bekendste motorsporter is. Martins uitstraling overstijgt de sport en benadert die van wijlen Barry Sheene.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: Honda Racing UK

 

 

Facebook comments