Het lijstje: Onze favorieten op de London Motorcycle Show-veiling van Coys

Komende zaterdag veilt Coys een aantal klassieke motorfietsen in het kader van de London Motorcycle Show. Wij snuisterden al eens in de catalogus van die veiling en stelden ons eigen lijstje met favoriete motorfietsen samen. Leuk, al ontbreekt het ons momenteel aan grofweg 150.000 GBP om deze vijf richting België te laten verschepen. Maar goed, een mens mag al eens dromen. Droom even mee.

 

 

5. Kawasaki Z1300

De Z1300 werd in 1979 gelanceerd als Kawasaki's antwoord op Honda's CBX1000. Net als de CBX werd ook de Z1300 aangedreven door een zescilinder blok. Dat gebeurde via een cardanaandrijving ipv een ketting. Destijds was de Kawasaki met z'n 120 pk de krachtigste motorfiets op de markt, maar met z'n drooggewicht van 322 kg tegelijkertijd ook een van de zwaarste. De met lucht gevulde schokbrekers achteraan gaven de Z1300 ondanks het vermogen en het gewicht toch een stabiel en voorspelbaar rijgedrag. Het exemplaar dat onder de hamer gaat dateert uit 1983 en zou zo'n 14.750 Euro moeten opleveren.

4. Yamaha RZV500R

Deze Yamaha tweetakt is een wel heel bijzondere machine. De RZV500R is de Japanse tegenhanger van de in Europa geïmporteerde RD500.  Alhoewel beide machines van het zelfde concept vertrokken - een tweetakt V4-blok van 500cc - waren er toch wezenlijke verschillen. Zo heeft deze RZV500R een handgebouwd aluminium frame. Daarnaast zijn ook de clip-ons, het rempedaal en het schakelpedaal in aluminium uitgevoerd. Dat leverde een gewichtsbesparing van zo'n 9 kg op. Daar tegenover staat dan wel weer het feit dat de RZV500R maar een maximum vermogen van 65 pk heeft. Deze RZV500R dateert uit 1987 en moet 14.150 Euro opleveren.

3. Honda VFR750R

In het najaar van 1987 lanceerde Honda de VFR750R, de eerste V4 superbike van het merk. De machine werd ontwikkeld met één doel voor ogen, de wereldtitel in het WK Superbike pakken. En dat was er volledig aan te zien. De VFR750R puurde 114 uit z'n V4 van 748cc. Qua afwerking zette de machine destijds een hoge standaard voor de andere superbikes. Zo had de VFR750R achteraan een enkelzijdige achterbrug, een component die speciaal ontworpen was voor de racerij. De raceversie van de VFR750R, de RC30, won immers de twee eerste wereldtitels ooit in het WK Superbike (in 1988 en 1989). Dit exemplaar uit 1988 moet 29.500 Euro opleveren.

2. Ducati Mike Hailwood Replica

Deze bijzondere Ducati is gebaseerd op een 900 SuperSport. Het was dan ook op een 900 SuperSport dat wegracelegende Mike Hailwood in 1978 de zege pakte in de Senior TT. Hailwood deed dat op een door Sports Motorcycles uit Manchester geprepareerd exemplaar. Hailwoods TT-zege - volgens velen de mooiste ooit in de geschiedenis van de Isle of Man TT - sloeg in als een bom. Zodanig zelfs dat Ducati besloot om een replica van Hailwoods machine op de markt te brengen. Net als een 'gewone' Ducati 900 SuperSport produceerde de 'Mike Hailwood'  80 pk. De machine zou naderhand nog jaren in de Ducati-catalogus prijken. Dit exemplaar werd in 1979 gebouwd en moet 33.000 Euro opleveren.

1. Honda NR750

Je zou de Honda NR750 een superbike kunnen noemen maar dan doe je de waarheid oneer aan. Noem de NR750 gerust 'een prototype voor de straat' want dat is deze motorfiets eigenlijk wel. De in 1992 geïntroduceerde machine moest als uitstalraam voor Honda's know-how dienen. En met een V4 met ovalen zuigers, die hetzelfde effect genereert als een V8 krachtbron, is dat goed gelukt. De machine produceerde een vermogen van 125 pk aan 14.000 opm, al is dat irrelevant in dit geval. De meeste NR750's kwamen in collecties van verzamelaars terecht en waren slechts sporadisch op straat te zien. Dit exemplaar werd in 1994 gebouwd en moet 70.750 Euro opleveren.

 

Foto's: Coys

Facebook comments