Het lijstje: Vijf generaties BMW toerboxers

Volgend jaar is de RT-versie van de BMW Boxer aan z'n 40e verjaardag toe. De toerboxer begon z'n carrière in 1978 als de R 100 RT én is er vier decennia later geëvolueerd tot de huidige R 1200 RT. Dat  de Boxer RT er na al die tijd is mag een klein mirakel heten. In de jaren '80 kwam de toerversie van de 'flat twin' immers behoorlijk onder druk te staan door de komst van de K100 en K75 toerversies. Even - tussen 1984 en 1987 - verdween de Boxer-RT zelfs uit de BMW line-up. Maar dankzij de passie van boxer-puristen is de machine er na al die jaren nog steeds. Wij hebben alvast de vijf generaties toerboxers die de huidige watergekoelde R 1200 RT vooraf gingen, opgelijst.

 

 

1. R 100 RT 

Bij z'n lancering in 1978 gold de R 100 RT als baanbrekend model. Een predikaat dat de machine terecht droeg. Logisch want de RT-versie van de R 100 was grotendeels gebaseerd op de snelle RS. Deze sporttoermachine, die twee jaar eerder was gelanceerd, was bovendien de eerste productie-motorfiets ooit waarvan de stroomlijn met behulp van een windtunnel ontwikkeld werd. De RT-versie van de R 100 was minder snel dan de RS maar uiteraard comfortabeler.  Naast een stroomlijn die goede windbescherming bood, was de RT ook uitgerust met twee zijkoffers uit hard materiaal. Niet toevallig hadden deze zijkoffers wat weg van de immens populaire 'attaché cases' uit die tijd. Verder had de RT een dubbel geventileerde voorrem die hydraulisch bediend werd en gegoten velgen ipv spakenwielen.  De 980cc metende boxer leverde een piekvermogen van 70 pk aan 7.250 opm, terwijl het koppel 77 Nm aan 5.500 opm bedroeg. Rijklaar woog de R100RT 234 kg.

 

 

2. R 100 RT 

Voor modeljaar 1987 herlanceerde BMW de R 100 RT. Het grote verschil met z'n voorganger zat hem in de achterbrug. In plaats van twee armen had deze  maar een swingarm, iets wat BMW de monolever noemde. Nieuw was die combinatie van swingarm en cardanas echter niet want BMW paste de techniek al eerder toe op de R80 G/S en de R 80 RT. Naast de monolever deden de motorspecificaties van de nieuwe R 100 RT de wenkbrauwen fronsen. Met een maximaal vermogen van 60 pk was deze 10 pk minder krachtig dan z'n voorganger. BMW Motorrad benadrukte echter dat het blok vooral (her)ontwikkeld was om op lage toeren beter uit de verf te komen. Ook nieuw waren de Brembo remklauwen vooraan.

 

3. R 1100 RT 

In 1995 pakte BMW Motorrad uit met de R 1100 RT.  Een duidelijke evolutie van de RT, al hadden bepaalde observatoren het eerder over een revolutie. Nagenoeg het hele concept werd herdacht. Net als twee decennia eerder werkte BMW Motorrad hard aan de aerodynamica van z'n toer-boxer.. De strakkere kuip uitte zich onder andere in spiegels waarin ook de richtingaanwijzers verwerkt zitten. Ook het chassis was nieuw, zo had de RT  vooraan een Telever voorvork en achteraan de nieuwe Paralever swingarm. Het vernieuwde vierkleps-blok had  een cilinderinhoud van 1085cc  waaruit 80 pk gepuurd werd. Al dat fraais woog wel door, met een rijklaar gewicht van 282 kg als resultaat.

 

 

4. BMW R 1150 RT

Aan het begin van het nieuwe millenium - in 2001 - lanceerde BMW de volgende generatie van z'n toerboxer. De cilinderinhoud van de boxer was ondertussen naar 1130cc geëvolueerd. Die groei was echter geen voorbode van een 'revolutie' maar wel een logische evolutie. Het vermogen nam iets toe tot 95 pk, terwijl het maximum koppel naar 100 Nm klom. Ook het ABS-systeem werd verder verfijnd. De voor- en achterremmen werden aan mekaar gekoppeld en bekrachtigd. Dat krachtigere remsysteem durfde de berijders nogal eens te verrassen. Op de versies voor politie, leger en douane-diensten werden de remmen dan ook 'ontkoppeld'.  BMW pakte ook de versnellingsbak aan en gaf de RT 'eindelijk' een zesde versnelling, die economischer rijden mogelijk moest maken.

 

5. R 1200 RT

In 2005 lanceerde BMW alweer een nieuwe evolutie van de RT.  De boxermotor van de RT kreeg dezelfde evoluties als op de GS en produceerde dus een maximaal vermogen van 110 pk en een koppel van 115 Nm.  De cilinderinhoud was ondertussen aangezwollen tot 1170cc. Ook het uiterlijk evolueerde, zo kreeg de machine een two-tone kleurenstelling. De zijkoffers werden voortaan in de dominante kleur van de kleurstelling uitgevoerd. Halverwege z'n levenscyclus, in 2010, kreeg de R 1200 RT een update. Het blok werd snediger en kreeg meer koppel. Tegelijkertijd deed de elektronica écht z'n intrede op de RT met de komst van het ESA-systeem, dat de berijder in staat stelt om de vering op zijn of haar maat af te stellen. De grotere tank van 27 liter gaf de RT een autonomie van meer dan 450 km!  De R 1200 RT was de laatste luchtgekoelde toerboxer. Vanaf 2014 deed de  vloeistofgekoelde R 1200 RT z'n intrede. 

 

 

Facebook comments