Het lijstje: Vijf motorfietsen die er (volgens ons) absoluut moeten komen

Het uitgangspunt voor dit lijstje was simpel: vijf mogelijke motorfietsen van vijf verschillende constructeurs. Welke motorfiets is hard nodig of gewoonweg te leuk om niet te maken? En dus hebben we ons eigen verlanglijstje op papier gezet. Soms een beetje minder relevant maar toch altijd realistisch. Geen enkele van deze vijf motorfietsen lijkt ons onmogelijk te realiseren. Laats ons weten welk model of modellen jullie zien zitten en waarom!

 

 

5. BMW R Nine T Sidecar

De eerste machine in dit lijstje dringt zich gewoonweg op. Sinds BMW de R Nine T uitbracht heeft het de neo-retro boxer in alle mogelijke gedaanten gestoken van 'pure' roadster over scrambler tot een reïncarnatie van de oer-GS. Op die manier is BMW's Heritage-lijn tot dé absolute referentie inzake neo-retro motorfietsen uitgegroeid. Wat ons betreft ontbreekt er toch nog één belangrijke component: een zijspan. Of beter gezegd een klassiek zijspan.  Nu is een zijspan geen voor de hand liggend product om te vermarkten maar een klassiek zijspan zou perfect passen in de neo-retro vibe.

 

4. Ducati Monster V4

Als we van één motorfiets uit dit lijstje zeker zijn dat hij werkelijkheid wordt is het deze wel. Morgen stelt Ducati immers z'n langverwachte Desmosedici Stradale motorblok voor of beter gezegd: de straatversie van z'n V4. Dat in de ontwikkeling van die 'burger-versie' van het Desmosedici motorblok miljoenen Euro's en honderdduizenden manuren opgingen staat nu al vast. Wil Ducati die ontwikkelingskosten enigszins drukken dan zal het ze moeten spreiden over meerdere modellen. En dan is de Monster de eerste keuze om ook met het V4-blok uit te rusten. Het zou de basis kunnen zijn voor de ultieme roadster.

 

3. Harley-Davidson Café Racer 750

Er mogen dan al veertig jaar overgegaan zijn sinds Harley-Davidson voor modeljaar 1977 de XLCR 1000 Café Racer introduceerde, maar toch blijven we dit één van de knapste Harley's ooit vinden. Een remake dringt zich dan ook allang op. Met de Street  Rod heeft Harley-Davidson daar nu een goede basis voor in huis. Een iets krachtigere versie van de Revolution X V-twin, een kopkuipje, een duozit-cover en een sportieve Vance & Hines uitlaatlijn zouden de voornaamste ingrediënten van de Café Racer zijn. Een motorfiets die niet alleen voor een jong, hip en stedelijk publiek gericht is, maar ook als basis voor een merkencup - de XR1200 Cup indachtig - geschikt zou zijn.

 

2. KTM RC 300 TPI

KTM pakt voor 2018 uit met brandstofinjectie op z'n tweetakt enduro-modellen.  Liefhebbers van sportieve straatmotoren mogen dan al onberoerd zijn door dat nieuws, het opent evenwel nieuwe mogelijkheden. Als KTM het TPI-systeem (Transfer Port Injection) goed onder de knie heeft zou het ook op een sportieve straatmotor geïntroduceerd kunnen worden. Toegegeven een eencilinder tweetakt lijkt op papier althans niet het meest geschikte concept voor een straatmotor. Al was het maar vanwege het feit dat tweetakt pre-mix tanken lang niet meer evident is anno 2017. Maar het TPS-systeem mengt z'n pre-mix zelf. De introductie van injectie zou ook de rijbaarheid van de 300cc eencilinder aanzienlijk verhogen. Tot slot moet je er ook vanuit gaan dat een RC 300 TPI geen reismotor zou zijn die per dag honderden kilometers vreet. Dat alles samen maakt dat deze funmotor perfect zou passen in KTM's 'Ready to Race'-filosofie én de concrete realisatie ervan zou eens te meer het lef van de Oostenrijkse constructeur onderlijnen.

 

1. Honda VFR800T Tourer

Pure toermodellen zijn geen evidentie meer anno 2017. Toch vinden we dat in een line-up als die van Honda minimum één toerbuffel mag zitten. Op dit moment telt het Honda-gamma er echter geen. Met de 782cc metende V4 die de VFR800 aandrijft, heeft Honda echter een dijk van een motorblok in huis om een toermachine aan te drijven. In tegenstelling tot wat het geval is op de VFR800F en de VFR800X Crossrunner pleiten we in het geval van de VFR800T Tourer  (de werknaam die we deze machine gaven) wel voor het gebruik van een cardanas. Niet alleen vanwege de onderhoudsvriendelijkheid ervan maar ook omdat het echte toerpubliek nu eenmaal bij een cardan zweert. Honda zou overigens ook een VFR1200T Supertourer (weer een werknaam) kunnen uitbrengen om zo de Pan-European (een beetje) te doen vergeten

Facebook comments