Het lijstje: Vijf sportieve toermachines van Yamaha

In tegenstelling tot concurrenten als BMW en Honda liet Yamaha het toersegment lang links liggen. Daar kwam in de jaren '80 echter verandering en tot op de dag van vandaag heeft Yamaha een toermachine in z'n line-up zitten. Trouw aan de sportieve filosofie van het merk bouwde Yamaha wel steeds sportieve toermachines. Een overzicht van 35 jaar sporttoermachines, samengevat in 5 modellen.

 

5. XJ650 Turbo

Met z'n grote stroomlijn onderscheidde de in 1982 geïntroduceerde XJ650 Turbo zich van de overige modellen in de toenmalige Yamaha-catalogus. Dankzij z'n turbocompressor puurde de XJ650 Turbo 90 pk uit 653cc. Daarmee was de Turbo destijds niet de krachtigste productie-Yamaha die eer was voor de XJ900 weggelegd. Een pure toermachine was de XJ650 Turbo niet, al had hij wel een cardanas. Tegelijkertijd was het ook geen sportmotor. De XJ650 Turbo hoorde destijds gewoon in het door Honda gecreëerde Turbo-segment waar elke Japanse constructeur in meespeelde. Na 1983 verdween de XJ650T uit de catalogus.

 

4. FJ1100

Toen de FJ1100 in 1984 op de markt kwam was deze machine meteen de krachtigste Yamaha. Z'n luchtgekoelde viercilinder met dubbele bovenliggende nokkenas, genereerde 125 pk aan 9.000 opm. Ondanks het voor die tijd indrukwekkende vermogen zette Yamaha de FJ1100 toch als toermachine in de markt. De ergonomie, het hoge windscherm en het kopkuipje moesten lange afstanden verteerbaar maken. Trouw aan z'n sportieve filosofie verkoos Yamaha een ketting boven een cardanas als eindoverbrenging. De machine zou twee jaar op de markt blijven.

 

3. GTS1000

Het meest opvallende onderdeel van de GTS1000 was natuurlijk z'n voorvering of beter gezegd 'voorste swingarm'. Yamaha introduceerde namelijk fuseebesturing op de GTS1000. Die keuze werd gedicteerd door het innovatieve Omega-frame. Dat frame was ontworpen om zo stijf mogelijk te zijn, een zo laag mogelijk zwaartepunt te hebben en dat te combineren met optimale massacentralisatie. Yamaha's keuze om vooraan een swingarm te gebruiken moest in meer rijcomfort, betere wegligging en betere stabiliteit aan hoge snelheden resulteren. Aspecten als de relatief hoge introductieprijs van destijds zo'n 14.000 Euro, de ongunstige vermogen/gewichtsratio en het ontbreken van cardanaandrijving maakten dat de GTS1000 nooit een verkoopstopper werd.

 

4. Yamaha FJ1200A

De FJ1200A was een evolutie van de FJ1200,  de opvolger van de FJ1100. De in 1991 op de markt verschenen machine was de eerste Yamaha met ABS. Zelfs na de introductie van de GTS1000 in 1993 bleef Yamaha de FJ1200A produceren als goedkoper alternatief. De machine woog rijklaar 266 kg en werd aangedreven door een luchtgekoelde viercilinder-in-lijn van 1188cc. Die machine genereerde 130 pk maar had wel meer koppel in het lage en midden toerengebied. Ook op de FJ1200A opteerde Yamaha voor een ketting.

 

 

5. FJR1300

Rond de eeuwwisseling vonden toerfanaten moeilijk hun gading in de Yamaha-catalogus. De FJ1200A verdween al na 1996 uit de line-up en eind 1999 gebeurde hetzelfde met de GTS1000.  Voor 2001 kwam Yamaha dan met de FJR1300. De machine was eigenlijk de opvolger van de FJ1200A maar verschilde toch grondig van z'n voorganger.  Zo kreeg de FJR een grotere stroomlijn, een elektrisch verstelbaar windscherm en een cardanas. Ook de krachtbron maakte een evolutie door. De viercilinder-in-lijn was nu watergekoeld en voorzien van brandstofinjectie. Met een (maximaal) vermogen van 145 pk en een (maximaal) koppel van 125 Nm kon de FJR1300 zich meer dan behoorlijk uit de slag trekken. De machine zou in het daaropvolgende decennium uitgroeien tot een evergreen in Yamaha's line-up en vanwege z'n allround karakter ook populair worden bij politiediensten.

Facebook comments