MotoGP Argentinië: Yamaha top, Honda en Ducati flop!

 

Movistar Yamaha domineerde de opening van het 2017 MotoGP seizoen en Maverick Viñales verbaasde in zijn rol als uitdager van de gevestigde waarden al meer dan verwacht, of had u hem wél twee keer als winnaar gepronostikeerd?

Twee opeenvolgende overwinningen bij de start van een nieuw seizoen is op zijn minst opvallend te noemen: Marc Marquez was in 2014 de laatste die de twee openingsraces na elkaar won en het was al van 1990 geleden dat Wayne Rainey hetzelfde deed op een Yamaha. Zelfs meervoudige kampioenen Rossi en Lorenzo zijn hier de voorbije jaren dus nooit in geslaagd: een zoveelste indicatie van het immense talent van de 22-jarige Spanjaard, voor zover we die nog nodig hadden.

Regerend kampioen Marquez volgt nu al op 37 punten in de stand om het kampioenschap en zal zich de komende weken moeten herpakken wil hij de opmars van zijn landgenoot nog stuiten. Beide Repsol Honda piloten kwamen niet aan de finish in Argentinië. Marquez was (te?) furieus gestart en ging resoluut aan de leiding de eerste rondes tot hij plots de voorkant verloor bij het aanremmen. Iets later overkwam Dani Pedrosa net hetzelfde, wat de speculaties over de problemen bij Team Repsol en Honda in het algemeen serieus aanzwengelde.
We vermeldden het vorige week al: het pakket waar de Yamaha piloten over beschikken lijkt bij de start van dit seizoen meer uitgebalanceerd dan dat van de Honda’s. De 2017 Yamaha M1 is een stuk gebruiksvriendelijker en wordt algemeen beschouwd als de ‘makkelijkste’ fiets van het GP peloton, kijk maar hoe Zarco en Folger zich als rookies meteen settelen in de top van de GP klasse. Ook Valentino Rossi lijkt, ondanks wisselvallende resultaten tijdens trainingen, steeds de juiste setup te vinden op de nieuwe M1 en koppelde dat voor de tweede race op rij aan een podiumplaats.

Honda’s RC213V daarentegen kampt met een gebrek aan power bij het uitkomen van de bochten en moet dit steevast goedmaken in de remzones. Hierdoor komt er meer druk op de voorkant waardoor Marquez uiteindelijk voor een harde Michelin koos om de stabiliteit in de remzones te vrijwaren. Deze harde compound biedt dan weer minder grip dan de medium optie en zo blijven de Repsol ingenieurs met de handen in het haar zitten. De volgende confrontatie, op het Circuit Of The Americas, lijkt het al ‘erop of eronder’ te gaan worden voor Marquez, die wel mooie adelbrieven kan voorleggen daar in Austin, Texas. Sinds het circuit in 2013 op de kalender verscheen is hij er heer en meester: 4 pole-position en 4 overwinningen op evenveel races. We zijn ten zeerste benieuwd of hij er dit jaar een vervolg kan aan breien.

Twee weken geleden keken we nog vol verbazing naar het debuut van Tech3 Yamaha piloten Zarco en Folger, deze week bevestigden beiden met een mooi resultaat op een 5e en 6e plek. “Straffe prestatie, daarmee zijn ze vast en zeker de eerste niet-fabriekspiloten”, horen we u al denken. Wel neen: er waren zelfs nog twee ‘privé’ piloten vóór hen!

Cal Crutchlow (LCR Honda) redde de Honda eer door de derde plek weg te kapen voor Alvaro Bautista op een GP16 Ducati van het Pull & Bear Aspar Team. Bautista’s teammaat Karel Abraham had de dag ervoor al vriend en vijand verrast door de 2e plek te realiseren tijdens de kwalificaties. Hij werd uiteindelijk tiende in de race, een mooi resultaat voor de Tsjech die toch al veel commentaar kreeg omwille van zijn bevoorrechte positie als zoon van een steenrijke vader. Pull & Bear Aspar was niet het enige privé Ducati team dat het goed deed in Argentinië, ook Octo Pramac Racing scheerde hoge toppen met een 7e en 8e plaats voor Danilo Petrucci en Scott Redding. Voor de Brit was het de tweede mooie uitslag op een rij waardoor hij plotsklaps 4e staat in de stand om het kampioenschap.

Hoe hard men er ook naar zoekt, er staan geen officiële Ducati’s in de eindstand van deze GP. Pechvogel Andrea Dovizioso werd net als vorig jaar onderuit gekegeld: dit keer was het Aleix Espargaro (Aprilia Racing Team Gresini) die de Italiaan opschepte en niet zijn voormalige ploegmaat Andrea Iannone (nu: Team Suzuki Ecstar), die was dit jaar dan weer betrokken bij de valpartij van Jorge Lorenzo. In de eerste bocht al tikte Lorenzo, nochtans goed gestart vanop een 16e plaats, het achterwiel van Iannone aan waardoor hij compleet de controle over zijn GP17 Duc verloor en spectaculair ten val kwam. Jorge kende zodoende opnieuw een rampzalig weekend en kwam nooit verder dan een 14e plaats tijdens trainingen en kwalificaties, terwijl teammaat Dovi in eerste instantie de schijn nog kon ophouden door FP4 op een 3e plaats af te sluiten. Na het debacle in Qatar en de vroege crash in Argentinië heeft Lorenzo zijn start bij het Ducati GP Team compleet gemist. “Mijn seizoen begint binnen 2 weken in Austin”, liet hij wel al weten. De verzamelde concurrentie zal er niet meteen slaap voor laten.

Doordat ook Sam Lowes (Aprilia Racing Team Gresini) en Alex Rins (Team Suzuki Ecstar) er niet bleven op zitten kwamen slechts 5 (!!) fabrieksmotoren aan de finish: beide Movistar Yamaha’s, Iannone op zijn Suzuki én de KTM fabrieksrijders Pol Espargaro en Bradley Smith. Het Oostenrijkse team behaalde op die manier hun eerste 3 puntjes ooit in het MotoGP kampioenschap, een mooie prestatie tijdens hun 2e officiële GP.

Ook in Moto2 schreef KTM geschiedenis door hun eerste pole position én de tweede plaats in de race op hun naam te schrijven, tenminste: op naam van Miguel Oliveira, de Portugees in loondienst bij Red Bull KTM Ajo. Geen kat die er nog aan twijfelt dat KTM de komende jaren constant mee zal draaien vooraan, al zal dat logischerwijs eerder in Moto2 dan MotoGP gebeuren.

Opvallend: Franco Morbidelli deed een ‘Viñaleske’ in Moto2 door ook de eerste 2 races van het seizoen te winnen nadat Joan Mir eerder al hetzelfde deed in Moto3!

Onze landgenoot Xavier Simeon kwam niet aan de finish terwijl Livio Loi zich lijkt op te trekken aan de perfecte resultaten van zijn Leopard Racing teammaat Mir en beslag wist te leggen op een knappe 6e plaats!

Drie klasses met drie keer dezelfde winnaar in de eerste twee races: het lijkt een recept voor saaie GP kampioenschappen in 2017, maar wie de races heeft gezien is ongetwijfeld benieuwd naar wat er nog komen gaat.

Volgende afspraak: Circuit Of The Americas, Texas op zondag 23 April 2017.
See y’all there !

 

 

(Davy Leus)

Facebook comments