MotoGP Qatar: het nieuwe seizoen van start!

23 piloten waarvan 10 (ex-)wereldkampioenen. 29 wereldtitels en 434 GP overwinningen in totaal: Het verzamelde palmares van het MotoGP deelnemersveld, seizoen 2017.
Is iedereen er klaar voor?

Een toptransfer. Enkel zo kan je de overstap van Maverick Viñales naar het Movistar Yamaha MotoGP team noemen. De 22-jarige Spanjaard, die vorig jaar op Silverstone zijn eerste GP overwinning scoorde en zo Suzuki definitief terug op het voorplan bracht, was de snelste in élke pre-seizoenstest en bevestigde zijn bloedvorm meteen tijdens de eerste vrije training in Qatar. Viñales en de Yamaha M1 lijken voor elkaar gemaakt. Waar hij vorig jaar nog genoegen moest nemen met een rol als uitdager lijkt hij nu klaar om te oogsten in zijn 3e jaar MotoGP, voor het eerst op een absolute topmotor.

Dat het dé transfer van het seizoen wordt is echter nog lang niet zeker. Ene Jorge Lorenzo begint meer en meer zijn draai te vinden op de GP17 Ducati en wil bewijzen dat hij ook in het rood kan meestrijden om de titel. Alle puzzelstukjes zullen snel in elkaar moeten passen om al in Qatar echt voor de overwinning te gaan. Zijn chirurgisch precieze rijstijl overbrengen op de Duc is een hele uitdaging maar dat Lorenzo snel is bewees hij al zo dikwijls. Hij heeft alvast de start niet gemist, met een mooie 5e tijd in FP1. Teammaat Andrea Dovizioso heeft er een goed tussenseizoen opzitten en wil minstens even graag Ducati aan nog wat overwinningen helpen. Hem kloppen wordt het eerste objectief van Lorenzo, we zijn benieuwd wie binnen het Italiaanse team de lakens naar zich toe kan trekken.

Regerend kampioen Marc Marquez vindt dat hij beter gewapend is dan vorig jaar bij de start van het seizoen. “Goed genoeg om meteen top drie te rijden in Qatar” volgens hemzelve, wij weten allemaal wat dat betekent: de rest kijkt maar beter uit of ze zien hem niet meer terug. Vorig seizoen heeft Marquez ook geleerd meer zijn verstand te gebruiken en zich soms tevreden te stellen met een ereplaats. Het leverde hem opnieuw de titel op na het debacle van 2015. Als Marc Marquez op een Repsol Honda zit die nu al beter is dan die van vorig jaar, is hij opnieuw de te kloppen man. Ook in Qatar. Alle ogen zijn gericht op een ontketende Viñales en we hebben zo’n vermoeden dat deze Marquez dat voorlopig prima vindt.

Valentino Rossi, 38 ondertussen, is ambitieus en niet van plan zijn droom (10 titels) op te bergen. Tegelijk spreekt hij met respect over zijn rivalen en lijkt daarbij te beseffen dat het moeilijk wordt. Met ‘The Doctor’ weet je echter nooit, tijdens de races kan hij altijd meer dan de kwalificatiesessies laten uitschijnen. Probleem is dat er heel veel kapers op de kust zijn. Ook Dani Pedrosa lijkt zichzelf goed te hebben voorbereid om in zijn 12e (!) seizoen bij Repsol Honda er nog eens vol voor te gaan. De voorbije jaren waren, mede door blessures, niet bepaald schitterend en zijn plaatsje in het topteam stond daardoor al meermaals ter discussie. Wie weet doet kleine Dani dit jaar wel wat niemand nog verwachtte: alsnog een titel in de GP klasse pakken!

Over transfers gesproken, we hebben er een paar rookies bij gekregen die zich al verrassend laten opmerken bovenaan de tabellen. Johann Zarco en vooral Jonas Folger, beide op de Monster Yamaha Tech3, deden het tot nu toe uitmuntend en zouden het de toppers wel eens lastig kunnen maken. Cal Crutchlow, opnieuw op zijn LCR Honda, weet meteen wat te doen de komende maanden wil hij opnieuw de beste worden van de niet-fabrieksrijders. Hij heeft daarbij ook weer met een hele rits privé Ducati’s af te rekenen met onder andere Bautista, Redding en Baz die heel sterk voor de dag komen.

De lijstjes worden voorlopig afgesloten door Pol Espargaro en Bradley Smith van het compleet nieuwe Team Red Bull KTM Racing. Het GP team van Pit Beirer moet nog een logisch leerproces door. Vergelijk het met Aprilia Racing Team Gresini, dat nu met Aleix Espargaro wel een stapje vooruit lijkt te zetten. KTM heeft alvast een MotoGP contract voor de komende vijf jaar en belooft er alles aan te doen om ook hier hun stempel te drukken, zoals ze in zowat elke klasse hebben gedaan waar ze zijn gestart. Team Suzuki Ecstar was wél snel succesvol bij hun terugkeer, met de overwinning van Viñales al in het tweede seizoen. Dit jaar doen zij het met Andrea Iannone en Alex Rins en lijkt het lastig te gaan worden om dat resultaat zomaar even te evenaren. De Italiaan zal zijn plaatsje bij Ducati zeker willen wreken als hij daar de kans toe krijgt maar kon op de Suzuki voorlopig nog niet overtuigen.

Krijgen we opnieuw 9 verschillende winnaars? Wie wordt rookie van het jaar? Welke vooruitgang kan KTM boeken? Kan Marquez zijn dominantie, met 3 titels op 4 jaar, jaar verder uitbouwen? Wint Rossi toch nog die 10e titel of gaat Viñales meteen met de hoogste eer lopen? Of wordt het toch Jorge Lorenzo die de Ducati zijn wil kan opleggen? Wie wint de eerste, bij kunstlicht op het circuit van Losail?

Zoveel vragen, zalig zonder antwoord. We hebben 18 GP’s de tijd om het te weten te komen.
En of we er klaar voor zijn!

 

 

(Davy Leus)

Facebook comments