MotoGP Texas: Koning Marquez regeert, Rossi neemt de leiding over.

 

Hoe onvoorspelbaar een gemotoriseerde sport als MotoGP ook kan zijn, er zijn soms races waar een gokje wagen nét ietsje minder riskant is. De Red Bull GP of The Americas kreeg met Marc Marquez zijn gedoodverfde winnaar. Voor de vijfde opeenvolgende keer reef de Spanjaard zowel pole-position als de overwinning binnen op het Texaanse circuit.

De prachtige maar veeleisende baan lag er volgens de piloten heel hobbelig bij in vergelijking met 2016. Pedrosa vergeleek Austin zelfs met een supercross track, met al die bumps! Dit zorgde voor veel valpartijen die soms moeilijk te verklaren waren: 28 in MotoGP, 19 in Moto2 en 15 in Moto3, ongeveer het dubbel van de voorbije GP’s. Opvallend toch hoe een asfaltlaag van zo’n prestigieus circuit in één jaar tijd zo hard kan veranderen. Zoiets verwachten we eerder te horen van de E17 of de Brusselse Ring. Het vijfjarig contract tussen organisator Dorna en de Texanen is afgelopen waardoor het nog niet zeker is dat COTA (Circuit Of The Americas) opnieuw op de kalender verschijnt volgend seizoen. Ze weten daar alvast wat te doen willen ze een kans maken op verlenging.

Marquez besliste 5 minuten voor de start om met een harde voorband te rijden. De temperatuur op racedag lag een stuk hoger dan de dagen ervoor en veel piloten worstelden met de rubberkeuze. Niet iedereen maakte de juiste, zo bleek achteraf. Marquez wél en hij deelde zijn wedstrijd ook perfect in. Nadat hij eventjes de kat uit de boom keek, in het spoor van teammaat Pedrosa, voerde hij het tempo op en liet iedereen achter zich om verder heel regelmatig en gecontroleerd de wedstrijd uit te rijden. Dani Pedrosa reed in één race meer rondes aan de leiding dan in een compleet seizoen 2016 en was tevreden met zijn 3e plaats nadat hij het tempo wat had moeten laten zakken omwille van een versleten voorband.

Toen zaterdag bleek dat we met een indrukwekkende eerste rij MarquezViñalesRossi van start zouden gaan keek iedereen al uit naar het eerste echte duel tussen Marquez en Viñales. De ‘Koning en de Kroonprins van MotoGP’ in een rechtstreeks gevecht om kostbare punten, op weg naar die felbegeerde plaats op de troon. Jammer genoeg kwam het nog niet zo ver in Texas.

Viñales ging heel vroeg in de wedstrijd onderuit in een snelle rechtse. Hij verklaarde achteraf geen echte fout te hebben gemaakt - hij nam de bocht net zoals hij al het hele weekend deed - en legt de schuld vooral bij, u raadt het al, de voorband. De focus lag al meteen bij de volgende race in Jerez, eerder dan te stressen over deze mislukte kans. Daaruit blijkt toch de ambitie en maturiteit van deze jonge kerel, al zal het ongetwijfeld wel even steken dat hij de eerste plaats in de tussenstand al moet afstaan.

Die eerste plaats wordt momenteel bezet door iemand die, beter dan wie ook, weet wat het is om daar te staan: Valentino Rossi. Als Marquez en Viñales ‘Koning en Kroonprins van de MotoGP’ zijn, dan is Rossi ‘Keizer’. De 38-jarige Italiaan rijdt tegen jonkies die opgroeiden met zijn posters aan de muur en die het stuk voor stuk een eer vinden om voor Hem te eindigen. Rossi reed in Texas zijn beste race van het seizoen, was constanter tijdens de trainingen en sneller tijdens de kwalificatie dan de voorbije races in Qatar en Argentinië. Even kwam zijn indrukwekkende seizoenstart in het gedrang toen rookie Zarco een optimistische inhaalpoging waagde in een snelle linkse. Rossi werd aangetikt waardoor hij de bocht afsneed en iets van terrein leek te winnen op Marquez, die toen nog tweede lag.

Tijdens de interviews achteraf kon ervaren rot Rossi het niet laten de Fransman even op zijn plaats te zetten: “Zarco is het probleem. Hij is altijd snel, rijdt heel goed met de motor en heeft veel potentieel, maar hij moet beseffen dat hij niet meer in Moto2 zit. Inhaalbewegingen in MotoGP zijn anders, hij komt telkens te laat. Volgens mij zou hij beter wat dimmen!”. Wat de regerend (dubbele) Moto2 kampioen tot nu toe liet zien in zijn eerste MotoGP races is van uitzonderlijke kwaliteit en dat baart blijkbaar ook de meest doorwinterde concurrenten zorgen. De straftijd van 0.3 seconden die Rossi opgelegd kreeg had uiteindelijk geen gevolg voor de einduitslag en gelukkig kwam er niemand ten val, anders was zelfs Texas te klein geweest vrezen we.

The Doctor heeft bloed geroken en beseft dat hij zich in een unieke positie bevindt in de zoektocht naar zijn tiende wereldtitel. Die weg is nog lang maar zoals de kaarten nu gedeeld zijn gaat het alvast tussen de Koning, de Kroonprins en de Keizer voor het zitje op de troon in 2017. Rossi onder druk om de eerste plaats te behouden en ereplaatsen ook om te zetten in overwinningen. Viñales onder druk om te bewijzen dat zijn eerste overwinningen geen toevalstreffers waren. Marquez onder druk om die achterstand weg te werken, zonder verdere valpartijen en met een Repsol Honda die top moet zijn. Allemaal zijn ze erop gebrand om uit te pakken in Jerez voor de eerste GP’s op Europese bodem, dat belooft!

Jorge Lorenzo scoorde zijn eerste top tien notering met Ducati en was best tevreden met zijn race, na alweer moeilijke trainingen. Hij was zelfs even vooraan te zien na een degelijke start en viel dan pas op het eind van de race terug naar een 9e plaats. Teammaat Dovizioso kwam iets eerder als 6e over de meet, na een moegestreden Zarco en Cal Crutchlow, goed voor een knappe 4e plaats.

 

Geen drievoudige overwinning voor Viñales in MotoGP en ook niet voor Joan Mir in Moto3. Daar ging Romano Fenati met de prijzen lopen nadat topfavoriet Aaron Canet met een joekel van een highsider moest opgeven. In de Moto2 klasse slaagde Franco Morbidelli van het EG 0,0 Marc VDS team wél in dat huzarenstukje. Drie overwinningen in drie races, terwijl hij tot vorig seizoen nog nooit één GP won!

Livio Loi (Moto3) werd 15e en Xavier Simeon (Moto2) 13e en rijden dus allebei (nipt) in de punten, al mag dat wat ons betreft wel wat meer zijn. Jerez is niet bepaald de favoriete baan van Loi maar wie weet kan hij daar de draad van Argentinië terug oppikken.

 

Tot 07 Mei in Spanje, Jerez!

 

(Davy Leus)

Facebook comments