Motorsporter van de week: Angelo Licciardi

Dit weekend houdt het WK Superbike halt op de Drentse Hei in Assen, voor de enige jaarlijkse afspraak in de Lage Landen. En zodoende is Assen ook een beetje de thuisronde voor de Belgen. De enige Belg met een vaste startplaats in de WK Superbike-cyclus is Angelo 'The Animal' Licciardi. De 20-jarige Genkenaar komt met een Yamaha R3 van het Italiaanse Trasimeno Racing in het gloednieuwe WK SuperSport300 uit. Tijdens de openingsronde in Aragon werd Licciardi knap 5e, in Assen wil hij meer.

 

DMS: Angelo hoe kwam de deal met Trasimeno Racing tot stand?

 

"Vorig jaar reed ik in het EK Supersport, dat eigenlijk tijdens de ronden van het WK Supersport plaats vond. Ik kwam daarin voor een Hongaars Kawasaki-team uit maar het klikte nooit echt tussen ons. Aan het eind van het seizoen werd ik echter gecontacteerd door Trasimeno Racing. De mensen van het team kenden me nog van het EK Superstock en hadden plannen om in het nieuwe WK Supersport 300 uit te komen. We zaten rond de tafel en kwamen redelijk vlug tot een overeenkomst. Ik merkte onmiddellijk dat de ambitie er was om vooraan mee te strijden in het nieuwe WK. Omdat de SSP300 ook de WK-status kreeg, zie ik dit zeker niet als een 'degradatie'. Ik wissel gewoon van klasse maar rij wel op WK-niveau."

DMS: Even over het WK Supersport 300. Hoe verhoudt jouw Trasimeno Racing Yamaha R3-machine zich tot een standaard R3?

 

"Vooraf werd er lacherig over gedaan dat het een standaard-WK zou zijn. Dat is niet helemaal waar. Aan de motorblokken mag er mechanisch nagenoeg niets veranderd worden maar qua elektronica mag er wel ingegrepen worden. Zo rijden we met andere mappings en beschikken we over een quickshifter. Launch- en tractiecontrole-systemen zijn dan weer uit den boze. Daartegenover staat wel dat we een datalogging-systeem hebben dat ons moet helpen bij de afstellingen. Voor de vering van de R3 doen we beroep op componenten van de Italiaanse specialist Andreani Racing. Pirelli levert de banden en die zijn gelijkaardig aan die van het WK Supersport: het zijn semi-slicks. Daarnaast hebben we de keuze tussen een harde en een zachte compound. Na de eerste ronde op Motorland Aragon bleek dat het een strijd tussen de Yamaha R3 en de Kawasaki Ninja 300 wordt. Op de lange rechte stukken van Aragon bleken de Kawasaki's over een hogere topsnelheid te beschikken, maar de Yamaha's bleken dan weer beter te accelereren."

DMS: Hoe blik je terug op de openingsronde in Aragon?

 

"We kregen de elektronische onderdelen pas na onze voorjaarstest aangeleverd en dus moesten we nog 'testwerk' verrichten tijdens de eerste vrije training. Daarin zette ik de 21e tijd neer. Tijdens de 2e vrije training regende het waardoor niemand z'n tijd kon verbeteren en ik dus in niet rechtstreeks in Superpole 2 terechtkwam. In Superpole 1 zette ik de 5e beste tijd neer, maar alleen de 2 snelsten uit die sessie gaan door naar Superpole 2. Eigenlijk moet je vanaf vrijdag alles geven in deze klasse, met dit wedstrijdschema. Op zondag wist ik, gestart vanaf een 15e plaats, in de eerste ronde al meteen naar de 10e plaats op te rukken.  Die snelle eerste ronde, da's zeker m'n sterk punt. In de eindfase zette ik nog een offensief in om uiteindelijk als vijfde te finishen."

 

DMS: Dit weekend staat met Assen jouw thuisrace op het programma. Kan je daar mee spelen voor het podium en is dat ook een ambitie voor het hele WK?

 

"Vooraf was het wel m'n ambitie om in de voorste gelederen mee te strijden in dit WK. Na de vijfde plaats in Aragon weet ik dat er meer inzit. Maar ik waag me vooraf niet aan uitspraken, al wil ik wel op het podium eindigen in de eindstand van het kampioenschap.  Het is een interessant kampioenschap omdat alles nieuw is. Alleen de jongens die vorig jaar al SuperSport 300 reden in het Italiaanse CIV-kampioenschap, kennen de motorfietsen. Maar verder is er talent dat uit andere nationale kampioenschappen, de European Junior Cup en zelfs het WK Moto3 komt. Scott Deroue, de winnaar in Aragon, is zo'n ex-Moto3-racer en daaraan merk je het niveau. Deroue krijgt dan ook meteen de favorietenrol toebedeeld. Maar zelf wil ik ook wel podiumplaatsen pakken dit jaar!"

 

DMS: Bedankt en veel succes in Assen, Angelo!

 

Interview: Bart Jacobs

Foto's: Team Trasimeno Yamaha

 

Facebook comments