Motorsporter van de week: Brent Van Doninck

De keuze voor onze tweede Motorsporter van de Week lag voor de hand. Brent Van Doninck pakte vorig weekend, tijdens de GP van Europa in Valkenswaard, immers z'n tweede podium in het WK MX2. Twee jaar nadat hij tijdens de GP van Nederland in Assen voor het eerst op het podium stond, werd de 21-jarige KEMEA Yamaha-rijder in het zwarte zand van Valkenswaard derde in de GP van Europa. Tijd voor een gesprek zo leek ons.

 

DMS: Brent, eerst even terug naar 2016 want daar had je wellicht meer van verwacht?

"Ja, vorig jaar heb ik helaas heel wat tijd geblesseerd doorgebracht. De voorbereiding was niet optimaal omdat ik me tijdens de winter aan m'n knie had laten opereren. Dat maakte dat ik in de eerste GP's van het seizoen niet helemaal uit de verf kwam.  Begin april blesseerde ik me dan op training in Lommel aan de duim. Met een gescheurd duimligament stond ik s' zondags toch aan de start in Wuustwezel, waar ik dan m'n heup ontwrichte. Wellicht had ik beter niet met die duimblessure gereden. Ik herstelde heel snel van m'n heupblessure en ben daardoor te snel herbegonnen. Toen speelde die duimblessure weer op, zodat ik weer een operatie diende te ondergaan. Ook daarna ben ik wellicht iets te snel terug gekomen omdat ik persé m'n thuis-GP in Lommel wilde rijden. Maar goed, je bent jong en gretig ...(lacht)."

DMS: Dit seizoen loopt het stukken beter maar had er in Valkenswaard niet nog meer ingezeten mits een betere kwalificatierace op zaterdag?

"Op zaterdag werd ik veertiende. Het circuit lag er ook compleet anders bij, met minder rijlijnen. Misschien heb ik te lang getwijfeld in het kielzog van bepaalde rijders maar ik wou vooral de risico's beperken. Je moet het belang van die kwalificatierace niet overschatten. Een goede prestatie geeft weliswaar een goed gevoel maar je scoort er niet één WK-punt mee en bovendien is zondag altijd anders. Dan moet het pas echt gebeuren. Nu, een goede kwalificatie is op sommige circuits wel belangrijk maar dat heeft alles met de startpositie te maken."

"In Valkenswaard was zondag ook alles anders dan zaterdag. Het circuit lag er op sommige plaatsen verraderlijk bij. De starts lopen moeilijk bij ons dit jaar, dus moest ik een inhaalrace rijden. Bij de 1e doorkomst lag ik al 16e maar vanaf dan wordt het natuurlijk moeilijker om in te halen. Uiteindelijk raakte ik voorbij halfweg de 1e manche op de 5e plaats. Het gaat op de top-3 krijg je dan echter nooit meer gedicht, ook al omdat je al heel wat energie hebt verbruikt in die inhaalrace. De tweede manche verliep iets gemakkelijker, omdat ik een betere start had. Even had ik uitzicht op de tweede plaats van Seewer, tot die een tandje bijstak. Ik had hem misschien wel kunnen inhalen maar dan was het risico op een crash groter geworden. Bovendien was ik dan al zeker van die derde podiumplaats."

DMS: Hoe ziet je week eruit tijdens het GP-seizoen?

"Normaal gezien, rij je op maandag wat los op de fiets. Dat kan zowel buiten als op de rollen zijn. Meestal plan ik op dinsdag ook een recuperatietraining met de motor maar deze week verliep die moeizaam omdat ik erg diep was moeten gaan in Valkenswaard. Verder onderhou ik natuurlijk dagelijks m'n conditie maar de échte basis daarvoor is al in de winter gelegd. We beginnen dan vanaf november intensief te trainen.  Komend weekend gaat de riem er even af en rust ik twee dagen."

"Ook tijdens het seizoen moet er getest worden. Zo vertrek ik volgende week woensdag naar Italië waar we nieuwe evoluties aan het motorblok van onze Yamaha YZ250F zullen testen. Onze motorblokken worden door het Rinaldi-team (dat ook het Monster Energy Yamaha MXGP-team runt) 'gedaan'. Vandaar gaat het dan vrijdag naar Riga voor de GP van Letland."

DMS: Laten we het even over de motorfietsen zelf hebben. Hoe loopt het rijden met een 450cc-machine?

"Vorig jaar kwam Joël Smets' oproep om tijdens de Motorcross der Naties op een 450-machine te rijden wel enigzins onverwacht. Ik was dan ook niet optimaal voorbereid en met slechts één voorbereidingswedstrijd op de YZ450F achter de kiezen kwam ik ook niet heel goed voor de dag in Maggiora. Maar tijdens de wintermaanden heb ik wel wat met een 450 getraind. Ten eerste omdat de circuits er dan een stuk zwaarder bijliggen en ten tweede omdat deze machine meer kracht en uithouding vergt en zo je conditie ten goede komt. Na een aantal weken begon ik dan steeds beter en beter met de 450 te rijden. Ik hou er wel van om met verschillende machines te rijden. Zo kon ik onlangs de YZ250, waarmee onze coach Jacky Vimond in 1986 wereldkampioen bij de kwartliters werd, aan de tand voelen op het circuit van Hélécine. Voelde die oude tweetaktmachine de eerste ronden nog ietwat onwennig aan, dan had ik na een tijdje wel het juiste ritme te pakken en genoot ik er echt van. Natuurlijk moet je van een machine van 30 jaar oud, ook al is het een fabrieksmachine, niet verwachten dat je er even snel mee door de putten vlamt als met een moderne viertakt. Misschien moet er maar eens een wedstrijd georganiseerd worden waarbij de huidige GP-toppers het op tweetaktmachines tegen mekaar opnemen."

DMS: Gisteren kwam het bericht dat de eerste ronde van de Belgian Masters of MX in Nismes uitgesteld werd en dat de Masters helemaal niet plaats vinden omdat Kester afhaakt. Wat vind je van de huidige staat van de Motorcross in België?

"Eerlijk gezegd wist ik niet waar de kampioenschapswedstrijden zouden plaats vinden. Maar goed ik verwachte daar toch niet veel van, op sportief vlak dan. Dat gezegd zijnde: ik hou er wel van om in eigen land te rijden al was het maar voor de fans. Naar de wedstrijd op de Keiheuvel in Balen kijk ik een heel jaar uit. Maar misschien moet men maar eens over de grens in Nederland gaan kijken hoe daar het ONK en de Dutch Masters georganiseerd worden. Het feit dat de amateurfederaties niet mee aan één touw willen trekken, helpt natuurlijk ook niet. Maar als GP-rijder heb je sowieso een drukke kalender, al zie ik een internationale openingswedstrijd op een echt circuit als Lommel wel zitten. Ik twijfel er echter aan of je GP-rijders en -teams naar een akkeromloop als Moerbeke-Waas kan lokken."

DMS: Slotvraag, mogen we ervan uitgaan dat je dit jaar op een plaats in de top-5 van de WK MX2 eindstand mikt?

"Ja, dat is wel de doelstelling voor dit jaar. Een top-5 klassering, maar dan moet ik wel gespaard blijven van blessures en mechanische problemen. Luk ik daarin, dan kan ik de komende twee jaar nog hoger mikken en misschien wel meespelen voor de wereldtitel. Makkelijk zal dat echter niet zijn. Sinds Jeffrey Herlings, die de afgelopen jaren domineerde in het WK MX2, vertrokken is naar de MXGP-klasse, ruikt zowat het halve peloton z'n kans. Er wordt nu veel harder geknokt dan vorig jaar."

DMS: We wensen je alvast veel succes voor de komende GP's

"Bedankt en tot op de Cross!"

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: KEMEA Yamaha/CDS Images 

 

 

Facebook comments