Motorsporter van de week: Laurent Hoffmann

Dit weekend gaat het International Road Racing Championship (IRRC) van start in het Nederlandse Hengelo. Onder de deelnemers in de Supersport-klasse van het IRRC zit ook Laurent Hoffmann (Delaur  Road Racing Belgium Kawasaki). De Waaslander pakte reeds in 2012 en 2013 de IRRC  Supersport-titel en wil na een teleurstellend seizoen 2016, sportieve revanche.

DMS: Laurent, vorig jaar speelde je niet echt een rol in de strijd om de IRRC Supersport-titel. Wat liep er dan mis?

"Ik had een moeilijk seizoen en dat was vooral aan technische problemen te wijten. Elke keer was er wel iets. Elektrische problemen, remproblemen en zelfs een opgeblazen motor. Nu ja, m'n motorfiets van toen was dan ook al zes jaar oud en op de snelle en soms ook hobbelige stratencircuits ziet het materiaal nu eenmaal af. Nadat ik tijdens de 'Cock o' the North'-meeting in twee van de vier races uitviel, was de maat vol. Via de Nederlandse tuner Jenik Performance heb ik dan de ex-Rob Hartog Kawasaki ZX-6R gekocht.  Gezien m'n ervaring met  m'n vorige motorfiets koos ik opnieuw bewust voor een Kawasaki. Bij de eerstvolgende meeting, op het circuit van Chimay was het vertrouwen er meteen. Vertrouwen in je materiaal is essentieel in een sport als 'Real Road Racing'."

DMS: Wat trekt je zo aan in 'Real Road Racing' waarom verkies je het IRRC boven races op echte circuits?

"Wel, ik vind stratenraces om te beginnen een stuk eerlijker. Vooraf kan je nooit testen op zo'n circuit want het is openbare weg. En dat maakt dat op vrijdag- of zaterdagochtend iedereen met dezelfde kansen begint. Daarnaast is er natuurlijk de kick van de snelheden. Bovendien, zijn stratencircuits nooit hetzelfde. Jaar na jaar verandert het wegdek omwille van het verkeer en ook strobalen en luchtkussens staan nooit op exact dezelfde positie. Dat alles samen maakt dat ik stratenraces een stuk boeiender vind dan wedstrijden op circuit."

DMS: Je had ook al een zwaar ongeval en dat nog wel tijdens de trainingen voor de iconische Isle of Man TT. Wat gebeurde er toen precies?

"Ja, daar heb ik wel geluk gehad. Ik zat in 2014 in het Ice Valley Racing team van Paul Shoesmith. Ik kwam toen op een BMW S1000RR uit. Als voorbereiding op de TT en om kennis te maken met de machine reed ik in mei al de North West 200 in Noord-Ierland. Toen al merkte ik dat de machine problemen had met de versnellingsbak. Terugschakelen ging moeilijk op de S 1000 RR. Gelukkig waren er een aantal chicanes met een 'ontsnappingsroute', als je mis schakelde en je daardoor verremde. Shoesmith, die vorig jaar zelf bij een racecrash om het leven kwam op het eiland Man, verzekerde me dat de BMW helemaal in orde zou zijn tegen het begin van de TT. Dat bleek aan het begin van de trainingsweek niet zo te zijn maar Shoesmith bezwoor me dat het geen probleem zou zijn aangezien ik nog niet echt hard rondging op het TT-circuit. Tijdens de derde training liep het echter fout bij het aanremmen voor een bocht en brak ik beide benen, waardoor m'n seizoen meteen afgelopen was."

DMS: Is de Isle of Man TT een afgesloten hoofdstuk voor jou?

"Nee, eigenlijk niet. Als ik ooit nog een interessant aanbod krijg, dat financieel klopt, wil ik het wel opnieuw overwegen. Maar het moet dan wel in de juiste context zijn, waarbij je ook een aantal voorbereidingswedstrijden in Ierland en Noord-Ierland kan afwerken. Het is ook op die manier dat je je start voor de Isle of Man TT moet afdwingen. De TT-organisatie bekijkt je palmares heel grondig, om af te wegen of je wel geschikt bent om op het circuit te rijden. De Britse sfeer bevalt me wel daarom dat ik ook dit jaar een meeting meepik op Oliver's Mount in Scarborough, waar ik vorig jaar goed ontvangen werd."

DMS: Over circuits gesproken, wat vind je van de circuits in het IRRC?

"Hengelo is zondermeer m'n favoriet evenement. Niet alleen omwille van het circuit, dat zowat het veiligste is van het hele kampioenschap, maar ook omwille van de organisatie daar. De organisatoren appreciëren je er als rijder. Het meest beruchte circuit in het IRRC is dan weer het Tsjechische Horice. Noem dat gerust een mini-Isle of Man TT. Je rijdt er altijd wel langs een boom, een stoeprand of een omheining rond een huis. Destijds werd Oostende als onveilig bestempeld maar in vergelijking met Horice zou ik het erg veilig durven noemen. Om een voorbeeld te geven: de grote strobalen voor de chicanes in Horice zijn dat eigenlijk niet. Het zijn 'big bags' - die in de bouw worden gebruikt om steengruis in weg te voeren - gevuld met petflessen. Dus eigenlijk grote PMD-zakken. Crashen kan je dus maar beter niet in Horice. Kijk maar naar Kevin Defrenne, die er vorig jaar een zwaar ongeval had."

DMS: Zien we jou dit jaar ook nog aan de slag in de BeNeCup?

"Ja, ik rijd zeker nog wel een paar BeNeCup-meetings maar alles hangt af van het budget. Twee weken geleden stond ik aan de start van de openingswedstrijd in Croix-en-Ternois, maar dat korte circuit ligt me niet echt. Ik kwam er nooit echt uit de verf. De BeNeCup-wedstrijd in Oschersleben moet ik zeker al aan mij laten voorbijgaan omdat m'n motorfiets daags erna op transport moet zetten voor de Finse IRRC-manche in Imatra. Mechanische problemen of valschade in Oschersleben zouden daar dan een stokje voor kunnen steken."

DMS: Imatra, is de nieuwkomer op de IRRC-kalender. Het kampioenschap is internationaler geworden maar tegelijkertijd staan er ook weinig Belgische rijders aan de start. Hoe verklaar je dat?

"Er is in de eerste plaats meer belangstelling vanuit andere Europese landen, zo zijn er naast rijders uit de organiserende landen ook Franse en Zwitserse piloten. Voor de Belgen wordt het steeds moeilijker om sponsors te vinden. Bovendien willen die tegenwoordig ook écht resultaten zien.  Dat ik er in geslaagd ben om m'n sponsors te houden heeft met m'n palmares te maken."

DMS: Slotvraag: wie zijn de favorieten voor de IRRC Supersport-titel dit jaar?

"Ik ga dit jaar opnieuw resoluut voor de IRRC-titel. Titelverdediger Marek Cerveny stapt nu over naar de Superbike-klasse. Toch zie ik een aantal andere favorieten, te beginnen met de Nederlander Joey den Besten (Yamaha). Den Besten is de vice-kampioen van vorig jaar, dus dat pleit zeker voor hem. Daarnaast zijn er ook nog de Duitser Thomas Walther (Yamaha) en de Fransman Pierre-Yves Bian. Die laatste leerde vorig jaar de circuits kennen en heeft ook de steun van Yamaha Motor France."

DMS: Laurent, bedankt en veel succes gewenst dit seizoen!

"Jullie zijn bedankt!"

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: Archief Laurent Hoffmann - Archief De Motorsite/Jan Vermeer

Facebook comments