Motorverkoop houdt stand in provincies met meeste verkeersdrukte

De inschrijvingen van het aantal nieuwe motoren en scooters is in de periode januari-september van dit jaar met 8,2% gedaald tot 19.693 eenheden vergeleken met dezelfde periode in 2016. Maar opvallend is dat in provincies met grote verzadiging van het verkeer (Antwerpen, Vlaams en Waals-Brabant) het aantal nieuwe inschrijvingen status quo blijft of slechts een kleine achteruitgang kent. Dat bevestigt de mening van FEBIAC, de Belgische en Luxemburgse Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie, dat gemotoriseerde tweewielers een deel van de oplossing zijn voor de prangende mobiliteitsproblemen.

 

Voor FEBIAC zijn gemotoriseerde tweewielers een goed alternatief voor andere vervoersmiddelen in het zeer drukke verkeer van vandaag. Dat standpunt wordt nu ondersteund door de trends in de inschrijvingen van nieuwe scooters en motoren. Die zijn in de periode januari-september in Antwerpen gelijk gebleven en in Vlaams- en Waals-Brabant beduidend minder achteruitgegaan dan het nationaal gemiddelde (respectievelijk 3,2% en 6,2% tegenover 8,2% nationaal). Dat zijn juist ook de provincies met (lange) dagelijkse files en grote infrastructuurwerken.

 

In de provincie Antwerpen is er ook een opvallende stijging van de inschrijvingen van gemotoriseerde tweewielers van 125 cc terwijl die categorie nationaal een stagnatie van de groei kent. Met zo’n 125 cc’er (vooral scooters) mag je rijden met het rijbewijs B, zonder dat het specifieke motorrijbewijs behaald moet worden. Voorwaarden zijn wel dat je minstens twee jaar in het bezit moet zijn van het rijbewijs B (voor rijbewijzen afgegeven na mei 2011 geldt wel een verplichte scholing evenwel zonder examen) en dat het vermogen van de tweewieler de 15 pk (11kW) niet overschrijdt.

 

Bron: FEBIAC

Foto: Kawasaki

Facebook comments