MV Agusta geeft driecilinders Euro 4- update

Ondanks de invoering van de Euro 4-normen op 1 januari van dit jaar voldeed een aanzienlijk deel van het MV Agusta-gamma daar nog niet aan. De modellen in kwestie waren de F3 675, de F3 800 en de Dragster 800 RR. Daar is nu verandering in gekomen want MV Agusta heeft voornoemde modellen ge-upgraded tot Euro 4. 

 

De noodzakelijke upgrade van Euro 3 naar Euro 4-certificatie was voor de MV Agusta-ingenieurs ook de gelegenheid om de motorfietsen verder onder handen te nemen. Technische verbeteringen en een verdere ontwikkeling moeten er, volgens MV Agusta, voor zorgen dat de sportieve MV Agusta’s nog opwindender worden en voor nog meer rijplezier zorgen.

 

De ontwerpers en ingenieurs hielden tijdens dit ‘verjongingsproces’ twee aspecten voor ogen: het voldoen aan de Euro 4-cerfificatie en het behouden van de MV Agusta-tradities. Die traditie vertalen zich, nog volgens MV Agusta, in exceptionele ontwikkeling en dynamisme. Concreet slaagde MV Agusta erin om significante reducties inzake emissies en motorgeluid te realiseren. Ten opzichte van de oude Euro 3-normen, is er sprake van een verbetering van 50% (inzake emissies) en 48% (inzake motorgeluid).

Motorblok

 

Ook onder Euro 4-normen blijft de F3 675 een piekvermogen van 128 pk produceren. Mechanisch  vonden er echter nogal wat wijzigingen plaats:

 

  • Een nieuwe balansas
  • Een nieuwe olie- en waterpomp
  • Hertekende primaire transmissie waardoor het blok 30% minder lawaai produceert.
  • Nieuwe inlaatnokkenas
  • Nieuw profiel voor de inlaatkleppen.
  • Nieuwe dubbele in-en uitlaatkleppen op de 800-versies.
  • Klepgeleiders in nieuw materiaal. 
  • Volledig nieuwe schakelpedaal
  • Hertekende en duurzamere startmotor, met een sterker vliegwiel
  • spruitstuk met een nieuwe katalysator 
  • Grotere uitlaatdemper die het geluid reduceert maar de typische MV Agusta werd versterkt.

 

Elektronica

 

MV Agusta nam ook de elektronica van de drieclilindermotoren onder handen. Het MVICS-systeem (Motor & Vehicle Integrated Control Sytem) kreeg een upgrade. Zo zou de gasrespons van het ride-by-wire-systeem nu een stuk directer en efficiënter zijn. Verder werden ook het tractiecontrole-systeem, de ontsteking, de mapping en het elektronische schakelsysteem (MV Agusta’s eigen EAS 2.0-systeem) aangepakt.  Op het instrumentenbord maakt een Euro 4-diagnoselampje z’n opwachting.

Kleurenstellingen

De Euro 4-versies van deze MV Agusta's zijn in de volgende kleurstellingen verkrijgbaar:

 

F3 675: Pearl Ice White, Red/Ago Silver, Matt Mettalic Avio Grey

F3 800: Pearl Ice White/Matt Avid Grey, Red/Ago Silver, Matt Metallic Black

Dragster 800 RR: Peal Metallic Yellow/Black, Peral Schock Red/Pearl Ice White, Pearl Schock Red/Carbon Metallic Black

Facebook comments