MX 2018: Honda CRF450R

We zijn niet eens halverwege mei en toch presenteert Honda nu al de 2018-versie van z’n CRF450R crossmotor. Echt verwonderlijk is dat overigens niet want het 2017-model kwam erg laat naar Europa vanwege een aardbeving die de Honda-fabriek in Kumamoto in april vorig jaar beschadigde. Door die aardbeving liep de productie in Kumamoto - waar verschillende Honda-modellen op dezelfde productielijnen worden geassembleerd - aanzienlijke vertraging op.

 

Uiterlijk oogt de 2018-versie nagenoeg hetzelfde als het 2017-model. Het grote verschil zit ‘m echter in de elektrische starter waarmee de CRF450R voortaan uitgerust is. Zoek dus niet naar een kickstarter op de Honda CRF450R, want die is er gewoonweg niet meer. Honda zegt dat de toevoeging van een elektrische starter met lithium ion batterij niet alleen gewicht bespaart - zo’n 600 gram maar ook tijd en dat na een voorval in een wedstrijd. 

 

Verder is de CRF450R uitgerust met hoogwaardige componenten zoals Showa vering - een upside-down voorvork van 49 mm met klassieke stalen veren en een achterschokbreker met link - die nieuwe settings kreeg voor 2018, een titanium benzinetank en verschillende rijmodi die vanaf het stuur bediend kunnen worden. 

 

Honda lanceert ook een cross-country-versie van de machine, de CRF450RX. Deze is uitgerust met een grotere tank van 8,5 liter, een 18 duims achterwiel en een zijstand. De RX-versie is eveneens uitgerust met de elektrische starter met lithium ion batterij en heeft daarnaast Showa vering met enduro-afstellingen. 

 

Facebook comments