MY 2018: Triumph Speed Triple S/RS

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: Triumph 

De Speed Triple was stilaan tot het stiefkindje van de Triumph-familie verworden. Tenminste, tot vandaag want Triumph stelt nu een verjongde Speed Triple voor, die in 2 varianten komt: de S-basisversie en de sportievere RS-versie.

Vernieuwd motorblok

Triumph zegt dat het driecilinderblok van de Speed Triple grondig aangepakt werd. In totaal zouden er 105 motoronderdelen vernieuwd zijn. De 1050cc metende krachtbron levert nu een piekvermogen van 150 pk en heeft een maximum koppel van 117 Nm. Tegelijkertijd verbeterde Triumph het uitlaatgeluid van de triple door het gebruik van een vrijer vloeiende uitlaatdemper. De RS-versie is met een Arrows sportuitlaat uitgerust. 

 

Geavanceerde elektronica

Wat de elektronica van de vernieuwde Speed Triple betreft, heeft Triumph inspiratie geput bij de eveneens nieuwe Tiger 1200. Zodoende krijgt de Speed Triple vanaf nu een 5-duims TFT-dashboard. De Speed Triple-berijder heeft de keuze uit drie verschillende weergavemodi. Deze kunnen op hun beurt nog geregeld worden wat het lichtcontrast betreft, zodoende dat ze onder alle weersomstandigheden leesbaar blijven. Op de RS-versie beschikt het TFT-scherm over extra weergavemodi. 

De Speed Triple is voorzien van een ride-by-wire-systeem dat voor en scherpere en preciezere gasrespons moet zorgen. De Speed Triple S beschikt over vier rijmodi: Road, Rain, Sport en Rider. De laatste rijmodus moet door de rijder zelf ingesteld worden. Op de RS-versie is er nog een vijfde, circuit-gerichte rijmodus: Track

 

Op de basisversie is zowel het ABS- als het tractiecontrole-systeem uitschakelbaar. De RS-versie is met een geoptimaliseerd ABS- en tractiecontrole-systeem uitgerust. Die systemen houden rekening met een optimale verdeling van de remkracht, de graad van wielslip en controleren het koppel. Om daar zo goed mogelijk in te slagen is de RS-versie ook met een inertie-meeteenheid (IMU) uitgerust. De RS-versie is ook voorzien van een sleuteltje bediening van de ontsteking en het stuurslot. 

Rijwielgedeelte

Uiterlijk verandert er maar weinig aan de nieuwe Speed Triple. De voorvork krijgt  verplichte Euro 4-reflectors en de nieuwe Triumphs moeten het voortaan zonder onderkuip stellen. Op de RS-versie zijn de carrosseriedelen echter uit koolstofvezel vervaardigd. Volgens Triumph kregen het twin spar-frame en de enkelzijdige swingarm wel enkele verbeteringen, ten opzichte van hun voorgangers. Ook wat de rest van het rijwielgedeelte betreft tappen de Britten uit een vertrouwd vaatje.  Op de standaardversie zijn het een volledig instelbare 43mm upside-down voorvork van Showa en een volledig instelbare monoschokbreker van hetzelfde merk die voor de vering in staan. Op de duurdere RS-versie is het Öhlins dat de veerelementen mag leveren. Zowel de NIX30 upside-down voorvork, als de TTX36 monoschokbreker zijn volledig instelbaar.

Op beide versies tekent Brembo voor de voorremmen. Op de S-versie betekent dat twee remschijven van 320mm met radiale vierzuigerremklauwen. Op de RS-versie gaat het om monobloc-remklauwen.  

Beide Speed Triples hebben 17-duims wielen (120/70 vooraan, 190/55 achteraan) die geschoeid zijn met Pirelli Diablo Supercorsa banden. 

Maten en gewichten

De Triumph Speed Triples hebben een wielbasis van 1445mm voor een zadelhoogte van 825mm. De tankinhoud bedraagt 15,5l.  Droog weegt de Speed Triple S 192 kg, terwijl de RS-versie een drooggewicht van 189 kg heeft. 

Facebook comments