Primeurtest: BMW G 310 GS

Begin dit jaar verbaasde BMW de wereld met de komst van de G 310 R, een A2 roadster waar zelfs doorgewinterde journalisten zicht reuze mee amuseerden. Een logisch vervolg kon dan ook niet lang op zich laten wachten en nu is dat een feit in de vorm van een GS-versie. Volgens de ingenieurs werd er bewust gekozen om eerst de roadster te lanceren en dan pas de voor het bedrijf zo belangrijke GS. Ze wilden de critici bij voorbaat de mond snoeren als die zouden beweren dat BMW enkel maar die GS kan maken en andere segmenten zou negeren. Het is een argument als een ander, maar wij keken toch reikhalzend uit naar deze kleinste telg in de belangrijke GS-bloedlijn, en kunnen alleen maar besluiten dat die verrassend volwassen voor de dag komt.

 

Tekst: Tom Vander Sande – Foto’s: BMW

Een extra reden om uit te kijken naar deze launch is het feit dat ik al heel wat leuks gelezen en gehoord had over de G 310 R, maar er nog nooit mee gereden had. Ik was dus een 310-maagd en kon onbevangen het éénpittertje beoordelen. Een dag voor het echte werk, kan ik hem op een prachtig terras met uitzicht over Barcelona wel al aan een eerste visuele inspectie onderwerpen. En het mag gezegd: de kleinste is een waardig lid van de familie. Zeker van wat verderaf ziet hij eruit als een volgroeide motorfiets. De lijnen zijn onmiskenbaar GS, en de stoere voorvork geeft ‘m, net als bij de R, een matuur en herkenbaar smoelwerk. 

De eerste kilometers in groep en in het zog van camionettes en ander hinderlijk mobiliteitsspul, is het echter moeilijk om de meewarigheid af te werpen. Daar komt echter verandering in eens de snelweg lonkt. Daar kunnen we voor het eerst stevig aan het gashendel draaien en de éénpitter in toeren jagen. Iets na 7.000 toeren komt er echt leven in de brouwerij om dan lustig door te trekken tot 10.500, het moment waarop de begrenzer zoetgevooisd laat weten dat het welletjes is geweest. Vanaf dan is het duidelijk dat als je fun wil beleven op deze Duitser dat je de hogere regionen van de toerschaal moet opzoeken. Nog duidelijker wordt dat als we een stukje voor Sitges de bergen in duiken en we de eerste verrassend stijl oplopende hairpins moeten bedwingen. Aanvankelijk is het schipperen tussen eerste en tweede, maar meestal blijkt eerste de beste keuze. Soms is een beetje knijpen in het koppelingshendel om de toeren hoog genoeg te houden zelfs aangewezen, anders hol je bij het uitaccelereren te veel achter de feiten aan. Deze actieve rijstijl waarbij je veel moet schakelen wordt al snel verrassend plezierig. 

 

 

Over de stabiliteit overigens absoluut geen klachten, want het frame en de ophanging doen uitstekend hun werk. Dat is zelfs het gebied waarop de kleine GS nog het meeste maturiteit toont. De vering is enkel achteraan qua voorspanning instelbaar, maar de standaard setting biedt een verrassend goed compromis. Enerzijds is er voldoende comfort en verkeersdrempels worden bijvoorbeeld mooi weggefilterd, terwijl je anderzijds nooit het gevoel hebt op een slappe dweil te zitten. Bij het remmen duikt hij natuurlijk fluks in de voorvork, maar alles blijft stabiel en strak. Zelfs als je de grenzen van het haalbare gaat opzoeken, brengt de ophanging je nooit in verlegenheid. 

 

Net als bij de R-versie kunnen we na een dag op heel afwisselend terrein onomwonden stellen dat BMW het varkentje uitmuntend gewassen heeft. De Duitsers steken daarbij niet onder stoelen of banken dat de 310-serie tegelijk als doel heeft de wereldmarkt te veroveren en alsnog ook in eigen contreien te scoren. Het moet een breekijzer worden voor de lucratieve Aziatische markten en andere groeilanden zoals Brazilië. Het feit dat BMW in dat land in Manaus geïnvesteerd heeft in een assemblagecentrum om aan de zeer strenge invoerwetgeving tegemoet te komen, spreekt wat dat betreft boekdelen. Indiërs zullen bijvoorbeeld ook niet vergeten dat deze tweewielers in eigen land gebouwd worden. Die  globale doelstelling had kunnen resulteren in een onmogelijk spagaat tussen Westerse verwachtingen en de koopkracht elders, maar ze hebben naar eigen zeggen voor de nieuwe markten een topklasser gemaakt in het bereik van de groeiende middenklasse. 

 

De volledige test van de nieuwe BMW G 310 GS lees je in het oktobernummer van Motoren & Toerisme.

Facebook comments