Racing Metal: BMW HP4 Race

We zagen hem eind vorig jaar al op de EICMA, maar nu stelt BMW Motorrad de nieuwe HP4 Race echt voor. Lijkt de HP4 Race op een standaard BMW S 1000 RR, dan is hij alles behalve 'gewoon'. De HP4 Race is namelijk voorzien van een frame uit koolstofvezel. Het volledig uit koolstofvezel vervaardigde hoofdframe weegt volgens BMW Motorrad 7,8 kg. Bovendien claimt BMW dat dit het eerste frame is dat, op industriële wijze, in kleine productieseries vervaardigd wordt. We durven te betwijfelen of ze er in die ene wijk van Bologna, meer bepaald Borgo Panigale ook zo over denken...

 

Dat BMW die 'Race' in de naam van de nieuwe HP4 niet zomaar gebruikt wordt snel duidelijk bij het overlopen van de 'specs'.  Dit is niks meer, of minder, dan een kant-en-klare racemotor. Naast het koolstofvezel hoofdframe, heeft de HP4 Race ook een zelfdragend subframe dat uit hetzelfde materiaal vervaardigd is. Bovendien zijn ook de wielen van koolstofvezel vervaardigd. Dat zou, volgens BMW  Motorrad, een gewichtsbesparing van 30% opleveren ten opzichte van aluminium exemplaren.

 

Ook wat remmen en vering betreft was alleen het beste goed genoeg voor de HP4 Race. BMW ging voor de vering bij Öhlins shoppen en kwam daar terug met de FGR300 upside-down voorvork en de TTX 36 GP schokbreker. Beiden zijn niet toevallig dé referentie in het WK Superbike. Verder monteerde BMW Motorrad Brembo GP4 PR Monoblock remklauwen, in combinatie met 320 mm remschijven. Dat er in dat laatste geval voor stalen remschijven én dus geen koolstof vezel exemplaren werd gekozen heeft alles te maken met de technische reglementen van het WK Superbike en het WK Endurance waarop deze HP4 Race geënt is.

 

Techniek op WK-niveau

 

Ook mechanisch onderscheidt de HP4 Race zich nogal van de S 1000 RR.  BMW Motorrad claimt dat de HP4 een maximaal vermogen van 158 kW (of 215 pk) aan 13.900 opm levert. Het maximum koppel bedraagt 120 Nm aan 10.000 op. Dat zijn nog geen prestaties op het niveau van het WK Superbike, maar je kan met deze motorfiets wél zo aan de start van een etmaalsrace verschijnen. Bovendien kreeg de HP4 ook een close ratio zesbak, waarvan de verhoudingen aan racecircuits werden aangepast.

 

Ook qua elektronica is de HP4 Race gezegend met het best mogelijke. Geen ABS-systeem voor deze racemotor, wel een DTC-systeem (Dynamische tractiecontrole), een motorrem-systeem, wheelie-controle en een launch control-systeem. De Duitse specialist 2D tekende voor het  dashboard en het data recording-systeem. Tot slot nog dit: BMW Motorrad huldigde bij de ontwikkeling van deze HP4 Race het credo 'light is right'. Droog weegt de HP4 Race slechts 146 kg. Rijklaar word dat 171 kg. 

 

Voor wie?

 

BMW Motorrad gaat 750 exemplaren van deze HP4 Sport bouwen. En da's best veel gezien het feit dat dit een motorfiets is die alleen op circuit gebruikt kan worden. We zien nog niet snel een HP4 Race opduiken in het WK Superbike, maar hij zou wel als basis voor een goede competitieve WSB-machine kunnen fungeren. Verder zal de HP4 Race ingezet worden in allerlei nationale kampioenschappen, in meetings voor gentleman-racers en tijdens circuitdagen.

 

 

Facebook comments