Racing Metal: Indian FTR750

Dat men in de Verenigde Staten veel verwacht van het nieuwe American Flat Track-kampioenschap en de bijhorende ‘Civil War’ tussen Harley-Davidson en Indian Motorcycle kon u gisteren al op De Motorsite lezen. Nu gaan we wat dieper in op de motorfietsen die een hoofdrol in dit nieuwe hoofdstuk zullen spelen. We trappen af met ‘the new kid on the block’, de Indian FTR750.

 

Voor het ontwerpen van hun Flat Track-wapen moesten de Indian Motorcylce-ingenieurs met een wit blad starten. Gelukkig heeft de Polaris Group een belangrijk aandeel in het Zwitserse engineeringbedrijf Wenko Swissauto. Bij liefhebbers van de Wegrace GP’s doet de naam Swissauto misschien nog een belletje rinkelen. Eind jaren ’90 ontwikkelde Swissauto immers de MuZ GP-racer waarmee ondere andere Jurgen van de Goorbergh toch een aantal opmerkelijke resultaten wist neer te zetten.

Het lastencahier dat de Swissauto-ingenieurs voorgelegd kregen stelde dat het blok een V-twin – wat anders? – van maximaal 750cc moest worden. Massacentralisatie en gewichtsbesparing waren daarbij twee belangrijke sleutelwoorden. Bovendien werd van SwissAuto verwacht dat het blok minstens 100 pk zou produceren. Dat het blok vloeistofgekoeld zou zijn werd als vanzelfsprekend beschouwd. Dat de cilinderkloppen met dubbel bovenliggende nokkenassen zouden worden uitgerust lag ook voor de hand. Een keuze voor titanium kleppen leek logisch  maar de technische experts van organisator AMA Pro Racing drongen er bij Indian op aan om toch voor stalen kleppen te gaan. Daarmee wilde men allicht een bewapeningswedloop tussen de verschillende constructeurs en teams vermijden.

Swissauto ging voor een krachtbron met een blokhoek van 53°. Het FTR750-blok oogt daarmee niet alleen compact, het is dat ook. Die beperkte afmetingen zijn belangrijk omdat het de technici toelaat om het blok, naar gelang de aard van de baan, meer naar voor of naar achteren in het frame te plaatsen. Het blok heeft twee balansassen, die aan weerszijden van de krukas zitten. De vierbak wordt bediend met de schakelpook die bij de FTR750 rechts zit. Dat lijkt vreemd, maar is net logisch want alle banen gaan linksom en dus is het bij het in- en uitdriften van de bochten mogelijk om te schakelen.

Het FTR750 blok huist in een stalen buizenchassis. Dat lijkt, zeker naar de huidige standaard inzake raceframes, behoorlijk ouderwets. Maar een flat track-chassis moet natuurlijk wel wat meer schokken kunnen verwerken dan een wegrace-chassis. Bovendien moeten vanaf 2017 alle GNC1-wedstrijden, dus ook de short tracks en steeple chase TT’s, met een twin afgewerkt worden. De kans is dus groot dat Indian Motorcycle-fabrieksrijder Jared Mees in die verschillende types wedstrijden ook op verschillende frames zal uitkomen. Over het design van alvast één component is er geen discussie meer: de benzinetank van de FTR750-racer zal  op die van de Scout lijken.

To cut a long story short: amper anderhalf jaar geleden was er nog geen sprake van een flat track Indian, pas eind oktober 2015 kreeg het FTR750-project groen licht. Als de FTR750 dan in de loop van september, zoals gepland, aan de start komt van één van de laatste AMA Flat Track-wedstrijden van dit seizoen mogen we gerust van een klein mirakel spreken…

 

 

Facebook comments