Reisverhaal: Tour de France 2017-4

Echte cols kunnen we vandaag niet doen in de Pyreneeën anders raken we nooit in de Ardèche, onze stopplaats voor vanavond. In de voormiddag krijgen we alvast al heel wat kleine, bochtige wegen voorgeschoteld. Prachtig en uitdagend, maar we halen gemiddeld amper 30 kilometer per uur. Als dit blijft duren, zullen we vandaag 15 uur onderweg zijn en dat is toch een beetje van het goede teveel. Het is echter nooit goed om te zitten rekenen wanneer we vanavond gaan arriveren en we proberen gewoon van de streek te genieten, we kronkelen hier namelijk van postkaart naar postkaart.

Tekst: Dirk Gossye, Jelle Verstaen

Foto's: Jochen Scheire

De kleine colletjes blijven mekaar opvolgen en het landschap wijzigt voortdurend. Even voorbij Carcassonne, in Caunes-Minervois besluiten we iets te eten. Het is ondertussen twee uur in de namiddag en we hebben nog bijna 300 kilometer voor de boeg.  Een blik op de GPS toont ons dat we na de middag nog een vijftigtal kilometer gorges en colletjes moeten nemen, daarna krijgen we iets sneller asfalt onder de wielen geschoven waardoor we hopelijk ‘de moyenne’ ietwat de hoogte kunnen injagen.

De eerste kaap in de namiddag is de Col de Salettes. Op een kleine 20 kilometer dien je op dit bergje 700 hoogtemeters te overwinnen en stijg je naar net geen 900 meter, geen col buiten categorie, maar omdat je de ganse beklimming tussen de rotsen en de bossen rijdt een heel aangenaam stukje geklauter. Datzelfde geldt voor de col de Serières en de Col des Usclats die we direct daarna dienen te overwinnen, niet echt hoog, wel bijzonder aangenaam op te sturen.

Stilaan veranderen de kleine bergpaadjes nu in iets bredere asfaltstroken. Er moet nog wel heel wat op en neer worden gereden maar de combinaties met krappe haarspeldbochten hebben we stilaan achter ons gelaten. We doorkruisen in de volgende 130 kilometer het ene bos na het andere, het zijn er teveel om op te noemen. Dit is het groenste stuk van de route en omdat we veelal op perfecte wegen zonder heel technische stukken rijden krijgen we de vaart er terug in en zien we ons gemiddelde kilometer na kilometer stijgen, we zullen voor donker binnen zijn.

Ter hoogte van Alès rijden we de bossen uit en komen we stilaan in het iets ruigere landschap van de Ardèche terecht. Net voor achten arriveren we in hotel Tour ‘n’ Sol in Grospierres. Tour ‘n’ Sol is een begrip bij motorrjders. Een echt motorvriendelijk hotel, uitgebaat door Erik, een Belg die de streek op zijn duimpje kent en uitgebreid tips kan geven hoe je de streek het best per motorfiets kan gaan verkennen.

Voor de tweede dag op rij hebben we een zwembad aan het hotel en is het broeiend heet, voor de tweede dag op rij komt het er niet van een plonsje te nemen. In plaats daarvan gaan we uitgebreid aperitieven en eten recht tegenover het hotel in het restaurant van de broer van de hoteluitbater, le Jardin des Secrets. Waar die naam vandaan komt weten we niet, maar we maken er geen geheim van dat we flink willen decompresseren. Morgen volgt immers een uitzonderlijk kort dagje met aankomst op de Mont Ventoux. In deze context een snedige sprintetappe. Mag ook eens…

De route en het GPS-bestand van dag 4 van de Tour de France 2017 vind je in de Roadbook-sectie van de site.