Retro-Sport: GP van België -3

Recent vroegen enkele lezers zich op onze Facebookpagina af waarom België, in tegenstelling tot de buurlanden, geen eigen Wegrace GP heeft. Een goede vraag maar niet een die je zomaar kunt beantwoorden.  En dus gaan we dit interessante thema in drie verschillende artikels behandelen. Het eerste artikel gaat over het ontstaan van de Belgische GP,  het tweede over het verdwijnen ervan.  In het derde artikel bekijken we de kansen op een terugkeer van de MotoGP in België.

 

In het laatste deel van deze artikelenreeks zoeken we een antwoord op de vraag of we ooit nog MotoGP in België zullen zien. 

 

Nadat de FIM eind 1990 de Belgische GP (definitief) van de WK-kalender haalde, restte Francorchamps nog de 24 Heures de Liège. De etmaalrace op het Ardense circuit zou jarenlang op de kalender van het WK Endurance prijken. Toch had deze wedstrijd lang niet de uitstraling van een GP. Overigens zou dat WK Endurance flink achteruit boeren in de jaren ’90, om uiteindelijk na de editie van 2003 definitief te verdwijnen. De reden  voor de tanende populariteit van het WK Endurance da hoefde je niet ver te zoeken want met het WK Superbike kwam er een kampioenschap op de proppen dat spannender en spectaculairder was. Bovendien was het WK Superbike, net als het WK Endurance, een viertaktkampioenschap en dan ook nog een waarin (grotendeels) dezelfde motorfietsen werd gebruikt.

 

De opkomst van het WK Superbike ging ook in Francorchamps niet onopgemerkt voorbij. In 1992 vond er een ronde van het WK Superbike plaats op Francorchamps. Op dat ogenblik bestierde Luikenaar Francis Batta het WK in opdracht van de gebroeders Flammini. Het zou bij een eenmalige passage op Francorchamps blijven. Misschien was het Belgische motorsportpubliek de hoge prijzen, de belabberde accommodatie en de onvriendelijke behandeling niet vergeten.

 

Nadat de 24 Heures de Liège van de WK-kalender verdwenen waagde men zich in Zolder aan de organisatie van een manche van het WK Endurance. De 6 uren van Zolder werden een flop en het karige publiek – ca. 2.500 betalende toeschouwers – bestond dan nog voor de helft uit vaste klanten van Motorsportschool Zolder die op een gratis ticket getrakteerd werden. Kortom, de belangstelling van het Belgisch motorsportpubliek voor het WK Endurance was erg gering. En toch wisten wedstrijden als de Noordzee Prijs in Oostende met gemak 8 à 10.000 toeschouwers te trekken.

Sinds een jaar waait er echter een nieuwe wind over het circuit van Spa-Francorchamps. Sinds 1 juli 2016 nam Nathalie Maillet, de dagelijkse leiding van het 'circuit national' over van gewezen Procar-kampioen Pierre-Alain Thibaut. De Française heeft zelf haar sporen in de autosport verdiend en is van opleiding architect. En dat laatste is zeker geen overbodige luxe want een circuit van het niveau van dat van Spa-Francorchamps verkeert eigenlijk in een constante staat van evolutie.

Naast initiatieven zoals het toeristisch profileren van het circuit en het gebruik van LED-reclameboarding, durft Maillet ook vooruit te blikken. Begin dit jaar maakte de nieuwe directrice van Spa-Francorchamps, in een interview met de Franstalige krant La Dernière Heure, bekend dat ze héél graag de MotoGP naar de Ardennen wil halen. Maillet voerde daarover al verkennende gesprekken met MotoGP-promotor Dorna. De datum die Maillet vooropstelde is 2020. Een timing die volgens RTBF MotoGP-commentator en voormalig winnaar van de Belgische GP, Didier de Radiguès nogal optimistisch is. Niettemin, laat Maillet er zich niet door uit het lood slaan. De architecte vindt een co-habitatie van Formule 1 en MotoGP niet onoverkomelijk. Immers, er zijn nog meer circuits waar dat zo is.

Betekent dit, dat we binnen afzienbare tijd opnieuw een GP van België Wegrace zullen hebben? Niet meteen, maar voor het eerst in decennia lijkt de interesse en de wil, om opnieuw een Wegrace GP naar Spa-Francorchamps te halen terug. Uiteraard is er wel meer nodig dan alleen maar goede wil omdat te realiseren. En dan hebben we het uiteraard over financiële middelen. In de eerste plaats om het circuit aan te passen zodat zowel MotoGP als de Formule 1 er terecht kunnen. Eenmaal het circuit voor de FIM aan de MotoGP-normen - de strengste voor racecircuits - dan kan er ook aan andere kampioenschapscycli zoals het WK Superbike of het WK Endurance gedacht worden. Wellicht zal Dorna graag eerst het WK Superbike naar de Ardennen sturen, als testcase voor het vernieuwde circuit. Wil de NV die het circuit beheert toch de MotoGP aantrekken, dan zal daarvoor flink in de geldbuidel moeten worden getast. Een deel daarvan zal wellicht uit publieke middelen moeten komen. Zal de Waalse regionale overheid, die al behoorlijk wat middelen in de GP van België F1 stopt, daarin mee willen en kunnen gaan?
Bovendien zijn er nog andere struikelblokken. Zo helpt het niet dat de Belgische Motorsport momenteel op een historisch dieptepunt zit. De nationale motorsportfederatie BMB is in feite een lege doos en wordt kunstmatig in het leven gehouden door de bijdragen van de regionale federaties - enerzijds VMBB (Vlaams), anderzijds FMWB (Waals). Nu het aantal Internationale motorsportevenementen in België op de vingers van één hand te tellen valt, wordt het ook steeds moeilijker om nieuwe in het leven te roepen.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat de Belgische importeurs van motorfietsen eigenlijk allang niet meer in motorsport geloven. Gedesillusioneerd als ze zijn door de onoverzichtelijkheid en complexiteit van het Belgische motorsportlandschap én het gebrek aan ambitie van de nationale federatie. Dat laatste aspect laat zich ook voelen in de algemene pers die, zeker in Vlaanderen, geen interesse meer heeft in motorsport.

 

Conclusie: De terugkeer van de Belgische Wegrace GP wordt heel moeilijk maar is zeker niet onmogelijk. Ons lijkt het duidelijk, alle actoren (het circuit van Spa-Francorchamps, de Federatie, de importeurs met FEBIAC op kop én de media) zullen samen aan de kar moeten trekken, als ze opnieuw een GP in België willen. 

Deel 1 van deze mini-reeks over de  geschiedenis en toekomst van de Belgische GP vind je hier

Deel 2 van deze mini-reeks over de geschiedenis en toekomst van de Belgische GP vind je hier:

 

 

Foto’s: Belga Image, RW Racing GP, Zelos,

 

Tekst: Bartel Jacobs

 

 

 

Facebook comments