Retro Sport: WK Superbike op Spa-Francorchamps

Als het op Internationale motorsportwedstrijden aankomt is België één van de minstbedeelde landen van West-Europa. Dat was niet altijd zo. In een ver verleden hadden we naast een GP van België, ook een ronde voor het WK Endurance op het circuit van Spa-Francorchamps. Exact een kwarteeuw geleden, in 1992, kwam daar ook een ronde van het WK Superbike bij. Hieronder lees je het verhaal van die vergeten racemeeting.

 

De enige maal dat het WK Superbike België aandeed was tijdens het voorlaatste weekend van mei 1992. In de jaren voordien had België met Stephane Mertens altijd al een kanshebber gehad in dat toen nog jonge WK voor productiemotoren. De goede prestaties van Mertens zullen wel een rol hebben gespeeld om voor een ronde in België te kiezen. En ook de invloed van Luikenaar Francis Batta – die zich toen voor de Flammini’s met de promotie van het WK bezighield was niet te onderschatten bij de keuze voor Francorchamps.

Bovendien wou men in Francorchamps er terug een groot kampioenschap bij. Na de editie van 1990 was het Luikse circuit definitief de GP van België kwijtgeraakt. De Intercommunale die het circuit uitbaat wou wellicht via het WK Superbike opnieuw credibiliteit opbouwen bij de FIM om zo op termijn, de GP terug naar Francorchamps te halen. In het weekend van 22-23-24 mei 1992 was het dan zover, Het WK Superbike deed voor de eerste maal het circuit van Spa-Francorchamps aan. In z’n kielzog bracht het bloeiende kampioenschap ook het EK Supersport mee en ook het EK 250 cc en 125 cc.

 

Moeilijke aanloop voor Mertens

Francorchamps was de vierde ronde van het WK Superbike van 1992. Dat WK was niet bepaald goed begonnen voor Stéphane Mertens. De Brusselaar wist wel overal punten te scoren maar in Albacete eindigde hij niet eens in de top-10. Donington had gelukkig al wat verbetering gebracht. Maar in de volgende ronden in Hockenheim waren de resultaten opnieuw weer wat minder. Aan de vooravond van de Belgische ronde stond Stéphane Mertens 10e in de WK-stand. De reden voor Mertens zwakke seizoensbegin moeten we bij de banden gaan zoeken. De Brusselaar maakte in het tussenseizoen immers de switch van Pirelli naar Dunlop en dat bracht nogal wat afstellingsproblemen van de Ducati 888 met zich mee.

Toch op het podium

Mertens zou in de eerste manche kunnen profiteren van het duel tussen Ducati-teammaten Giancarlo Falappa en Doug Polen om tweede te worden achter de Australiër Rob Phillis. Die had eerst afgerekend met de Italiaan Fabrizio Pirovano. De Belgarda Yamaha-rijder zou in de laatste ronde nog uitvallen. Mertens werd tweede en was daar heel blij mee. Het was immers z’n eerste podiumplaats van 1992 en dan nog voor eigen publiek. De enige andere Belg in de Superbike-klasse was ‘Good old’ Richard Hubin. De Luikenaar deelde in 1992 de lakens uit in het BK Superbike op een machine van importeur Mombaerts. Hubin werd in Francorchamps 23 in de eerste manche. In de tweede zou Hubin uitvallen.

 

 

Regerend wereldkampioen Doug Polen nam in de tweede manche – volgens de kenners een van de beste ooit – sportief weerwraak. De Amerikaan won voor teammaat Falappa en Pirovano. Mertens moest tevreden zijn met een zesde plaats.

 

De Brabançonne voor Naveau

Ook in de nevenklassen traden Belgen aan. Michael Paquay (Honda) werd 11e in het EK Supersport. Een jaar later zou hij op de D’holda CBR600 Europees kampioen worden. Honda beheerste op dat ogenblik. De top-15 zat in Francorchamps immers allemaal op een Honda CBR 600!

In het EK 125cc kwam de Belgische inbreng van Alain Kempener en Serge Julin. De Berchemnaar viel net naast de top-5. Luikenaar Julin wist nog net een EK-puntje te scoren. Interessant weetje is dat ook namen als Lucio Cecchinello (nu de baas van LCR Honda in de MotoGP) en later wereldkampioen Carlos Checa destijds in dat EK 125 actief waren.

Maar er was ook Belgische triomf die dag.  In het EK 250cc boekte Brusselaar Laurent Naveau z’n eerste internationale zege. Naveau was die dag superieur. Hij zou met meer dan 20 seconden voorsprong winnen. De Brabançonne klonk galmde dan ook extra triomfantelijk door het dal van de Eau Rouge. Naveau zou later naar de 500cc GP’s doorstromen maar da’s een ander verhaal.

Het bleef overigens bij een keer in Francorchamps. Wellicht was het toeschouwersaantal ontoereikend om uit de kosten te komen. En zo bleef ‘het mooiste circuit ter wereld’ verstoken van internationale sprintkampioenschappen.

 

Uitslagen WK Superbike Spa-Francorchamps – 24 mei 1992:

WK Superbike manche 1: 1. Rob Phillis (AUS), Moving Kawasak – 14 ronden in 35’21”99 (gem. snelheid: 164,833 km/u); 2. Stéphane Mertens (BEL),Total Ducati; 3. Scott Russel (USA) Muzzy Kawasaki, 4. Giancarlo Falappa (ITA), Police Ducati, 5. Doug Polen (USA) Police Ducati, 6. Aaron Slight (NZ), Moving Kawasaki; 7. Daniel Amatrian (ESP), Marlboro Ducati; 8. Andreas Hoffmann (DUI) Kawasaki Deutschland;  9. Baldassare Monti (ITA), Rumi Honda; 10. Virginio Ferrari (ITA), Grottini Corse Ducati;

WK Superbike manche 2: 1. Doug Polen – 14 ronden in 35’22”.22 (gem. snelheid 164,816 km/u); Giancarlo Falappa; 3. Fabrizio Pirovano (ITA) Belgarda Yamaha; 4. Raymond Roche (FRA), Team Roche Ducati; 5. Rob Phillis, 6. Stéphane Mertens; 7. Aaron Slight; 8. Carl Fogarty (GBR); Moto Cinelli Ducati; 10. Scott Russell;, 10. Hervé Moineau (FRA) Suzuki France;

EK Supersport 600: 1. Stefan Scheschowitsch (DUI) Honda, 13 ronden in 34’48”.16 – (gem. snelheid: 155,539 km/u); 2. Rachel Nicotte (FRA), Honda; 3. Pere Riba (ESP), Honda; 4. Rodrigo Mut, Honda;5. Joacquin Escoda (ESP), Honda; 11. Michael Paquay (BEL) Honda;

EK 250cc: 1. Laurent Naveau (BEL) Yamaha – 12 ronden in 34’22”.03 (gem. snelheid 145,394 km/u), 2. Luis Maurel (ESP, Aprilia; 3. Oscar Sainz (ESP), Aprilia; 4. José Kuhn (FRA), Honda; 5. Sigfried Minich (AUT), Yamaha;

EK 125cc: 1. Manfred Baumann (AUT), Honda – 11 ronden in 30’18”.49 (gem. snelheid 151,127 km/u), 2. Lucio Cecchinelli (ITA), Aprilia, 3. Stefan Kurfiss (DUI), Honda; 4. Carlos Checa, Honda; 5. Hans Koopman, Honda; 6. Alain Kempener (BEL), Honda; …15. Serge Julin (BEL), Honda;

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: Biker's Classics/Johan Vandekerkhove, Archief DeMotorsite.be

Facebook comments