Rij-indruk: BMW K 1600 B

Vul je in Google search het begrip ‘bagger motorcycle’ in, dan krijg je een eindeloze reeks foto’s te zien van de meest ‘far out’ motorfietsen die je je maar kunt inbeelden. Creaties met enorme voorwielen, eindeloze voorvorken, exuberante kuipen en koffers zo laag dat ze over de grond lijken te slepen. Wel hebben ze allemaal een paar dingen met elkaar gemeen: ze ogen stoer, uitgerokken en rond de achterhand zijn een paar ranke, harde zijkoffers gedrapeerd die het geheel nog langer laten lijken. Blijf je op je pc naar beneden scrollen, dan kom je vroeg of laat ook een foto van de BMW K 1600 B tegen, en temidden al dat langs en laags denk je dan al snel: “is dit eigenlijk wel een bagger?”

 

Tekst: Dirk Gossye

Foto’s: Thierry Dricot / BMW

 

De typebenaming zegt al veel: dit is een K 1600 zoals die al sedert 2011 bij het grote publiek gekend is, zij het dan met een verlaagde achtersteven, andere koffers en een korter afgezaagd windscherm. Of dat volstaat om deze Beier het koosnaampje ‘Bagger’ op te spelden, dat gingen we een dagje uitproberen in de buurt van Spa.

 

B van bigger

Als je Bagger zegt, zeg je Amerika. Het land van de choppers, de bikers, de bandana’s, de stampende V-twins. Vooral met het oog op dat laatste is het een enigma waarom BMW voor de 1649cc grote zes-in-lijn koos die erom bekend staat zodanig romig en zoet te draaien dat hij op een turbine lijkt. Het kan volgens mij enkel te maken hebben met de cilinderinhoud, want in de USA geldt nog steeds: bigger is better.

BMW en bikers, dat gaat ook al niet zo goed samen. De enige toenaderingspoging die ze ooit in die richting waagden – met de in 1997 geïntroduceerde R 1200 C – werd niet meteen een verkoopstopper en cool zag ie er al helemaal niet uit, alle stunts van James Bond ten spijt. Het leek er even op dat deze B enkel in de States zou verkocht worden, maar blijkbaar zien de Europese dealers er nu ook brood in, vandaar deze eerste test op eigen bodem.

Aan de motor werd niet gesleuteld, het is dezelfde krachtbron als die in de K 1600 GT en GTL. Goed voor 160 pk en 175 Nm, bakken trekkracht gecombineerd met spurtkwaliteiten van de allerhoogste rangorde met andere woorden. Die trekkracht is werkelijk overal aanwezig, je mag bij wijze van spreken in zesde versnelling aan 40 km/u het gas openschroeven, dan nog voel je die beer aan je armen sleuren. Zalig, maar het uitblijven van ook maar één tintelingetje of trillinkje maakt hernemingen uit lage toeren tot een wat steriele bezigheid waar je warm noch koud van wordt. Tenzij je het hogerop gaat zoeken en in no time naar hoogst illegale snelheden knalt. Maar dat is dan weer adrenaline van de soort die eerder thuishoort op de Autobahn of op de Nordschleife.

 

B van Benieuwd

Aan de rol dan maar, want ik ben eerlijk gezegd best wel benieuwd naar wat deze B te bieden heeft. De zit is zoals verwacht lekker laag, zonder dat de knieën daar last van ondervinden. De twee vooruitgeschoven floorboards laat ik nog even voor wat ze zijn, die probeer ik wel uit als er zich een stuk autosnelweg aandient. Uit de twee langgerokken einddempers komt na het aantikken van de startknop een lage grom, niet dreigend, eerder het soort “ommm” dat Tibettaanse monniken als helende mantra hanteren. Als er één krachtbron op de markt is die de stempel ‘zoetgevooisd’ verdient, dan wel deze zes-in-lijn. En gelukkig hebben de Beiers ondertussen ingezien dat niet iedereen gezegend is met een stel olifantenpoten om die bijna 340kg wegende lobbes even achteruit te duwen, vandaar die door de startmotor aangestuurde achteruitversnelling. Waarvoor dank!

 

B van Bwah ja…

BMW brengt met de K 1600 B een model op de markt dat vooral lonkt naar Amerikaanse kopers. Een ijzersterk pakket dat goed in elkaar steekt, goed presteert, goed stuurt, goed remt en er ook goed uitziet. Alleen… wanneer ik in mijn spiegel keek wist ik niet of er achter me een Bagger of een GT reed, gewoon omdat de B-rijder zijn lage ruit had opgekrikt om wat beter uit de wind te zitten. Feit: krijg je in zijaanzicht nog een hint naar het bagger-thema – lager, langer -, in vooraanzicht is er zo goed als niets dat de B onderscheidt van de GT/GTL. Het is een oer-Europese toerbike die wat lager zit en wat rankere koffers kreeg aangemeten, punt. Maakt dat deze Bagger tot een minder geslaagde creatie? Absoluut niet, want voor exact dezelfde prijs als de GT krijg je een even goed presterende topmotorfiets die net dat beetje meer cool uitstraalt en net dat tikkeltje anders rijdt en zit. En wat zegt een beetje ‘chille’ biker dan? Bwah ja, waarom niet?...

 

De volledige versie van deze rij-indruk lees je in het novembernummer van Motoren & Toerisme. Niet-abonnees kunnen het novembernummer  bestellen  via deze link:  http://www.tijdschriftenwinkel.be/motoren-toerisme/motoren-toerisme-november-2017.html

Facebook comments