Rij-indruk: BMW F 750 GS en F 850 GS

10 jaar is zowat de periode waarna een heleboel spullen aan vervanging toe zijn.  Matrassen eindigen na 10 jaar in het containerpark, muren krijgen na 10 jaar een nieuw likje verf, na 10 jaar ben je vaak aan een nieuwe job toe en voor Moeder de Vrouw is het dan meestal tijd voor een nieuwe badkamer. Manlief vindt dat er dan als tegenprestatie op z’n minst een nieuw speeltje in de garage mag komen…  

 

Tekst: Michel Ceriez

Foto’s: BMW

 

Dit moeten ze bij BMW ook gedacht hebben want exact één decennium na de lancering van de F 800 GS herzien ze in München hun succesvolle middenklasser. Herzien?  Na een ontwikkelingsproces van niet minder dan vier jaar pronken voortaan twee totaal nieuw ontwikkelde speelvogels in de showrooms van de Bayerische Motoren Werke: de F 750 GS en F 850 GS!

 

 

Knipoog

Wat mij op de F 850 GS meteen opvalt is de knipoog naar de R 1200 GS. De snuit, de kortere neus,  het elegante radiatorcover met vernieuwd GS-logo, de LED koplampunit en de algemene aanblik laten er geen twijfel over bestaan: hier is duidelijk sprake van een bloedband. Mijn testmodel is uitgerust met de nodige opties en meteen ben ik verknocht aan de ‘keyless ride’. Geen geklooi meer met de contactsleutel, een korte druk op de startknop en de staande twin laat een discrete maar niet onaardige roffel horen. BMW wijzigde speciaal het ontstekingsinterval waardoor men met wat goede wil een V-twin zou vermoeden. Dit is echter niet het enige waarover grondig werd nagedacht. Zo trekt voortaan het in optie verkrijgbare 6,5 inch TFT full- colour dashboard alle aandacht: uiterst volledig en prachtig vormgegeven bulkt het van de informatie. Bovendien neemt het zowat alle data over van elke moderne smartphone zowel qua audio, telefonie en navigatie. Kortom, een unicum in dit marksegment en eigenlijk een must have op de nieuwe F 850 GS.  Verder valt ons oog op een SOS knopje aan de rechterstuurhelft dat je kan indrukken bij een ongeval of noodsituatie. In dit laatste geval kan je beroep doen op het BMW ecall Emercency Center dat ervoor zorgt dat je zo snel mogelijk uit je penibele situatie verlost wordt. En ja, de benzinetank bevindt zich voortaan netjes tussen stuur en zadel waardoor de motor achteraan slanker oogt, terwijl de eindoverbrenging en de mooi vormgegeven einddemper van kant verwisselden, zoals op de R 1200 GS... Resultaat van dit alles? Een ideale gewichtsverdeling van 50/50!

 

 

Offroad

Het roadbook stelt ons meteen op scherp: na enkele kilometers krijgen we een rivierbedding voorgeschoteld waar we de F 850 GS op zijn offroadkwaliteiten kunnen beoordelen. Het motorblok verdient alvast alle lof: nagenoeg trillingvrij en bijzonder lineair. De gearing werd aangepast en met de nieuwe F 850 GS hoef je voortaan de hogere toerentallen niet meer op te zoeken om op te schieten. Het middengebied is rijkelijk voorzien van koppel en trekt je moeiteloos uit eender welke situatie.  De nieuwe F 850 GS pakt gretig op en bovendien is hij alles behalve bokkerig wat het offroadrijden alleen ten goede komt. Soepel en smeuïg getuigt de F 850 GS van een groot gebruiksgemak. Geschoeid op Metzeler Karoo 3 banden en met 21 inch spaakwiel in het vooronder wordt de F 850 GS verondersteld één en ander aan te kunnen. En dat blijkt nog te kloppen ook. Ondanks een veel te hoge bandendruk op onze testmotor bijten de Metzelers zich redelijk goed vast in het onverhard en voor we het goed en wel beseffen rijden we harder dan eigenlijk moet. Een zanderig passage roept ons echter snel weer tot de orde. Met z’n stalen kader en een rijklaar gewicht van om en bij de 230 kilogram blijkt ook de nieuwe F 850 GS geen lichtgewicht te zijn en zoals zo vaak bij dit soort ‘breedspectrum’ avontuurlijke machines mijdt men best al te technische passages in modder en zand, tenminste als je er nog wat plezier wilt aan beleven. Snelle pistes daarentegen slikt de F 850 GS als zoete koek en dankzij de royale veerwegen rij je rugklachtenvrij over de meeste bulten en kuilen die voor je wielen lopen. De natuurlijk houding op de motor, zowel zittend als staand, versterkt zo nodig nog het gevoel van comfort en controle.

 

Enduro à la carte

Anno 2018 koop je geen motor meer zonder er een heleboel elektronica en rijhulpjes bij te nemen, in die mate dat we ons soms afvragen hoe we begin jaren ’80 zonder al deze poespas überhaupt het veld durfden in duiken… Voor offroadgebruik voorzag BMW twee rijmodi: Enduro en Enduro Pro. In beide gevallen zorgt het motormanagment voor een subtiele vermogensafgifte zonder enige brutaliteit. Het uitschakelbaar DTC (Dynamic Traction Control) stelt de piloot in diezelfde modus toe vrijwillig en gecontroleerd te driften zonder plots controleverlies te ervaren. Benieuwd? Wel, in de praktijk werkt het prima! Met de gaskraan volledig open spint het achterwiel vrolijk van links naar rechts zonder daarbij helemaal uit te breken, hierin geholpen door de iets grotere naloop en wielbasis dan voorheen. Top! De ervaren wereldreiziger of endurofreak kan indien gewenst naar de optionele Enduro Pro modus grijpen. Met behulp van een plug-in stelt hij dan zelf de mate van gasrespons én de interventie van het DTC en ABS Pro in.  Kortom, enduro à la carte!

 

Lees de volledige versie van deze test in het aprilnummer van Motoren & Toerisme, nu in de krantenwinkel? Geen abonnement? Koop het aprilnummer dan los via: www.tijdschriftenwinkel.be

 

 

 

Facebook comments