Rij-indruk Yamaha X-MAX 300

Yamaha heeft na twaalf jaar de succesvolle X-MAX 250 vervangen door een sterkere en geheel nieuwe X-MAX 300. Nieuwe geometrie, meer features, nieuw design en als belangrijkste kenmerk uiteraard een geheel nieuwe 300cc motor. De Japanners lieten ons in Florence kennismaken met het nieuwe stokpaardje van de X-MAX familie. Is deze nieuwe 300 de beste X-MAX ooit?

 

 

Tekst:    Raymon de Kruijff/DG

Foto’s:   Yamaha

 

We gaan alweer terug naar 2005 wanneer Yamaha de eerste van in totaal drie generaties X-MAX 250 presenteert. Een sportieve scooter die onder de T-MAX en de toen nog gevoerde Majesty 400 werd geplaatst. Een dynamisch model, sportief gelijnd en dit gecombineerd met al even sportieve prestaties. Mijn liefje, wat wil je nog meer?...  

 

Blue Core

Yamaha gebruikt voor deze nieuwe lijn de zogenaamde ‘Blue Core’ techniek. Men belooft meer vermogen, een betere vermogensafgifte en uiteraard ook een gunstiger verbruik. Op papier ziet het er dan ook allemaal rooskleurig uit. Zo heeft de nieuwe 300 een bruikbare 28pk en dat is bijna 7pk meer dan de 250 had. Nu was dat al geen stakker, maar men apprecieert nu eenmaal meer en beter. Met ook nog eens een gewichtsverlies van drie kilo belooft Yamaha prestaties die dicht tegen de 400 aan zullen schurken. Dat is echter iets waar we pas morgen achter zullen komen, wanneer de blauwhemden een 140 kilometer lange route om en rond Firenze hebben uitgestippeld.

 

 

Boemerang

De volgende ochtend staan voor het hotel de exemplaren al opgesteld en wordt er mij een bruin/brons exemplaar met een matte finish toegewezen. Yamaha noemt het zelf Quasar Bronze en het is één van de drie kleurstellingen waarin de nieuwe X-MAX leverbaar zal worden. Volgens de importeur is er veel vraag naar de Matt Grey versie. Mijn persoonlijke voorkeur gaat echter uit naar de witte ‘Milky White’. Het steekt mooi af met de matzwarte delen en dat maakt hem nog een fractie sportiever en frisser dan hij al is. Yamaha is zelf vooral erg lovend over de zogenaamde ‘boemerang’ lijn. Een lijn die in het zijaanzicht al begint vanaf de voorzijde en van de zilverkleurige boogvorm in één lijn doorloopt in het luchtfilter. Mooi hoor, maar meer bewondering heb ik voor het totaalplaatje. Nieuwe Y-spaakvelgen, LED-verlichting in de koplampunits en zelfs in de haast onzichtbare lamp daar tussenin is deze techniek toegepast. Jammer dat in de richtingaanwijzers nog wel ouderwetse bolletjes zijn gedraaid. Een beetje muggenziften wellicht, waarschijnlijk is er verder dan ook geen haan die hier naar zal kraaien…

Helemaal nieuw voor deze Yamaha is ook het gebruik van het ‘keyless entry’ systeem. Een trend die we bij meerdere scooters zien opkomen en zijn weg nu vanaf de T-MAX naar de lichtere modellen heeft gevonden. Heb je het over nieuwe features, dan kan je ook niet om de aanwezigheid van de Traction Control en ABS heen. Die eerste is helemaal nieuw voor de X-MAX en daarmee is hij ook op het gebied van veiligheid weer helemaal bij de tijd. Minder ingenieus, maar daarom niet minder vindingrijk is het verstelbare stuur. Weliswaar niet te verstellen in een handomdraai, maar voor de dealer bij aflevering is het een kleine ingreep. Er moeten wat kappen rond het stuur vanaf geschroefd worden, waarna het stuur 20mm dichter bij de bestuurder gemonteerd kan worden. Lijkt niet veel, maar kan in de praktijk veel schelen. Op het stuur treffen we voortaan ook geheel nieuwe bedieningsknoppen aan. Starten doe je voortaan met een knop aan de bovenzijde, hieronder zit de knoppen voor het inschakelen van het alarmlicht en het bedienen van het digitale scherm in het dashboard. Dit scherm zit tussen twee grote en overduidelijke analoge meters. Ik zeg nog eens met nadruk analoge meters want dit is best opvallend aangezien men bij de 125- en 250 uitvoering van de X-MAX juist overstapte naar digitale aflezing. Blijft natuurlijk een kwestie van smaak wat je nu fijner vindt werken of mooier vindt, ik ben zelf gecharmeerd van de nieuwe look. Yamaha heeft een uitgebreid display tussen de meters geplaatst, met informatie over de verreden afstanden, maar ook de temperatuur, tijdsweergave en meerdere verbruiksweergaves zijn tevoorschijn te toveren. Zowel op het gebied van styling als features heeft Yamaha met de X-MAX een duidelijke stap voorwaarts weten te zetten en dit alles gekoppeld aan een stukje kwaliteitsbeleving. Het zit weer allemaal knap ‘Japans’ in elkaar en de gebruikte materialen voelen allemaal solide en fraai uit. Prima gedaan!  

Sluwe vos

Hoe mooi en hoe goed de nieuwe X-MAX ook in elkaar steekt, alles hangt of staat toch met de rijbeleving. Deze was al heel erg goed, maar Yamaha besloot toch om een paar belangrijke wijzigingen door te voeren. Wijzigingen in de vorm van de nieuwe krachtbron, nieuwe bevestigingspunten om vibraties te reduceren, maar ook nieuwe vering. Aan de voorkant een nieuw afestelde conventionele voorvork, aan de achterzijde twee schokdempers die qua veervoorspanning in vijf standen zijn te verstellen. Wat gelukkig bij het oude is gebleven is de fijne zithouding. Een ruim zadel, een ruggensteun en ondanks de brede middentunnel genoeg ruimte voor het schoeisel. Met alle journalisten al in de starthouding en de spiegeltjes juist afgesteld maken we ons dan eindelijk op voor die felbegeerde eerste meters.  Ik heb een geheel standaard exemplaar meegekregen waarvan het uitlaatgeluid niet direct heel imponerend overkomt. Nee, het exemplaar van mijn buurman met optionele Akrapovic klinkt meer als een schorre bariton en is daarmee direct een stuk meer aanwezig. Hij kan het best hebben die Akrapovic, maar mijn X-MAX ontpopt zich meer als een sluwe vos. Hij klinkt bedeesd maar wanneer je dan de gaskraan opendraait, voel je - zeker nadat je de kaap van 60km/u bent gepasseerd - dat je meer vermogen tot je beschikking hebt dan op de 250. We moeten ons nog een beetje inhouden want we rijden tussen druk stadsverkeer, maar met een stel fanatieke journalisten bij elkaar is het echter een kwestie van tijd tot de snelheid naar boven wordt verlegd. Na een eerste fotostop komen we uit op wegen met weinig verkeer, waar het puur om bochten draait. Dit gecombineerd met steile hellingen en afdalingen en je begrijpt dat de X-MAX hier flink op de proef wordt gesteld. Het wegdek is niet wars van kuilen en gaten maar dit lijkt de X-MAX allemaal niks te deren. Zeker wanneer ik iets verder vooraan op het ruime zadel ga zitten en daarmee iets actiever op het stuur zit, worden de bochten nog net even makkelijker afgerond. Een groot aandeel hierin heeft de goed op elkaar afgestemde vering en het lage eigengewicht. Zowel de voor- als achterzijde laat je op slecht wegdek echt wel weten wat er onder je gebeurt, echt oncomfortabel wordt het nooit. Yamaha maakt net als de vorige generatie gebruik van een 15” voorwiel, waar er aan de achterzijde een 14” exemplaar is gemonteerd. Ook op de nieuwe 300 blijkt dit een goede combinatie.

 

Even later, op de snelweg, komt het grootste verschil ten opzichte van de 250 naar boven drijven. Die 250 liep ook op de snelweg lekker door, maar was wel een stuk gevoeliger voor tegenwind op hogere snelheden. Het extra vermogen en toegenomen koppel zorgen er voor dat deze 300 snel naar de 135 km/u accelereert, om vervolgens nog verder door te lopen. Ook op deze snelheid is het nog goed uit te houden op de nieuwe Yamaha. Wanneer ik iets naar achter schuif tegen het ruggensteuntje zit ik erg comfortabel en geleid het windscherm de wervelingen goed over mijn helm heen. Ben je iets langer dan ik dan is het scherm in een paar minuutjes tijd 50mm hoger te plaatsen..

 

Slimmigheidje

Zitten we hier alleen nog maar met onze loftrompet op en is er echt niks aan de nieuwe Yamaha te ontdekken? Tuurlijk wel. Zo beschikt deze X-MAX aan de voorzijde over een 267mm grote schijfrem en een 245mm exemplaar achter, beiden zijn gekoppeld aan een ABS systeem. Een systeem dat weliswaar in actie goed zijn werk doet, voor mijn idee komt het systeem wel erg snel in werking. Zeker wanneer je de linker remhendel gebruikt die de voor- en achterrem aanstuurt heb je in no-time een hyperventilerende vertraging in handen. Moet je echt een keer diep in de ankers doe je er verstandig aan om alleen die voorrem te pakken, daar het systeem dan veel later in werking treedt. Gelukkig maar, want over de remmen verder zelf helemaal geen klachten. Doen wat ze moeten doen en vergen bovendien niet teveel kracht. Een punt waar de X-MAX nooit punten heeft laten liggen was de opbergruimte. Met een toegenomen volume naar 45 liter stelt de ruimte onder het zadel ook nu niet teleur. Twee volwaardige helmen kan je er gemakkelijk onder kwijt, niks nieuws onder de zon dus eigenlijk. Wel nieuw onder het zadel is de aanwezigheid van LED-lampje en onder de centrale draaiknop treffen we nog twee knoppen aan waarvan er één is toegewezen voor het openen van het linker opbergvak in het beenschild. Hierin ook gelijk een 12V-aansluiting en een doorvoerkanaaltje voor een kabeltje. Slim. Ook aan de rechterzijde treffen we een opbergvak aan, dus aan opbergruimte geen gebrek.

De toegang tot de vulopening van de brandstoftank zit centraal tussen de benen in de brede middentunnel. Hieronder zit een tank verstopt van 13 liter. Na afloop van onze sportieve rit, geeft de verbruiksmeter nog altijd een keurige 3,6 l./100km aan, in de praktijk goed voor een rit van meer dan 350 kilometer met een volle tank.

                                                                                                                                                              

Conclusie

Ja, wat moeten we van deze nieuwe Yamaha X-MAX 300 denken? In een geweldige omgeving met prachtig weer zou elke gepresenteerde tweewieler al een punt (of twee) extra scoren. Toch probeer ik hier doorheen te kijken en kom ik al snel tot de conclusie dat de X-MAX 300 deze omgeving niet nodig had gehad om te overtuigen. We waren al fan van de huidige X-MAX 250, maar deze nieuwe heeft in alles een streepje meer. Meer luxe en features in de vorm van ASR en een verstelbaar stuur. De nog sportievere styling gecombineerd met een afslankkuur en meer vermogen maakt de nieuwe 300 misschien ook een concurrent in eigen huis. De stap naar de 400 wordt namelijk met zijn prima prestaties wel heel erg klein gemaakt. Kleine broer mag van eigenaar wisselen voor  €5.895 (Nl.: €6.899,-) Kijken we naar de concurrentie dan zien we deze in de vorm van een Kymco Downtown 350i of een Piaggio Beverly ST 350ie Twee concurrenten die we ondanks de extra cc’s het graag nog eens zien opnemen tegen deze X-MAX 300. Want of die nieuwe 300 de beste X-MAX ooit is? Daar kunnen we echt niet meer omheen…

 

 

Yamaha X-MAX 300

Motor: 292cc, 1 cilinder 4-takt

Brandstof: Brandstofinjectie

Vermogen: 20,6kW (28pk) bij 7.250 tpm

Koppel: 29Nm bij 5.750tpm

Koeling: vloeistof

Gewicht: 179kg (rijklaar)

Remmen voor: 267mm schijf ABS

Remmen achter: 245mm schijf ABS

Banden voor: 120/70-15

Banden achter: 140/70-14

Kleuren: Quasar Bronze, Milky White, Matt Grey

Afmetingen: 2.185x775x1.415 (1.465) mm  

Tankinhoud: 13l

Prijs NL/BE: €6.899,-* / €5.895,-

Importeur NL/BE: Yamaha Motor NL / D’Ieteren Sport

Website NL/BEwww.yamaha-motor.nl / www.yamaha-motor

 

Facebook comments