RIP: Hakan Carlqvist

Gisteren is tweevoudig wereldkampioen Motorcross Hakan Carlqvist overleden. 

 

Carlqvist begon in 1974, op 20-jarige leeftijd aan z’n carrière in het wereldkampioenschap Motorcross en dat in de toenmalige kwartliterklasse op een Ossa. Het zou tot 1977 duren vooraleer Carlqvist z’n werk als glaszetter inruilde voor een bestaan als professioneel motorcrosser. Carlqvist had dan ook een fabriekscontract met de (toen nog) Zweedse constructeur Husqvarna op zak. In 1979 schonk ‘Carla’ de Zweden de wereldtitel in de 250cc-klasse. Maar een jaar later verkaste hij naar Yamaha waarvoor hij in de toenmalige koningsklasse van het mondiale Motorcross, de 500cc, zou uitkomen. 

Na twee bronzen medailles (in 1981 en 1982) slaagde Carlqvist er in 1983 om wereldkampioen 500cc te worden. Carlqvist was de laatste rijder die dat op een luchtgekoelde machine - Yamaha’s YZ490 - voor mekaar kreeg. Carlqvist zou tot eind 1986 voor Yamaha blijven uitkomen maar kon mede door blessures nooit meer meespelen voor de titel. In 1987 en 1988 zou Carlqvist met steun van benzinereus Mobil op Kawasaki’s van de Zweedse importeur uitkomen. ‘Carla’ slaagde nog éénmaal in een huzarenstukje door in 1988 de Belgische GP 500cc op de Citadel van Namen te winnen. Gezien Carlqvists grote voorsprong op de concurrentie, kon de Zweed het zich zelfs veroorloven om aan het legendarische café ‘Le Chalet du Monument’ te stoppen voor een Jupiler…

 

Hakan Carlqvist nam halverwege het seizoen 1989 afscheid van het professionele Motorcross. Gisteren stierf hij aan de gevolgen van een slepende ziekte. De legendarische Zweed werd 63 jaar. 

 

Foto's: FIM Europe, archieven

Facebook comments