Royal Enfield broedt op zwaardere Himalayan

Moet de basisversie van de Royal Enfield Himalayan nog in Europa geïntroduceerd worden, dan heeft het Indiase merk met Britse roots al plannen voor een zwaardere versie. Dat bleek althans uit een interview van Motoren & Toerisme-medewerker Alan Cathcart met Royal Enfield CEO Siddhartha Lal. Lal vertrouwde Cathcart toe dat Royal Enfield een lijst had gemaakt van modellen uit hun huidige line-up waarvan een zwaardere en grotere versie wenselijk was. De vorig jaar op de Indiase thuismarkt geïntroduceerde Himalayan is één van die modellen. Lal zei dat Royal Enfield zichzelf een onder- en een bovengrens inzake cilinderinhoud opgelegd. Zo zou de Indiase constructeur nooit motorfietsen van minder dan 350cc bouwen en tegelijkertijd ook de kaap van de 750cc nooit overschrijden. 

 

De keuze om tussen die twee cilindereenheden te opereren heeft alles te maken met de objectieven die Royal Enfield voor zichzelf gezet heeft. In de komende vijf jaar wil Royal Enfield immers de nummer inzake verkoopcijfers in het middengewicht-segment worden. 

 

Lal vertelde Cathcart ook dat Royal Enfield verbaast was over het succes van de Himalayan. In de eerste plaats door de sterke verkoopcijfers op de eigen Indiase markt, maar ook door de aantrekkingskracht die het model ook op Amerikaanse en Europese klanten heeft. Nochtans had Royal Enfield nooit wereldwijde export in gedachten bij de ontwikkeling van de Himalayan. 

 

Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de Euro 4-versie van de Himalayan. Het model zou nog dit jaar z’n opwachting kunnen maken op de Europese markt maar zal dan al als 2018-model geboekstaafd zijn. 

 

Op de vraag van Alan Cathcart of de grotere Himalayan misschien met de 650cc paralleltwin, die momenteel door Royal Enfield ontwikkeld wordt, uitgerust zal worden kon Lal niet antwoorden. 

 

Tekst: Alan Cathcart/BJ

Foto: Royal Enfield

Facebook comments