Scootertest: SYM Maxsym 600i Sport

Met het oog op deze maxiscooter vergelijkingstest koos ik voor de SYM Maxsym 600i Sport, een buitenbeetje in dit gezelschap. Niet alleen omdat het de enige mono in het gezelschap is, maar ook – en vooral - om zijn prijs. Met een prijskaartje van 7.299 euro (€8.298 in Nl.) is hij met afstand de goedkoopste van het stel. Betekent zo ’n krap budget ook dat er grote concessies in het design of het rijwielgedeelte zijn gedaan? Wat mij betreft niet, want SYM levert ondanks die scherpe prijsstelling een wel erg complete maxiscooter! Eens kijken of minder echt meer kan zijn…

 

Tekst: Raymon de Kruijff

Foto's: Joost De Bock

We zagen de Maxsym 600i voor het eerst in 2011, tijdens de EICMA in Milaan. Daarna werd het even angstvallig stil rond het aangekondigde nieuwe vlaggenschip van SYM, eer die tot dan voorbehouden was aan de Maxsym 400i. We reden pas in 2014 voor het eerst met de langverwachte 600i en inmiddels is de 400i uit de prijslijsten van SYM verdwenen. Met zijn 45pk (33kW) is hij niet alleen een stuk pittiger dan de 400i, het geheel lijkt ook beter in balans. Een balans die overigens meer richting het comfortabele gedeelte van het spectrum gaat. Iets wat al begint bij het plaatsnemen op de SYM. Je zit met 750mm erg laag op het comfortabele zadel. De zitpositie is een tikkeltje onderuitgezakt en het stuur zit dicht naar de bestuurder gericht. Lekker cosy dus en dat is precies waar deze scooter in zal uitblinken. Zit je nog niet direct naar je zin? Grote kans dat je dit na het verstellen van de ruggensteun alsnog zal doen. De lang doorlopende treeplanken zorgen er voor dat er veel bewegingsruimte is waardoor je makkelijk met gestrekte benen kunt rijden, of wat actiever met het schoeisel verder naar achteren. SYM heeft ook aan de duopassagier gedacht want standaard wordt er een hoge ruggensteun met kussen achter de passagier gemonteerd. Hoezo, een karige budgetscooter?

Hij mag zich dan misschien niet de sportiefste van dit vijftal noemen, dat betekent niet dat er niet ‘gewoon’ een hele nette SYM voor onze neus staat. Zeker in deze Sport-uitvoering met witte striping op de velgen en een fraaie afwerking van het zadel, kan hij op mijn goedkeuring rekenen. De 565cc dikke Maxsym mono klinkt en voelt wat ‘rauwer’ aan dan de twins, maar is ook wat attractiever. Een draai aan de gashendel resulteert in een directe, goed voelbare versnelling. “Kom maar op met je tweecilinder” denk ik nog, al kom ik daar al bij het volgende verkeerslicht op terug. De Kymco en de Yamaha hebben naast me postgevat en schieten er bij het aanfloepen van het groene licht als hazewinden vandoor. Ik raak al snel achterop en later zal blijken dat ik ook de BMW en de Honda voor me moet dulden... Hij is dus de minst potente van het vijftal, maar eigenlijk heb je te allen tijde meer dan genoeg vermogen voorhanden. Zeker in en rond de stad ontpopt de SYM zich tot een fijne metgezel en dat komt ook door zijn toegankelijke karakter. Alles zit op de juiste plek, de scooter voert de bevelen van de bestuurder voorspelbaar uit en ook de lekker korte draaicirkel zorgen voor extra punten. In het geheel dus geen verrassingen en ook op de snelweg staat de SYM zijn mannetje. De importeur heeft de in twee standen instelbare ruit op de hoogste stand gezet en dat zorgt er voor dat de wind met mijn 1m75 geheel over de helm wordt gedirigeerd. We tikken op de snelweg zelfs nog een topsnelheid aan van net over de 160km/u… Helemaal niet verkeerd, al wordt op onze gps duidelijk dat de snelheidsmeter behoorlijk overdrijft. We worden voor het overige wel blij van het overzichtelijke no-nonsense design van het instrumentarium. In een tijd dat fabrikanten overstappen naar geheel dan wel gedeeltelijk digitale tellers is deze Maxsym nog een uitzondering. Klassieke grote analoge klokken (snelheidsmeter en toerenteller) en een klein digitaal display voor zaken zoals tijd, kilometerstand, dagteller en temperatuur. Doordat je niet zo heel veel keuzemogelijkheden hebt is een extra bedieningsknop op één van de stuurhelften niet nodig en hebben ze bij SYM twee grotere bedieningsknoppen onderin het dashboard geplaatst om tussen de informatie te switchen. Op het stuur vinden we ook nog twee forse en meervoudig instelbare remhendels. Ze bedienen de drie remschijven op de SYM waarvan de twee op het 15” grote voorwiel zijn voorzien van radiaal opgehangen remklauwen. Het resultaat mag er zijn, want waar hij qua motorische prestaties nog zijn tegenstrevers voor zich moet laten, doet hij tijdens de meerdere remtesten elke keer weer met de besten mee! Niet geheel onbelangrijk op een maxiscooter is zijn praktische inzetbaarheid. En juist op dit onderdeel doet hij zeker niet onder voor de rest. Onder het zadel namelijk ruimte voor een integraalhelm en een jethelm en dan zijn er nog meer opbergruimtes op de scooter aanwezig. Onder het stuur treffen we namelijk nog twee kleine vakjes aan, met hier centraal onder een groter en afsluitbaar compartiment met zowel een 12V- als USB aansluiting.

Hij mag dan al een beetje het buitenbeentje zijn, de SYM Maxsym 600i is in dit gezelschap nog helemaal niet zo’n gekke keuze. Voor (ettelijke) duizenden euro’s minder dan de rest krijg je ook hier nog waar voor je geld. Een dikke maxiscooter met genoeg vermogen om ook op de grote weg gemakkelijk mee te kunnen komen en prima rijeigenschappen. Hoeft het voor jou allemaal niet zo blits en extravagant, dan heb je aan de Maxsym 600i een goede klant. En om het nog aantrekkelijker te maken geeft SYM ook nog eens 5 jaar garantie op deze maxiscooter… Wat wil je nog meer?

 

+Punten

Prijs

Voldoende van alles

Praktische inzetbaarheid

 

-Punten

Weinig begeesterend blok

Wat onderuitgezakte zit

Minder gesofistikeerd aanvoelen

 

Facebook comments