Special Metal: Krugger Yamaha SR400

De afgelopen drie jaar telde Yamaha's Yard Built-programma talrijke hoogtepunten. Keer op keer leidde onze samenwerking met 's werelds beste custom builders tot een originele interpretatie van diverse motorfietsen uit onze Sport Heritage-serie. Voor de nieuwste Yard Built-creatie werkten we samen met de Belgische motorfietsbouwer Fred 'Krugger' Bertrand. Het resultaat is van een ongekend hoog niveau en laat zich het best omschrijven als een aangepaste Yamaha SR400 met een subtiel tintje MotoGP.

Nadat Fred had besloten om samen met Yamaha aan een Yard Built-project te gaan werken, besloot hij inspiratie op te doen bij zijn goede vriend en landgenoot Bernard Ansiau, tevens MotoGP-monteur voor misschien wel de grootste motorcoureur aller tijden, Valentino Rossi.

En hoewel deze baan alleen al genoeg is om Bernard tot een van 's werelds meest benijdenswaardige monteurs te bestempelen, staan er in zijn cv nog veel meer legenden voor wie hij in het verleden de racemachines prepareerde. Onder hen zijn Yamaha grootheden als Wayne Rainey, Kenny Roberts, Randy Mamola en Norick Abe.

Fred en Bernard besloten om een relatief bescheiden Yamaha SR400 als basis te nemen, om hiermee de racing spirit van de jaren '70 nieuw leven in te blazen. Niet alleen als eerbetoon aan de Yamaha TZ-machines, maar ook aan Mark Bernards carrière.

"Deze Yard Built is echt een ongekend kunstwerk", zegt Cristian Barelli, Marketing Coördinator van Yamaha Motor Europe. "Volgens mij is er niet één aangepaste machine te bedenken die onze racegeschiedenis beter belichaamt dan deze motorfiets. Het is een schitterende machine en hoe langer en hoe beter je ernaar kijkt, hoe meer schitterende details je zult ontdekken. Normaliter zou je de SR400 niet met MotoGP racing associëren, maar deze unieke motorfiets doet ongelooflijk echt en authentiek aan; een echte Yard Built special!"

Zoals te verwachten viel als je je laat inspireren door het neusje van de zalm op het gebied van MotoGP racing, moest de kleine motor van de SR400 serieus worden aangepakt. Zo kreeg hij een schitterende Aisin 300 supercharger, met aangepaste stuwkamer. Het unieke roestvrijstalen uitlaatsysteem wordt aangevuld met een S&S 48 mm carburateur in plaats van het brandstofinjectiesysteem. De prachtig gepolijste voorvorken zijn verlaagd en vormen een uitgebalanceerde combinatie met de Fox-achterdempers.  Om ervoor te zorgen dat de SR400 stevig aan het wegdek kleeft, werd hij voorzien van een set Dunlop K81's. Deze zijn geïnspireerd op de eerste motorfietsband waarmee de Isle of Man TT met een gemiddelde snelheid van meer dan 160 km/h werd gerond.

Doordat Freds perfectionisme van de SR400 afdruipt, zijn er bijna te veel unieke en bijzondere details om op te noemen. Een snelheidsmeter van Motogadget, schakelaars en grepen die schuilgaan achter een speciaal vervaardigd kuipje, driedubbele vorkklemplaten en aangepaste handvatten zijn maar enkele voorbeelden. De remmen en koppeling van Beringer hebben een upgrade gekregen om de power van de supercharged 400 aan te kunnen

De standaard brandstoftank van de SR400 werd gehandhaafd, maar is versmald en verlengd en alle elektrische componenten worden afgedekt door een aangepast einddeel. Een prachtige interpretatie van het Yamaha Speedblock in blauw en wit maakt het kleurenschema helemaal af en is voorzien van alle coureurs uit Bernards racecarrière. Wie een nauwkeurige blik onder het zadel werpt, zal daar ook een bescheiden hommage aan The Doctor zelf ontdekken! Beter dan dit wordt het niet; een waar kunstwerk.

 

Ga voor meer informatie over Krugger naar www.krugger.net

Facebook comments