Sport: Suzuki trekt stekker uit MXGP-fabrieksteam

Na een week met positief nieuws voor de Belgische Motorsport, de komst van de AX World Tour naar Hasselt en Xavier Siméons promotie naar de MotoGP, is er helaas ook slecht nieuws te melden. Het lijkt er immers sterk op dat Suzuki z’n officieel engagement in het WK Motorcross stop zet. Daarmee zou er voorlopig ook een einde aan het verhaal van het in Lommel gevestigde Suzuki World MXGP komen. Naast rijders Arminas Jasikonis én Jeremy Seewer, zou ook teameigenaar en -manager Stefan Everts naar een nieuw project moeten uitkijken. Kevin Strijbos, de Belgische routinier die dit seizoen voor het Suzuki World MXGP-team uitkwam, kreeg eerder al te horen dat er voor hem geen verlengd verblijf inzat. Strijbos zou bij een nieuw Belgisch privé-team onderdak gevonden hebben.

 

Het was de Zwitserse gespecialiseerde website Speedweek die eerder vandaag het nieuws van Suzuki’s vertrek uit het WK Motorcross wereldkundig maakte. Suzuki zou het budget dat voor het WK Motorcross bestemd was - waarin het in 2017 zowel in de MX2 als in de MXGP-klasse uitkwam - overhevelen naar het MotoGP-team. Of Stefan Everts en het team eventueel nog op materiële steun - bestaande uit standaard crossmotoren - zou kunnen rekenen, is nog niet duidelijk. 

 

Everts maakte overigens zelf z’n WK-debuut in het team dat hij sinds vorig seizoen managede. Dat gebeurde in 1989, het jaar waarin teammanager Sylvain Geboers het team opstartte. In de periode tussen 1989 en 2017 zou het team een beroep doen op heel wat Belgische rijders. Zo kwamen naast Stefan Everts ook Marnicq Bervoets, Werner De Wit, Jaimy Scevenels, Cédric Melotte, Kevin Strijbos, Sven Breugelmans, Joël Smets, Steve Ramon, Ken De Dycker én Clément Desalle voor het Lommelse team uit. 

 

Suzuki had van oudsher een nauwe band met het Belgische Motorcross het engageerde in de jaren ’70 rijders als Sylvain Geboers, Joël Robert, Roger De Coster, Gaston Rahier en Harry Everts als fabriekspiloten. Als eerbetoon aan deze natie die Suzuki zoveel glorie in de Motorcross schonk zijn de motorcrossmachines van het merk uit Hamamatsu tot op de dag van vandaag in geel uitgevoerd. Geel is immers dé nationale Belgische racekleur, al ontstond die traditie in de Autosport. 

 

Het is wachten op een officieel statement van Suzuki Racing om duidelijkheid te krijgen over een eventuele verdere aanwezigheid van het merk in het WK Motorcross.

 

Foto: Suzuki Racing

Facebook comments