Te veil: Ducati 851 Superbike Edizione 11/1987

Aandachtige lezers van De Motorsite herinneren zich wellicht nog de retro-test van Marco Luchinneli's Ducati 851 Superbike tijdens de 80's week. Daarin stond te lezen dat Alan Cathcart zelf de koper van de allereerste productie-versie van deze motorfiets was. Het is die Ducati 851 Superbike Edizione die op zondag 22 april geveild zal worden tijdens de traditionele Stafford Spring Sale van veilinghuis Bonhams. Die veiling vindt plaats in het kader van z'n de lente-editie van de Carole Nash International Classic Motorcycle Show. Cathcart verwierf de 851cc metende Ducati in het najaar van 1987.  De 'Duc' maakte immers deel uit van een mini-serie van zeven met de hand gebouwde klantenracers die in november 1987 de fabriek in  Bologna verlieten. Alle nakomende 851's waren 1988-modellen.

Ducati 851 Superbike Edizione 11/1987

Dat de éminence grise van de internationale motorjournalistiek uitgerekend nu z'n Ducati laat veilen is geen toeval. Afgelopen weekend was het immers 30 jaar geleden dat op het circuit van Donington Park de allereerste wedstrijd ooit van het WK Superbike plaats vond. Een wedstrijd die gewonnen werd door Marco Lucchinelli op een Ducati 851 en meteen ook het begin van de Ducati-saga in het WK Superbike betekende.

Allereerste klanten-versie

Cathcarts machine heeft het chassisnummer 850009 en was daarmee de allereerste klanten-versie van een desmoquattro-aangedreven motorfiets die door Ducati werd afgeleverd. Alan dankte dat privilege aan z'n vriendschap met Ducati-ingenieur Massimo Bordi. Bovendien wou Alan de motorfiets ook inzetten in de Nieuw-Zeelandse BEARS-serie. BEARS stond daarbij voor 'British European American Race Series'.  Die plannen kregen echter een flinke knauw toen de Italiaanse douane beslag legde op de Ducati 851 als gevolg van een vakbondsactie. Cathcart zou z'n Nieuw-Zeelandse racecampagne uiteindelijk  op een luchtgekoelde Ducati F1 afwerken.

In het voorjaar van 1988 werd de Ducati 851 alsnog geleverd bij Cathcart, thuis in Engeland. Daar  bleek al vlug dat de 851 aan een mysterieus ontstekings-kwaaltje leed en zo noodgedwongen terug naar Bologna moest. Cathcart werkte z'n Europees raceprogramma dan maar met de door Bob Brown geprepareerde Ducati F1 af. En die machine bleek sneller dan de kit-versies van de 851 waarmee Cathcart op de circuits de degens kruiste. Initieel had Massimo Bordi Cathcart zelfs een fabrieksversie van het Desmoquattro-blok beloofd, maar dat kwam er nooit. De reden daarvoor moeten we zoeken bij de carters die nog gebaseerd waren op die van de Pantah, maar niet berekend waren op het vermogen van de Desmoquattro's en daardoor gingen barsten.

Ducati 851 Superbike Edizione 11/1987

In de vergetelheid

Ook op Cathcarts '850009' bleken de carterwangen niet bestand tegen de kracht die de V-twin ontwikkelde. Dat bleek al tijdens Cathcarts tweede ritje op de motorfiets. Ducati stuurde twee vervangexemplaren, maar toch prefereerde Cathcart om het motorblok met carterwangen van een 1989-versie herop te bouwen. Daardoor werd de motorfiets een stuk betrouwbaarder.  De carterwangen die door Ducati ter vervanging werden gestuurd worden overigens gratis bij de motorfiets geleverd én dat in hun originele verpakking!

Vanaf 1991 ging Alan Cathcart voor z'n race-activiteiten in zee met Bimota. Dat betekende dat hij nauwelijks nog tijd had om met de Desmoquattro te rijden, die naar de verste uithoek van de garage verbannen werd. Daar zou de V-twin racer meer dan 20 jaar onaangeroerd blijven staan. Tot de machine in 2014 gerestaureerd werd door Alans voormalige monteur, Alistair Wager, Tijdens de Biker's Classic op Spa-Francorchamps van dat jaar maakte de Ducati z'n wederoptreden. Daarna zou de machine nog tweemaal in actie komen op het circuit van Donington Park (2015 en 2016).

De machine gaat op zondag 22 april onder de hamer en Alan Cathcart en Bonhams verwachten dat de Ducati 851 Superbike Edizione 11/1987, tussen de 40.000 en 51.000 Euro zal opleveren. Meer informatie over de Bonhams Stafford Spring Sale vind je op www.bonhams.com

Geschreven op 7 juni 2018
© Motoren & Toerisme