Test Benelli TRK502

Geloof me vrij: Benelli is terug! Het oudste Italiaanse motormerk werd enkele jaren geleden door zijn Chinese eigenaar uit de vergeetput opgevist en opnieuw gelanceerd met als doel enkele goedgeprijsde motoren tussen 250 en 750 cc te presenteren, die moeiteloos kunnen concurreren met alles wat in Japan of Europa uit de motorfabrieken komt gerold. Met wat vertraging komt het merk nu met één van de steunpilaren van die wederopstanding op de proppen: de TRK502. Een 500cc hoogpoter met fantastische looks – maar presteert die semi-Italiaan ook naar behoren?

 

Tekst: Alan Cathcart / BJ

Foto’s: Benelli QJ

 

Benelli, Italië's oudste constructeur van motorfietsen, is sinds 2005 in handen van de Chinese constructeur Qianjiang (spreek uit: 'Chin-jung'). De plannen om Benelli te herlanceren werden flink opgehouden door de wereldwijde economische crisis die vanaf 2008 de kop op stak.  Tot de komst van de BN600-lijn, de eerste motorfietsen die door Qianjiang en Benelli samen werden ontwikkeld en om kostenbesparende redenen in China werden gebouwd.  Om u een idee van die omvang van Qianjiang te geven: in de 670.000 m2 grote fabriek in Wenling, bouwen 14.000 werknemers jaarlijks meer dan 1,2 miljoen motorfietsen en scooters!s

 

Pseudo-Brit

Twee jaar geleden lanceerde Benelli met zijn BN302 het eerste model met een paralleltwin tussen de ribben. Dat blok is overigens een afgeleide van QianJiangs eigen viercilindermotor. Vorig jaar stelde Benelli, tijdens de EICMA in Milaan, de TRK 502 voor. Deze hoogpoter, die aan de Euro 4-normen voldoet, is sinds kort in productie gegaan. Het eerste wat je hoort nadat je de startknop van de TRK 502 hebt beroerd en de motor stationair aan 1.400 omwentelingen draait, is de onmiskenbare soundtrack. Een gesmoorde maar niettemin dreigende dreun verlaat het blok via de 2-in-1 uitlaat. En dat maakt van deze Benelli, een moderne Chinees-gebouwde, Italiaanse herinterpretatie van een  klassieke Britse 500cc paralleltwin met 360° krukas. En dat kunnen zelfs de huidige versies van de Triumph Bonneville en de Norton Commando niet zeggen met hun pseudo V-twin krukassen van 270°.

 

Ik was oprecht verbaasd over de hernemingen aan lage toerentallen van de TRK 502. Wellicht zijn de goed gekozen en nauw aansluitende versnellingsbakverhoudingen daar verantwoordelijk voor. Aan amper 5.500 o.p.m. rij je bijvoorbeeld in zesde versnelling al aan 100 kilometer per uur. De acceleratie valt dan weer wat tegen, wat wellicht te wijten is aan het kloeke gewicht van de Benelli. Maar ik heb de stellige indruk dat de berijder of de berijdster – de TRK 502 is met een zadelhoogte van 800 mm een erg toegankelijke motorfiets voor vrouwen – zich veeleer afvraagt of hij of zij uiteindelijk op de beoogde eindbestemming zal geraken. Iets wat met dank aan de ruim bemeten tank en bijbehorende autonomie van 500 kilometer zeker moet lukken.

 

Alternatieve maxi-scooter

Als we ‘m even om zijn oor aaien, dan valt op dat de TRK 502 zich het best in z'n sas voelt tussen 4.000 en 6.500 opm. Om optimaal te profiteren van de koppelcurve, benut je het best de zacht schakelende versnellingsbak die – we wikken en wegen onze woorden – van Japanse kwaliteit is. Eens voorbij de 7.000 toeren, snakt het blok echter naar adem en klimt het maar moeizaam op de toerenteller. Dan maar kort op de bal spelen met de versnellingspook. De bediening van de koppeling verloopt erg licht en gecontroleerd, waardoor de kleine Benelli zich tot een zeer geschikte motorfiets voor stadsgebruik ontpopt. En dankzij de lichte bediening van de koppeling zal je linkerhand ook niet snel in een kramp schieten. Het vergevingsgezinde karakter van het motorblok, dat schakellui rijden allerminst schuwt, zorgt ervoor dat je deze TRK 502 eigenlijk zelfs als 'maxiscooter' kan inzetten voor stadsgebruik. Die vergelijking gaat niet enkel op qua rijgedrag, overigens: ook de prijs van deze Benelli vertoeft in de buurt van die van een maxiscooter. Al houden de raakpunten daar wel op, zeker wanneer we de uitrusting in beschouwing nemen. Zo is de windbescherming op de TRK 502 een stuk beter dan die van de Honda CB500X, een andere rivaal in dit segment. De Benelli heeft een grotere stroomlijn en een veel groter windscherm. Dat windscherm is niet verstelbaar, maar is wel aan weerszijden van een doorschijnende spoiler voorzien die de wind ruim voldoende afleidt:  het scherm bleek ideaal voor iemand van mijn grootte (1m80), aangezien het alle rijwind mooi over mijn helm tilde.

 

Slappe achterpartij

Wat het rijwielgedeelte betreft, heb ik geen klagen over de UPSD-voorvork, ook al is die niet-instelbaar. De gekozen instellingen waren gewoon goed en bovendien was er ruim voldoende feedback van de Pirelli Angel voorband. Zo goed als de voorpartij was afgeveerd, zo ontgoocheld was ik over de achtersteven. Het totaal gevoel van misplaatstheid van de door QJ vervaardigde schokbreker is dan ook m'n voornaamste punt van kritiek bij deze TRK 502: de achtervering is veel te zacht en heeft tegelijkertijd een te korte veerweg. Het rijcomfort is dan ook navenant met een achterband die over het ruwe Italiaanse asfalt botste en knotste. Tegelijkertijd was ik ook allesbehalve onder indruk van de achterrem, die bij twee forse remmanoeuvres niet bleek te functioneren. Maar m'n toergenoten hadden blijkbaar geen last van hetzelfde euvel. Misschien moet QianJiang z'n persmotoren in 't vervolg maar iets beter controleren…

 

Goed afgewerkt

Het in stalen buizen uitgevoerde open wiegframe van de Benelli is niet zo heel verschillend van dat van de Ducati Multistrada: ook hier is het blok een halfdragend element in het rijwielgedeelte. De lange wielbasis biedt voldoende ruimte voor zowel rijder als passagier, maar veel overschot zit er niet op. Voor iemand van mijn lengte is de rijhouding comfortabel, maar langere mensen zullen er wellicht problemen mee hebben. Dat heeft alles te maken met het feit dat je eerder in dan op de Benelli zit. Tel daar de hooggeplaatste voetsteunen bij op en je weet dat langere benen in een hoek van minder dan 90° geplaatst zullen worden. Daarom zou Benelli best een hoger zadel in de reeds goed gevulde accessoire-catalogus moeten opnemen. De meest opvallende items daarin waren de metalen Givi koffers die op de testmotor gemonteerd waren. Verder is de Benelli uitgerust met een USB-stekker onder de linker stuurhelft. Spijtig genoeg kon een klein bergvakje aan de binnenkant van de stroomlijn er blijkbaar niet meer van af. Niettemin staat de afwerking van de Benelli op een erg hoog niveau voor een motorfiets van deze prijsklasse. Deze motorfiets is dan ook geen discountproduct als het op kwaliteit aankomt. Net zoals de Japanners het vijftig jaar geleden leerden, hebben de Chinese constructeurs nu eindelijk door dat Westerse klanten betaalbare kwaliteit het meest op prijs weten te stellen.

 

 

Conclusie

Met de TRK 502 krijg je véél motorfiets voor je geld. Het is een betaalbare, toegankelijke motorfiets die geschikt is voor alle types van rijder én zowel voor mannen als vrouwen, met alle mogelijke graden van rijervaring. Met z'n beperkte maar perfect adequate motorblok is het allesbehalve een sportmotor, maar wel een intelligent ontworpen motorfiets die zowel makkelijk als plezierig rijdt, terwijl de afwerking op gelijke voet staat met die van de Japanse of Europese concurrentie. Toch rest de vraag hoe goed deze motorfiets aan slijtage zal weerstaan, na honderdduizend kilometers op de teller en dat in alle mogelijke weersomstandigheden. Het is aan de eindgebruiker om daarover te oordelen. Maar als je ‘m nieuw aankoopt is dit alvast een goede motorfiets – en dat aan een correcte prijs. Er komen dit jaar 3.000 exemplaren van de TRK 502 naar Europa en die verdienen het mijns inziens allemaal om een goede thuis te vinden...

 

Doorgelicht Benelli TRK 502

Motor

Het blok van de TRK 502 is een viertakt watergekoelde paralleltwin, met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. De cilinderinhoud is exact 500cc, terwijl boring en slag respectievelijk 69 x 66,8 mm bedragen. De paralleltwin genereert een maximum vermogen van 47,6 pk aan 8.500 opm en heeft een maximaal koppel van 46 Nm aan 6.000 opm. De voeding gebeurt door een elektronisch injectiesysteem en het blok voldoet aan de geldende Euro 4-normen.

 

Rijwielgedeelte

Onder het stalen buizenframe vande TRK502 steekt vooraan een niet-instelbare UPSD- voorvork van 50 mm met een totale veerweg van 145 mm. Achteraan steunt de machine op een monoshock die zowel qua veervoorspanning als ingaande demping instelbaar is. De veerweg achteraan bedraagt 45 mm.

 

Remmen en wielen

Remmen doet de TRK 502 vooraan via een dubbele remschijf van 320 mm, met vierzuigerremklauwen. Achteraan is dat een enkele 260 mm remschijf met een enkele zuigerremklauw. De remmen zijn aan een Bosch ABS-systeem gekoppeld.

De alu velgen zijn allebei 17-duims exemplaren, waarvan de bandenmaat achteraan 160/60 -17 bedraagt, vooraan is dat 120/70 - 17.

 

Prijs en kleuren

Zowel qua prijzen als kleuren verkoopt Benelli weinig poespas: de TRK502 is verkrijgbaar in rood, wit en zwart (sic), één motor moet 5.990 euro kosten in België – al kan je er op de website van de importeur meerdere in je winkelwagentje stoppen als ware het de onlinewinkel van uw lokale kruidenier.  Prijzen voor Nederland zijn voorlopig onbekend.

 

Facebook comments