Test: BMW K 1600 GT

Het toersegment ligt in de touwen. De verkoop van grote reismotoren zit al een tijdje in het slop, zeker nu iconen zoals de Pan European en Gold Wing simpelweg van de markt zijn gehaald. Yamaha probeert met de FJR nog een beetje de meubelen te redden, maar andere Japanse merken hebben haast volledig afgehaakt. Als we het stabiele Harley-Davidson even buiten beschouwing laten, is het enkel BMW dat nog lijkt te willen investeren in het segment van de reismotoren. Hun R 1200 RT is al jaren de maatstaf in zijn segment, en in het luxesegment één trap hoger wordt de vernieuwde K 1600 GT eigenlijk de enige keuze.

 

Tekst: Tom Van Der Sande

Foto’s: BMW

 

BMW moet daar zelfs niet zo gek veel moeite voor doen, want in het verlengde van de R 1200 GS spraken ze tijdens de presentatie van hun comfortabele zescilinder ook in termen van ‘updates’ en ‘evolutie’. Dat klinkt achteraf bekeken wel een beetje als valse bescheidenheid want de K 1600 onderging toch best wel wat wijzigingen, met dank aan het feit dat het voor de Beiers wel erg makkelijk leentjebuur spelen is bij hun vierwielers. Als je de uitrustingsmogelijkheden van deze toptoerer bekijkt, zijn de overeenkomsten met de modernste snufjes van de automarkt immers opvallend. En ik heb het dan niet over middenklasse koekblikken. Die beschikken immers nog niet over een zogenaamde ‘conciërgeservice’. Want samen met de introductie van een achteruitversnelling is die E-Call misschien wel de meest opvallende nieuwigheid voor de GT.

De betere hotelservice

Bij de voorstelling van de motor en dit nieuwe Intelligent Emergency Call systeem klinkt er aanvankelijk wat besmuikt gegrinnik onder de journalisten. En ook ondergetekende heeft een ‘Wat gaan ze nu nog allemaal bedenken?’-momentje. Maar om de grenzen te blijven verleggen moet je innoveren. BMW beschikt voor zijn wagens immers al een hele tijd over een gespecialiseerd call center dat automobilisten met raad en daad bijstaat. Meestal gaat dat over pechverhelping, maar gaandeweg groeide dat uit tot een heuse conciërgeservice zoals je die in betere hotels vindt. Zoek je nog tickets voor de opera deze avond? En wil je voordien nog even langs de kapper passeren? Bel dan even naar BMW, en zij regelen het voor jou. Het hoort bezwaarlijk tot de kerntaken van een autoproducent, maar het is wel een succes in het luxesegment. En als je die dienst toch voorhanden hebt, waarom zou je hem dan niet uitbreiden naar je luxetweewielers? En als je daardoor misschien ooit nog eens het leven van een onfortuinlijke motorrijder kan redden door adequaat in te grijpen, is dat alleen maar mooi meegenomen. Enige minpunt is dat het systeem op dit moment nog niet werkt in België of andere landen, enkel in Duitsland is het al ‘up & running’. Dat zou de komende maanden in orde moeten komen, maar je moet wel af-fabriek beslissen de optie te nemen. Het later instaleren kan niet.  

 

Wereldrecord

Met dat alles zou je bijna vergeten dat je met de K 1600 GT ook nog een aardig stukje kan rijden. Net voor dit schrijven heb ik via sociale media geleerd dat het nieuwe officieuze Guinness World Record voor het solo overbruggen van de langste afstand verlegd is naar een astronomische 3.390 kilometer binnen 24 uur. Het gebruikte wapen was, jawel, een K 1600 GT. Bewijs genoeg dus dat je aan boord van deze zespitter op korte tijd snel en veel kilometers kunt afhaspelen. Wij moeten tijdens deze eerste rij-indruk met een honderdtal kilometer genoegen nemen, maar dat is voldoende om te merken dat de ergonomie nog steeds op hoog niveau staat. Het brede, elektrisch verstelbare windscherm zet je helemaal uit de wind en het ruime zadel is een echte zetel. De beenhoek is voor een reisfiets niet heel ruim, maar dat is een bewuste keuze om een dynamisch rijgevoel te creëren. Het is in ieder geval een actief aandoende zithouding en dat mag gezien het potentieel van deze patser zeker. Wie toch de knieën wat meer wil strekken kan voor een hoger zadel kiezen.

Geen pretbedervers

Wat zo mogelijk nog meer bijdraagt tot het rijcomfort is de absoluut trillingsvrije loop van de zespitter. Onmerkbaar klimt hij gretig in de toeren en stuwt je daarbij vooruit als een straalmotor. Op het parcours langs de Spaanse kust met wijde bochten en goed asfalt moet je maar kiezen tussen tweede, derde of vierde en hem van bocht naar bocht laten spurten. En als je niet kan kiezen of gewoon voor het plezier, kan je dankzij de Shift Assistant Pro handenvrij door de gangwissels gaan. Bij stapvoetse manoeuvres voel je natuurlijk dat je met 320 kilo op pad gaat, maar eens alles bolt is het heerlijk spelevaren. Toegegeven, een GS of RT uit eigen stal laat zich nog een stuk lichtvoetiger besturen, maar het is toch opmerkelijk hoe dynamisch je aan de rol kan met dit luxepaard. Enkel een paar forse windstoten die van over zee komen aangewaaid halen me even uit mijn roes. Het vele kuipwerk en het hoge windscherm vormen een aardig zeil en dan moet ik me even schrap zetten. Het dynamische rijwielgedeelte verteert dat echter moeiteloos en als we even later landinwaarts duiken kunnen we opnieuw ongestoord aan het gas hangen. Op momenten dat de weg en de hairpins wat krapper worden vraagt de combinatie van stevig aanremmen bergaf en snel van kant wisselen natuurlijk de nodige input en aandacht. Maar in lijn met de stijgende temperatuur, wordt de rijstijl alsmaar sportiever en je kan echt hard gaan voor je rationele ik zegt dat het welletjes is. Van een gebrek aan remkracht, tekort aan grondspeling of andere pretbedervers is er alvast geen sprake en ook de tractiecontrole doet haar werk in alle sereniteit.

Monopolie in toerland?

BMW lijkt dus ook met de K 1600 GT zijn filosofie van ‘continu verbeteren’ te huldigen. Ze lanceren geen spectaculaire nieuwigheden, maar verfijnen bestaande, bewezen recepten met doordachte ingrepen en logische uitbreidingen die ze vaak via de vierwielers toch al in huis hadden. Dat levert in dit geval een ontegensprekelijk prijzige luxetoerder op (B: v.a. € 22.940, Nl: v.a. € 26.572), maar hij speelt ondertussen wel solo slim in een segment dat hij ongeveer op z’n eentje in leven houdt. Zo begint het er stilaan op te lijken dat BMW met de R 1200 RT en K 1600 GT het laken van de dynamische reismotoren helemaal naar zich toetrekt. Het is wachten tot een andere producent eindelijk nog eens de handschoen durft opnemen.               

 

 

Doorgelicht

Motor

De 1.649cc zescilinder in lijn die in 2010 werd geïntroduceerd, blijft op gebied van de prestaties onveranderd, met 160pk aan 7.750 toeren en 175Nm koppel vanaf 6.500 o.p.m. Om die prestaties op gelijk niveau te houden maar toch aan de strengere Euro 4-normen te voldoen, werd op drie plaatsen ingegrepen: de mapping werd aangepast, het uitlaatsysteem werd hertekend en voorzien van een nieuwe katalysator en tot slot werd ook de ventilatie van de benzinetank geoptimaliseerd. De mapping van het blok beschikt zoals voorheen over drie instellingen: Rain, Road en Dynamic. DTC (tractiecontrole) is standaard.  

Achteruitversnelling

Op algemene vraag werd nu ook een elektrisch gestuurde achteruitversnelling voorzien. Met een druk op de R-knop op de linker stuurhelft schakel je de GT in achteruitmodus, waarna je met de startknop 'gas' kan geven. De 320 kg zware lobbes trippelt dan aan een gezapige maar gestadige 1,3 km/u achteruit. Het is een erg praktische, maar wel eerder prijzige optie (BE: € 1.025,00 - NL: € 1.117,58).

Rijwielgedeelte

Het vorige model beschikte al over het ondertussen bekende ESA (elektronisch geregelde vering), maar in 2017 wordt dat Dynamic ESA. Dat wil zeggen dat de demping automatisch tijdens het rijden in milliseconden geoptimaliseerd wordt. De veervoorspanning moet je bij de K 1600 – in tegenstelling tot het systeem op de nieuwe GS – wel nog steeds met een druk op de knop zelf instellen. Naast de standaard Road instelling is er ook een Dynamic mode voor het ESA die het geheel wat strakker in de veren zet.

Versnellingsbak

De eigenlijke versnellingsbak bleef ongewijzigd, maar in optie kan je vanaf 2017 ook de Shift Assistant Pro verkrijgen. Dit systeem dat we kennen van andere modellen zorgt ervoor dat je niet meer moet ontkoppelen bij het op- en afschakelen. Het draagt op de GT bij tot een zorgeloos rijgevoel.

Dashboard

Het instrumentenpaneel is volledig vernieuwd en helemaal bij de tijd. De console met twee grote ronde klokken met daartussen een breed 5,7 inch TFT scherm bevat alle info die je nodig hebt. In optie kan je kiezen om een ingebouwde GPS te installeren mooi ingewerkt boven dit geheel. Samen zorgt dat voor een overzichtelijk infotainmentsysteem.  

E-Call

Dit optioneel systeem zorgt er in de eerste plaats voor dat je bij een ongeval snel assistentie krijgt. Je kan het met een druk op de knop zelf activeren of als dat niet meer lukt zet het systeem na een ernstig ongeval de reddingsdiensten in gang. Sensoren zorgen er voor dat een ongeval juist geïnterpreteerd wordt. De positie wordt automatisch bepaald en het BMW Call Center zorgt voor de coördinatie.

Design en kleuren

Het design van de GT werd grondig aangepakt en alles oogt een stuk scherper en dynamischer. Het meest opmerkelijk zijn de ‘vinnen’ aan de zijkanten onder het scherm. Je kan ze openklappen om meer verkoelende lucht langs je lichaam te leiden. De standaard kleuren zijn zwart en rood, en voor een meerprijs is er een Sport look met blauw en zwart en een zwarte cardan.

 

 

 

Facebook comments