Test: Bultaco Brinco R

De schemerzone tussen motor en fiets wordt de jongste tijd steeds meer ingepalmd door elektrisch aangedreven tweewielers die een beetje motor en een beetje fiets zijn. Zo heeft de KTM Freeride-E een aantal fietsonderdelen aan boord en bieden steeds meer fabrikanten van mountainbikes ook modellen met elektrische trapondersteuning aan. Als M&T begeven we ons niet te vaak in die schemerzone, maar als een roemrucht merk als Bultaco met een ‘Moto-Bike’ op de proppen komt, dan zijn we er uiteraard wel als de kippen bij.

 

Tekst: Bart De Schampheleire

Foto’s: Bultaco, Stefan Geukens

 

Opgericht in 1958 ontwikkelde het Spaanse Bultaco zich tot één van de toonaangevende Europese motormerken, tot het bedrijf in het midden van de jaren tachtig overkop ging. Na een twijfelachtige poging eind de jaren negentig om Bultaco opnieuw in de markt te zetten, opteerde de Fransman Marc Teissier er voor om met Sherco door te gaan en belandde Bultaco opnieuw in de schaduw. Sinds een viertal jaar timmert het merk uit Madrid aan een nieuwe comeback met een nieuwe bedrijfsfilosofie: voor Bultaco zijn elektrisch aangedreven tweewielers immers de toekomst.

Uitbreiding

Het eerste model dat importeur E-Wheels binnen heeft is de Brinco R, een niet gehomologeerde ‘Moto-Bike’ die je als een kruising tussen een crossmotor en een downhillfiets moet zien. Nog voor de zomer moet het gamma uitgebreid worden met een straatlegale enduroversie, een pure straatversie die de forenzen moet bekoren en volgend jaar moet er dan een pure elektrische motor  komen die ‘Rapitan’ zal heten. De straatlegale enduro- en forensversies zal je van een nummerplaat moeten voorzien en inschrijven als elektrisch aangedreven ‘speed pedelec’, een categorie voertuigen die in grote lijnen gelijkgeschakeld wordt met een bromfiets klasse B.

 

Trappen en zoeven

De Brinco R ziet er ultra stoer uit. Rond de 20” wielen liggen 3” brede banden met flinke noppen en ook de vering (180 mm veerweg voor en 217 mm achter) wekt meteen de indruk dat de Brinco R geen obstakel uit de weg moet gaan. De ‘Moto-Bike’ (want dat is de term die Bultaco er zelf op kleeft) is voorzien van een klassieke fietsaandrijving met één kettingblad vooraan en negen kransjes op het achterwiel, de achterderailleur bedien je met een draaischakelaar op de linker stuurhelft. Ingenieus is de bediening van de planeetwielschakeling in de trapas. Centraal op de linker- en de rechter crank zit een knop. Tik je die met de binnenkant van de hiel van je schoen of laars aan, dan schakel je van een lichte naar een zware versnelling. Een beetje te vergelijken dus met opschakelen van een klein kettingblad naar een groot en weer terug, maar dan netjes geïntegreerd in de trapasbehuizing. In de naaf van het achterwiel zit een 2000 Watt sterke elektromotor die zijn energie krijgt van een 1,3 kWh lithium-ion batterij die onder de onderbuis van het frame zit. Deze batterij ontgrendel je in minder dan vijftien seconden om ze binnen de drie uur volledig op te laden. De batterij zelf is vergrendeld met een sleuteltje, de moto-bike starten lukt enkel als je de juiste magneetkaart of polsband bij hebt. Op het stuur zit een mini-dashboard waar je drie rijmodi kan selecteren: Sport (2.000 Watt, maximale actieradius van 50 km), Tour (1.500 Watt, 75 km) en Eco (850 Watt, 100 km). Gas geven doe je zoals op een motor met een gashendel op de rechter stuurhelft, de voorrem staat eveneens rechts en de achterrem links. De aandrijving met de elektromotor en de trappers staan los van mekaar zodat je zelf beslist wanneer je meetrapt en wanneer je de elektromotor in zijn eentje de klus laat klaren.

Alles went

Als tussenvorm tussen een mountainbike en een crossmotor kies ik mijn outfit in functie daarvan. Dus wel een crosshelm, knieprotectoren, een crossbroek en een endurojas (want het regent oude wijven op de testdag), maar in plaats van de crossbril een gewone fietsbril en omdat fietsen met crosslaarzen niet comfortabel is opteer ik voor BMX-schoenen. Het eerste kwartier moet je heel erg wennen aan de manier waarop je de Brinco R moet berijden en de specifieke plaatsing van alle bedieningselementen. Want je moet wel aan één en ander denken, vooral het schakelen met de hak van je schoen vergt aandacht en ook de links gemonteerde draaischakelaar voor de bediening van de achterderailleur is iets wat fietsers niet gewoon zijn. Eens je de handelingen in de vingers hebt, gaat de speeltuin evenwel open. Steile hellingen vlieg je sneller dan een wielerprof naar boven en bergaf is de Brinco R veel lichter en wendbaarder dan eender welke enduro. De vering werkt heel soepel zonder door te slaan en de Magura schijfremmen hebben geen enkele moeite om de 39 kilo lichte Bultaco af te remmen. Motorrijders zonder mountainbike-ervaring zullen trouwens versteld staan van de grip die de mountainbikebanden bieden, jammer is wel dat de banden en velgen niet tubeless zijn zodat een lekke achterband onderweg herstellen een flinke uitdaging zal zijn. Op nijdige, technische klimmetjes dien je een rijstijl te hanteren die meer bij een enduromotor aanleunt dan wat je op een mountainbike doorgaans doet. Belangrijk is dat je tractie houdt door de elektromotor te gebruiken en te blijven trappen waarna je min of meer een rijlijn uitzet en daarna de banden en vering hun werk laat doen. Probeer je in mountainbike-stijl ‘technisch’ naar boven te rijden en rustig rond de boomwortels heen te slalommen, dan vallen die 39 kilo’s tegen. Rij je wat lomper en op elektromotorkracht ‘over’ de boomwortels en obstakels, dan kom je gemakkelijker boven met de Brinco R.

 

Bij de testrit door de bossen van Vlaams-Brabant valt op dat de wandelaars die we op het pad kruisen niet pissig reageren op onze aanwezigheid, met dank aan de stille elektromotor. Kom je diezelfde lui tegen als je met een enduro op weg bent, dan mag je er gif op innemen dat ze je veel minder sympathiek zullen vinden. Je sympathiek maken heeft wel een prijs want de Bultaco Brinco R moet rond de 5.400 euro gaan kosten. Dat is veel geld voor de hardcore Brinco R die qua inzetmogelijkheden tamelijk beperkt is, maar eens de gehomologeerde straat- en enduroversies er zijn moet Bultaco in staat zijn om opnieuw een hoge vlucht te nemen met dit concept.

 

Technische gegevens Bultaco Brinco R

Motor: Elektromotor, 2000 Watt, geïntegreerd in achterwiel

Batterij: 1,3 kWh lithium-ion

Vermogen: 60 Nm

Voorvering: volledig instelbare upside down vork, 180 mm veerweg

Achtervering: centraal gemonteerde monoshock, volledig instelbaar, 217 mm veerweg

Banden: 24 x 3,0”

Voorrem: Enkele 203 mm wave remschijf, vierzuigerremklauw

Achterrem: Enkele 203 mm wave remschijf, enkelzuigerremklauw

Rijklaar gewicht: 39 kg

Kleuren: blauw, rood

Richtprijs België/Nederland: 5.350 euro

www.e-wheels.be en www.bultacobrinco.com

Facebook comments