Test: Mondial HPS125 Hipster

Exact zes decennia na de hoogdagen van 1957, toen Mondial zowel de wereldtitel in de 125 als in de 250cc Wegrace GP's wist te veroveren, en 13 jaar na het verdwijnen van de Honda-aangedreven Piega V-twin Superbike, staat het merk uit het Noord-Italiaanse Merone er terug. Dit keer echter met een heel ander product dan die slanke, sportieve 1000cc Piega: een hippe 125cc…

 

Tekst: Alan Cathcart / BJ

Foto’s: Kel Edge

 

De nieuwe 2017 Mondial HPS125 werd helemaal in Italië ontworpen maar wordt in China geassembleerd. Het prototype debuteerde onder de naam 'Hipster' op de EICMA-show van 2015, maar het kant-en-klare productiemodel dat we een jaar later op de Intermot-show in Keulen zagen, werd omgedoopt tot HPS125. De reden voor die naamswijziging was heel eenvoudig: de Taiwanese scootergigant Kymco had ondertussen al de Hipster-naam geregistreerd. "Iedereen blijft onze motorfiets toch de Hipster noemen, al kunnen we hem officieel dus niet zo noemen" zegt Cesare Galli, de eigenaar van Pelpi International. Galli’s firma is de Europese invoerder van Taiwanese scooter en minibike-merken als Aeon en Over én de man achter de heropstanding van Mondial. De eerste exemplaren van de nieuwe Hipster - pardon HPS125 - zijn inmiddels bij Italiaanse dealers afgeleverd waar ze aan een zeer competitieve prijs van om en bij de 4.000 euro de deur uit zullen gaan. Meteen hebben de in India gebouwde KTM 125 Duke en de Yamaha MT-125 er een concurrent bij.

 

Superieur

De frisse, moderne vormgeving van de Hipster herbergt veel fijnzinnige details en die onderscheiden ‘m duidelijk van de vloot neo-retro modellen die eveneens in de Chinese Volksrepubliek gebouwd worden (Mash, AJS Cadwell…). De ontwerpkwaliteit en de afwerking van de Mondial is duidelijk superieur en de geïnjecteerde vierklepper van de Mondial is een stuk gesofisticeerder dan de verouderde luchtgekoelde tweekleps motorblokken met carburatoren van hogervermelde Chinezen. Dat blokje betrekt Mondial bij Piaggio dat de krachtbronnen in een Chinese  fabriek bouwt. Die fabriek is overigens een joint-venture met Piaggio's lokale partner, Zongshen. Naast toepassingen in een rist voor de Chinese markt gebouwde Zongshens, is het blok ook terug te vinden in verschillende van Piaggio's Europese producten zoals de Aprilia RS4 125 en verschillende Derbi-modellen. In de versie die de Mondial aandrijft, produceert het blokje 15pk aan 9.750 toeren en een maximaal koppel van 12,3Nm aan 7.500 o.p.m. De prestaties van de Hipster moeten echt niet onderdoen voor z'n looks, dat kon ik zelf vaststellen aan boord van een pre-productie HPS125 aan de tand in de heuvels en valleien van Noord-Italië.

Combi-remmen

Je kan bezwaarlijk de naam ‘Hipster’ claimen als je eruitziet als een schriel kippetje. Dat is hier duidelijk niet het geval en ook gezeten op de Mondial blijft die indruk overeind. Dit is een echte motorfiets en geen minibike. Er is voor een rijder van 1m80 zoals mezelf genoeg ruimte om comfortabel te zitten en van een verkrampte houding is geen sprake. Het vrij brede stuur zorgt voor een relaxte maar toch grotendeels rechte zithouding, die niet vermoeiend wordt. Verder is er genoeg plaats om de knieën in de uitsparingen van de 14-litertank te duwen. De radiator zit netjes verstopt en ook de fraai ogende dubbele uitlaatlijnen zitten niet echt in de weg. Dat komt deels door een langere, rechtse voetsteun die je voet de ruimte geeft om de gecombineerde achterrem te bedienen. Daarbij moet je wel oppassen dat je niet te veel druk op het rempedaal zet, het is namelijk nogal makkelijk om het achterwiel te laten blokkeren, zeker omdat de Hipster nog niet van ABS voorzien is. Vooraan geeft de via het remhendel bediende, enkele 280 mm remschijf de nodige bijtkracht. Na een tijdje leer je om beide remsystemen op de best mogelijke manier te combineren. Het feit dat ik geen last had van de hitte van de uitlaten bewijst dat het hitteschild z'n werk goed doet.

 

Er komt meer

De werklust van de mono zorgt er voor dat het mogelijk is om probleemloos mee te stromen met het verkeer op een autostrada. Dit is dus niet alleen maar een goed uitziende stadsmus, dit motorfietsje voelt zich ook thuis op snellere stukken weg. De erg praktische, op de stuureinden gemonteerde achteruitkijkspiegels geven een goede kijk op het verkeer achter jou. Lijken ze op het eerste gezicht nogal storend, dan zijn ze dat absoluut niet tijdens het rijden. Aan lagere snelheden is de Mondial een aangename partner in het stadsverkeer. De soepel werkende koppeling en de vlotte hername van de goed afgestelde Marelli injectie spelen daarin een belangrijke rol. De niet-instelbare vering van Chinese makelij weet oneffenheden vrij adequaat op te vangen en dat ondanks het feit dat de veerweg van de voorvork slechts 90mm bedraagt. Achteraan heeft de nostalgisch ogende stereovering een veerweg van 120mm en dat biedt genoeg rijcomfort voor deze motorfiets.

Mondials heropleving eindigt niet met deze HPS125. Neen, er zit meer aan te komen. Eind dit jaar doet een 250-versie van de 'Hipster' z'n intrede, model dat door een 249cc metende Zongshen motor aangedreven zal worden. Die zou goed zijn voor 25pk aan 9.000 o.p.m. en een koppel van 22Nm aan 7.000 toeren. De 250-versie zal met ABS worden uitgerust en moet als eerste stap in het specifieke kwartlitersegment gezien worden. Mondial wil daarnaast voortbouwen op het beloftevolle debuut van de HPS125 met een Supermoto en een Street-enduro versie. We zijn hogelijk benieuwd!

 

Facebook comments