Test: Suzuki GSX-S 1000

Nu in 2015 de grote strijd opnieuw bij de allroads en de sportmotoren wordt geleverd, komt Suzuki met de GSX-S1000 naked op de proppen. Maar na een dagje gassen in Zuid-Spanje weten we het wel heel zeker: deze motor was het wachten waard…

 

Nee, hij heeft geen 180 pk zoals KTM’s Superduke 1290 R, noch het (optionele) elektronicapakket van de BMW S 1000 R. Verder ziet de GSX-S er niet uit alsof hij gebouwd werd aan ‘The Dark Side of Japan’ en ook van ‘Sugomi’-styling is geen sprake. De grootste troef van de nieuwe Soes zit in het vooronder. De hoogtoerige vier-in-lijn van de GSX-R van modeljaar 2005 werd grondig herwerkt en het resultaat is een zijdezachte, soepele krachtbron die niet vies is van een potje laagtoerig cruisen of boenderen met de toerentellernaald tegen de rode zone.

 

 

De Suzuki ingenieurs gingen ‘all the way’ want deze GSX-S 1000 beschikt niet enkel over een stijf aluminium frame, instelbare Kayaba vering en een stel Brembo remankers. Er is ook nog een klein, fijn elektronicapakket aan boord dat bestaat uit een ABS en tractiecontrole. ‘Slechts’ twee rijdershulpjes, al zijn het wel de twee interessantste veiligheidsgadgets die je op eender welke motor kan hebben.

 

Enkel wanneer je als een geschifte barbaar gas geeft op een van de bekende glibberige, Spaanse zebrapaden, zie je een dashboardlampje flikkeren en voel je de tractiecontrole zeer zachtjes ingrijpen. Tot zover alles dik in orde, de remmen vragen wel enige gewenning. Niet dat er een gebrek aan remkracht is, maar je moet net wat harder in het verstelbare remhendel knijpen dan wat je zou verwachten van dikke dubbele Brembo’s.

 

Het 810 mm hoge zadel biedt wel veel bewegingsruimte naar de zijkanten en het brede Renthal Fatbar stuur is de ideale hefboom om kronkelende weggetjes te temmen. Het is onvoorstelbaar hoe gemakkelijk deze lichtvoetige Suzuki zich op z’n oor laat leggen, zonder ook maar een greintje aan stabiliteit in te boeten. Dat geeft een hoop vertrouwen aan de bestuurder, ongeacht of je nu haarspelden of lange doordraaiers afwerkt. Daarbij heeft de GSX-S ook een grote stuuruitslag die van pas komt wanneer je de binnenstad in trekt en erg krappe manoeuvres wil uitvoeren.

 

“Geduld is een mooie deugd” en “Beter laat dan nooit” zijn twee spreekwoorden van de scheurkalender die je perfect kunt inpassen in een verhaal over de GSX-S 1000 die

met 12.290 euro in België en 13.499 euro in Nederland naar Suzuki-gewoonte ook nog eens heel interessant geprijsd is.

 

Het verdict

Type: Suzuki GSX-S 1000

Motor: vloeistofgekoelde vier-in-lijn, dubbele bovenliggende nokkenassen, 4 kleppen/cil.

Vermogen: 146 pk aan 10.000 opm

Koppel: 106 Nm aan 9.500 opm

Versnellingsbak: zesbak

Secundaire transmissie: ketting

Prijs: 12.290 euro

Tof: veel plezier voor relatief weinig geld

Maar: Agressieve gasrespons

Meer info op: http://www.suzuki2wheels.be/nl/modellen/39-gsx-s1000

 

De volledige versie van deze test lees je in het meinummer van Motoren & Toerisme

 

 

Tekst: Arno Jaspers

Foto’s: Suzuki

 

 

Facebook comments