Test: Vespa GTS 125

De Vespa GTS en Sprint mogen we gerust echte verkooptoppers noemen, meer nog in België dan in Nederland. Dat de ras-Italiaantjes als zoete broodjes over de toonbank gaan, daar zit uiteraard de specifieke rijbewijsregeling voor 125 cc-modellen voor iets tussen. Maar ook het sympathieke smoeltje van de twee stadsjuffers doet een duit in het zakje. Wij reden richting Gent, naar Vespa-dealer de Pauw om daar een kakelverse GTS 125 met nieuwe i-Get motor te testen. En oh ja, Doe er dan ook maar gelijk een Sprint bij!…

 

 

Comfortabel

Het grote nieuws in dit verhaal is uiteraard de GTS met de nieuwe i-Get motor. Het rijwielgedeelte is ongemoeid gelaten, evenals de zitpositie. Je zit dus nog steeds als een vorst in het ruime en brede zadel en de beenruimte is ondanks de aanwezigheid van een dashboardkastje erg ruim te noemen. Het stuur zit lekker ver naar je toe waardoor je de zithouding vrij ‘relaxed’ kunt noemen. Nu kennen we de GTS 125 vooral als een vrij vinnige scooter. Zeker tot een kilometer of 60 waren de verschillen met de sterkere motorvarianten zoals de 250 en 300c c, minimaal. Ideaal dus in en rond de stad. Met dat gegeven nog in het achterhoofd is het eerlijkheidshalve wel even wennen aan het nieuwe motorblok. Niet dat deze erg achterblijft in prestaties, het voelt wel allemaal iets trager aan dan voorheen. De gasrespons is dan ook niet meer zo direct, en het i-Get blok doet zijn werk vooral in alle rust en stilte. Stilte die je ook ervaart bij de verkeerslichten. Na 3 tot 7 seconden slaat het motorblok af, waarna een draai aan het gashendel er weer voor zorgt dat de eencilinder aanslaat. 

 

 

Euro4 = ABS

Met de introductie van de Euro4-conforme motor deed ook standaard ABS zijn intrede op de GTS. Met zowel een schijfrem in het voor- als achterwiel remt dat helemaal prima. De remhendels voelen degelijk aan en bieden genoeg feedback om de remmen goed te doseren. Voor wie beschikt over hele grote of juist kleine handen heeft Vespa tegenwoordig wel als accessoire instelbare remhendels leverbaar. Inmiddels geen accessoire meer, maar helemaal standaard is de USB aansluiting in het dashboardkastje. Makkelijk om je telefoon op te laden of voor de voeding van je navigatie. Bovendien is het kastje best wel ruim en alleen te openen wanneer de sleutel in het contactslot zit. 

 

Met de GTS  125 heeft Vespa een goudhaantje in handen. De GTS 125 Classica is met een kaartje van € 5.090,- scherper geprijsd dan voorheen (€ 5.469,- in Nl.). D

 

Lees de volledige test van de nieuwe Vespa GTS 125 in het februarinummer van Motoren & Toerisme.

 

I.s.m. Scooter&Bikexpress zie MT 04/16

Tekst: Raymon de Kruijff (Scooter & Bikexpress) 

Foto’s: Raymon de Kruijff / Maurice van Oosten

 

Met dank aan De Pauw RLE,

Zeeschipstraat 32, 9000 Gent

Tel. 09/253 82 59

depauw.rle@skynet.be 

www.depauwrle.be

Facebook comments