Toertest: BMW R 1200 RT

De RT heeft al lang vrede genomen met het idee dat zijn avontuurlijker GS-broertje jaar na jaar verkoopsrecords laat optekenen. De toerbuffel uit Beieren blijft niettegenstaande een vaste waarde in het gamma, en daar zijn zijn vele kwaliteiten niet vreemd aan. Het was dan ook geen verrassing dat BMW een met accessoires en opties volgepakte RT afvaardigde om er de M&T Tour de France mee te rijden. Wij blij, want om de zoveel halve dagjes eens in het zadel kunnen vertroeven van zo ’n luxepaard is tijdens zo ’n zevendaagse kilometervreetpartij mooi meegenomen…

 

Tekst: Dirk Gossye

Foto's: Jochen Scheire

 

Het hoge woord is er meteen uit: luxe. De RT is van bij zijn allereerste verschijning in 1978 - als R 100 RT - de belichaming geweest van alles wat met comfort en reisgemak te maken heeft. Vaste koffers, een volle kuip met groot verstelbaar windscherm, een ontspannen zithouding… het zat er allemaal van meet af aan op. De RT waar wij mee op pad mogen heeft nog zoveel meer, al moet je daarvoor flink diep in je geldbuidel tasten. Extraatjes als ESA-vering, tractiecontrole, meerdere rijmodi, een schakelassistent, GPS, cruise control en audiosysteem.zijn o zo leuk om er tijdens het monotone afmalen van snelwegkilometers aan te frunikken, maar op de laatste rijdag na hadden we daar eigenlijk geen behoefte aan.

 

Vlot en snel

Nadeel van zo ‘n ‘veel is beter’-benadering is dat ook het gewicht meedoet aan die race naar meer. Komt een standaard RT uit op een rijklaar gewicht van 274 kilogram, dan mag je daar met alle accessoires (inclusief topcase) en bagage bij gerust nog eens een kleine 20 kilogram bijtellen. En zo zit je voor je ’t weet opgezadeld met een luxe-boerenpaard van net geen 300 kilogram… Het was dan ook des te verwonderlijker dat onze RT zich tijdens het gros van de etappes als een vis in het water voelde, alleen bij het superkorte draaien en keren in de Pyrenneeën kwamen de kilo’s af en toe om de hoek piepen Het geheim schuilt in dat onovertroffen motorconcept genaamd ‘boxer’. Want ook al kwamen de cilinders mettertijd een stuk hoger te hangen, zo ’n RT kan nog steeds uitpakken met een deugddoend laag zwaartepunt. Voordeel daarvan is dat je met een minimale input al op een vlot sturen, goed uitgebalanceerd rijwielgedeelte kunt rekenen dat erg veel vertrouwen schenkt. Tel daarbij het draaigrage blok waarvan de 125 paarden bijzonder gretig maar gecontroleerd op elke draai aan het rechteroor reageren en je zit in een fluwelen zetel met turbo. De 125 Nm aan koppel zorgen er voor dat je nooit hoog in toeren moet gaan om toch vlot en krachtig te hernemen, wat het ontspannen karakter van de RT nog meer onderstreept. Let wel: dit heerschap is net zo goed te porren voor een spurtje, al moet je dan tussen 1 en 2 doortastend opschakelen. Eens die kaap voorbij kan je het knallen doorheen de zesbak toevertrouwen aan de schakelassistent zodat je zonder ook maar een greintje tijdverlies of deining in de vering naar de topsnelheid van ruim 200 km/u kunt sprinten.

 

Bagage en balans

De RT verdiende zijn roepnaam ‘Herr Luxus’ door ons in de watten te leggen met een erg complete uitrusting en vooral een enorme bagagecapaciteit. Met fraaie binnnetassen in de zijkoffers en een riante topkoffer erbij kan je echt een half huishouden meebrengen en dat is net zo rustgevend aan de vooravond van een wat langere uitstap. Wat als het drie dagen na elkaar koud en nat wordt? Toch maar een extra fleece en twee paar handschoenen. En nog een regenbroek. En een extra Buffje. Wat als het elke dag 35° wordt? Tja, toch maar dat doorwaaijasje ook zeker? En wat meer T-shirts, onderbroeken en kousen, want zo ’n natgezweet kloffie ruikt niet meteen prettig bij hergebruik… Je blijft maar bijvullen en het leuke is: dat kan moeiteloos. Wil je toch zeker zijn dat je RT op die manier niet in onbalans komt dan kan je desgewenst de zwaarste spullen in een merkeigen tanktas laden waarna je het ESA met de handige draaiknop links op het stuur bijregelt naar 1 helmpje (= 1 rijder) met bagage.  Zo pas je in een paar klikken de veervoorspanning en de demping aan waardoor ook een volgeladen RT nog steeds uitgebalanceerd blijft aanvoelen. De remmen zijn vertrouwenwekkend krachtig en goed doseerbaar, ook met een hoop extra bagage aan boord.

 

Tour-rapport

De RT is zonder meer de betere van het pak als het neerkomt op bescherming tegen weer en wind tijdens lange, snelle ritten. In die optiek was het een beetje raar dat een paar rijders klaagden over het zitcomfort op het zadel. De vulling is aan de zachte kant en dwingt je bekken net iets teveel naar voor zodat je na een paar honderd kilometer drukpunten gewaar wordt die zeker na een paar dagen blijven zeuren.  Tip van het huis: een aftermarket gel-comfortzadel wordt op fora allerhande op gejubel onthaald. Met een tankinhoud van 25 liter en een gemiddeld verbruik van 5,4 l./100 km is de BMW meteen ook de marathonloper van het gezelschap en wellicht ver daarbuiten. Wie een actieradius van 450 kilometer kan laten optekenen mag nu zijn vinger opsteken.

Voor de instapprijs van net geen 18.000 euro (Nl. € 20.573,00) krijg je een alleskunner met onovertroffen lange-afstandscapaciteiten. Wil je net zoals wij met wat extra blingbling de baan op (GPS, radio, ESA, Cruise Control, Shift assistant Pro, Dynamic rijmodus,….) dan moet/mag je daar nog 5.000 euro bovenop doen. Maar zonder gaat ook, geloof ons vrij.

 

+punten

Bescherming tegen weer en wind

Uitgebalanceerd rijwielgedeelte

Veel handige en nuttige extra’s

Verbruik/actieradius

Breed inzetbaar

 

-punten

Zadel kan beter

Prijzige extra’s

Gewicht

 

 

Facebook comments