Vergelijkingstest Maxiscooters: Eindconclusie

In de modewereld wordt er al jarenlang gedebatteerd over wat nu wel het meest ‘fashionable’ rokje zou zijn: een kort, halflang of lang exemplaar? Voor deze vergelijkingstest trokken wij resoluut de kaart van de modellen die het extreem lang en breed laten hangen. We haalden samen met een paar Nederlandse collega’s vijf maxiscooters in huis en wisten na een dagje toeren van Antwerpen naar Zeeland perfect hoe die modellen zich tot elkaar verhouden.

 

Tekst: Raymon De Kruijff, Dirk Gossye, Jochen Scheire, Ed Smits, Jelle Verstaen

Foto’s: Joost De Bock

Akkoord: we hadden best nog een paar andere modellen kunnen uitnodigen en ook de prijsvork had wat krapper gekund, maar wat we op deze ene week in huis konden halen is een mooie staalkaart van wat er zoal te koop is in maxiscooterland. Feit is dat elk van de hier geteste modellen zijn sterke en zwakke/minder sterke kanten heeft die wij hierna met veel plezier voor u blootleggen. 

De hier geteste maxiscooters hebben elk hun eigen specifieke inborst en ook al maakt dat het makkelijker om ze van elkaar te onderscheiden, kiezen voor één van deze vijf als jouw enige vervoermiddel blijft een moeilijke zaak.

Maak je die keuze ‘on a budget’, dan is er maar één die er overduidelijk uitspringt: De SYM. Het labeltje ‘Sport’ mag je met een korrel zout nemen, maar voor het overige biedt de Maxsym 600i ruim veel waar voor zijn geld. Hij kost dik 2.500 euro minder dan zijn naaste concurrent in dit lijstje en dat is wat de doorsnee spaarder ‘een aardig bedrag’ zou noemen.

Het model dat eigenlijk het meest dat achtervoegsel ‘Sport’ verdient is de Kymco AK550. Een felle motor, een strak rijwielgedeelte, potige remmen en een vlijmscherp design: deze Taiwanees heeft het allemaal. Bovendien is de AK op de Sym na de goedkoopste van het lot en wetend dat je sedert april dit jaar van 3 jaar garantie kunt genieten zal het ook met de betrouwbaarheid wel snor zitten.

Bijna net zo sportief als de Kymco doet de Yamaha TMAX daar in de DX-versie nog een extra portie luxe bovenop, met o.a. cruise control, handvatverwarming en een elektrisch verstelbaar windscherm. Geen koopje, maar weet dat je voor 1700 euro minder op de basisversie al van net dezelfde verfijnde branie kunt genieten.

De BMW C 650 GT helt nadrukkelijk over naar de luxueuze kant, met weliswaar een puike krachtbron, maar een veel meer relaxte inborst. Een prima rijwielgedeelte, ruime zit, veel bagageruimte en een optimale bescherming tegen weer en wind zijn de troeven van dit model. Daar mag een flink bedrag tegenover staan, maar toch eerst goed nadenken alvorens je investeert in één van de dure opties.

De Honda X-ADV is zoals gezegd het buitenbeentje onder de maxi-scoooters. Hij vormt een erg eigenzinnige mix van verschillende machines, met een vleugje sport, avontuur en toch nog voldoende praktische inzetbaarheid. Alweer geen goedkope keuze, maar je krijgt er een bijzonder veelzijdige en piekfijn afgewerkte duivel-doet-al voor in de plaats. Kiezen is hier misschien voor één keer geen synoniem voor verliezen…

 

Facebook comments