Waarom ook jij baat hebt bij een dagje circuit

Met het oog op onze M&T-circuitdag op 24 augustus zakten we alvast even met z’n tweetjes af richting het Jules Tacheny-circuit van Mettet om eens van dichtbij mee te maken hoe de Mertens Riding School functioneert. Met z’n tweetjes, als in: ondergetekende met een trackday of tien in de benen en één testrijder die zijn circuitdoop nog moest meemaken. Kortom, een ideale testpanel om te zien wat je bijleert als beginner, dan wel als iets verdergevorderde motorrijder. Om het in de woorden van onze meegereisde beginner te stellen: “En ik maar denken dat ik kon rijden…” Of waarom ook u baat heeft bij een dagje in het spoor van een professionele begeleider.

Tekst: Jelle Verstaen
Foto’s: Marc Bossiroy

Circuitles volgen bij Stéphane Mertens, de vice-wereldkampioen Superbike 1989, wereldkampioen Endurance 1995 & 2002, met talloze overwinningen op zowel Belgisch, Europees als mondiaal vlak… Meer overtuiging – allez, die croissant en bijbehorende koffie hielpen ook – had ik niet nodig om op maandag 17 juli om 5u uit mijn bed te springen en een uur of twee richting Mettet te bollen. Motor op de aanhanger, nog even angstvallig ’t weerbericht checken en m’n oude Renault Mégane de sporen geven. En avant!

Voormiddag: Global Coaching
Na de standaard circuitbriefing voor alle deelnemers aan de trackday, mag al wie een zogenaamde ‘Global Coaching’ had besteld even nablijven voor extra richtlijnen. We rijden samen met een instructeur het circuit op, waarna die ons aan lage snelheid wegwijs maakt op parcours. Erg handig voor onze tweede man, die nooit eerder op Mettet reed – zelf besluit ik om mijn banden alvast wat warm te rijden op eigen tempo. Na enkele rondjes parkeren de drie meerijdende instructeurs zich elk op een verschillend punt op het circuit, waarna ze de mits armband gekenmerkte ‘global students’ in de gaten houden met het oog op een debriefing.Terwijl we na een eerste sessie de stramheid uit de handen en armen stretchen, schuiven we aan tafel met de instructeurs. Daar krijgen we niet meteen een lesgedeelte, maar beginnen de mannen in wit-en-oranje leer honderduit vragen te stellen: Waar had je ’t moeilijk? Wat vond je van bocht X? Wat heb je gezien? Vooral die laatste vraag blijkt een groot struikelblok te zijn. Uiteraard gaat elke motard prat op zijn kijktechniek, maar eenmaal buiten de ‘natuurlijke biotoop’ blijkt die al snel verloren te gaan door randfactoren. De snelheid, het nieuwe parcours en de zenuwen zorgen ervoor dat geen van de beginners de indicatieve rem- en instuurkegels, noch de circuitmarshals had gespot. Laat staan de ruwere en herstelde asfaltstroken, de inclinatie van het parcours of hoe hun motor reageert bij afschakelen, hellingshoek en op de remmen. Erg confronterend voor mijn medestudenten die plots van hun wolk donderen: “En ik maar denken dat ik kon rijden”, komt haast in koor uit hun helm gewaaid. Na een uitgebreide uitleg bij een grondplan van het circuit, extra voorrijdsessies door instructeurs en de nodige tips en tricks gaan de beginnelingen er zienderogen op vooruit. Minder voetsteunen dan wel knieën tegen de grond, een betere zithouding en lef dat plaatsruimt voor kunde – zo zien we ’t graag!

Namiddag: Personal coaching
Zijn de Global Coachings al bijzonder leerzaam voor mijn debutant-medestudenten, dan is de Personal Coaching meer op het lijf geschreven van de meer doorgewinterde circuitrijder. Na een eerste sessie met video-analyse – lees: de instructeur volgt je op circuit met een GoPro op zijn helm, waarbij hij constant commando’s (“Remmen! Insturen! Ellebogen meer naar buiten! Torso indraaien! Hier voluit!”) doorgeeft via een vooraf gemonteerd oortje en de beelden achteraf uitgebreid besproken worden (zie video hierboven) – gaan we verder in op rijlijnen, de optimale zithouding en remmend insturen of trail braking. Tussen de sessies door krijg ik nog les over de symbiose tussen remmen en vering, over optimale grip opzoeken en over het betere ellebogenwerk. Allemaal tips die me enerzijds de nodige voldoening en zelfvertrouwen bezorgen tijdens het rijden, maar ontegensprekelijk een invloed hebben op mijn persoonlijke besttijd op Mettet: als je door die tips toe te passen dik vier seconden van je eerdere rondetijd weet te pitsen, en je benen stram aanvoelen in plaats van je armen, dan heb je wel wat opgestoken van de begeleiding, me dunkt. Een opleiding die ik iedereen – ja, zelfs jij met elvendertig jaar motorervaring! – zou aanraden om je algemene rijtechniek bij te schaven in een gemoedelijke en heerlijk dociele omkadering.

M&T trackday
Wil je zelf eens proeven van circuit? Zak dan op donderdag 24 augustus zeker af naar Mettet, waar we in samenwerking met de Mertens Riding School onze M&T-trackday organiseren. Iedereen die wel eens wil proeven van het gevoel om op circuit te rijden of zijn bochtentechniek naar een hoger niveau wil tillen, kan deze dag aan zijn trekken komen: van beginner tot gevorderde, van would-be Valentino Rossi tot Easy Rider. We hebben deze dag het circuit helemaal voor ons alleen, dus al wie al enige ervaring heeft kan vrij rijden, wie liever persoonlijk begeleid wordt (type Global Coaching, maar dan de hele dag) kan rekenen op de instructeurs van de Mertens Racing School – met onze eigen Wim Depraetere op kop.

Meer info en inschrijvingen: www.demotorsite.be/mettet

Kostprijs: 140 euro voor beginners en rookies (incl. begeleiding gedurende hele dag), 105 euro voor gevorderden en experts. De plaatsen zijn beperkt – snel inschrijven is dus de boodschap!

 

 

 

Facebook comments